Saab 9000 "leikkasi kiinni"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Myös mulla on vapari malli. Jos ei ole mennyt muuta kuin joku runkolaakeri tai kiertokangenlaakeri niin ei välttämättä tule älyttömän kalliiksi, riippuen tietysti paikasta jossa operaatio suoritetaan. Joka tapauksessa kone on otettava ylös ja purettava paloihin, koska jos laakeri on päässyt pyörähtämään kampuran mukana niin myös se on tarkistettava ja hiottava...pahimmassa tapauksessa (kuten minulla kävi) meni koko kampura vaihtoon. Ja kampuraahan ei tietystikään saa irti purkamatta koneen päätyjä. Eli mistään ihan pikkujutusta ei ole kyse. Itse laakerithan ei maksa paljoakaan mutta ne työtunnit :? Kannattaa sopia joku hinta josta pidetään sitten kiinni koska jos työtuntien perusteella lähdetään laskuttamaan niin hinta helposti nousee pilviin. Kuitenkin jokatapauksessa 1000+ € tulee tuo remontti maksamaan oli paikka mikä tahansa.

Itse tehtynä hommaan ei pala niin paljoa rahaa, mutta se vaatii riittävästi osaamista/kokemusta asiasta. Lisäksi hommaa helpottaa suuresti jos omistaa tai saa joltain lainaan moottorinosturin. Parin kaverin kanssa tehtiin koneremontti 4:ssä päivässä/yössä joista puoli päivää kului osien ollessa koneistamolla.
suorsa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Todennäköisesti edullisinta on ostaa yksityiseltä purkuautosta samanlainen moottori, ottaa tasapainoakselin ketju pois ja vaihtaa moottori autoon paikoilleen. Työtunnit saa tuolla menetelmällä minimoitua ja todennäköisesti auto pelaa vielä pitkään tuolla "uudella" moottorilla.

Tasapainoakselin ketjua poistaessa kannattaa myös öljypohja putsata ja jos varman päälle haluaa pelata niin kiertokangen- ja runkolaakerien kunnon voi samalla tarkistaa ja tarvittaessa uusia.

Kannattaa myös huomioida, että vanhasta koneesta on ehjiä ainakin apulaitteet ja todennäköisesti myös kansi. Koneessasihan on tuo kysytty 2.3-kansi. Uutta konetta hankkiaessa kannattaa myös miettiä ostaako sen apulaitteineen vai ilman. Apulaitteet maksaa toki hieman lisää, mutta hintaero hupenee nopeasti työpalkkoihin kun niitä vaihdetaan vanhasta moottorista uuteen moottoriin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mjp78
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Juu. Saa nyt nähdä jaksanko tuosta tehdä toimivaa enää. Kävin hakemassa 304tkm ajetun saab 900:n 300 euron hintaan hätäautoksi. Pitää ensin teettää arvio autosta mikä siinä yleensäkin on vikana.
Vastaa Viestiin