Bensanpainesäätimestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Bensanpainesäätimestä

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Millasia baari lukemia teillä on tossa säätimessä? Mulla on tuon turbon koneessa 2,5 baarin säädin ja kunnolla kiihdyttäessä jaksaa vähän aikaa 0.8 ahtaa mut tippuu sit tuonne 0.5-0.6 paikkeille vaikka lämä on tiskissä? Pitäskö vaihtaa 3 baarin säädin tai 3.5? Eikös tuo toiminta ole sellainen että se pitää jakotukin pensapaineen 2.5 baarissa?
Saab 9-5 2,0t -1999
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllä tuo 2,5:nen on aika vähän turbokoneeseen, (no tietenkin jos on isoreikäiset suuttimet niin mikä ettei). :)

No ton tarkoituksenahan on pitää suuttimen yli vaikuttava paine tiedossa olevana, eli ton lineaarisen 2,5bar kellon paine, kun imusarjan paine on kilon toivottavasti se 3,5bar, progressiiviset sit nostaa suuttimen yli vaikuttavaa painetta suhteessa enemmän aahtopaineiden nousuun verrattuna,

Vaan kannattaa kokeilla 2,8a tai 3,0aa ja jos sekään ei auta, niin voi vanhasta tehdä tunnissa säädettävän lineaarisen (jos omistaa sorvin). :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tontuissa vm 85 - 86 kuuluu olla tuo 2,5 bar. 87 - 93 katittomissa 2,8 bar.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _eikat.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mites muuten oliko A mallissa myös noin pienehköt nuo painehet silloin 80.luvun puolessavälin :?: .

Jotenkin tuntuu vaan niin pienehköltä tuo 2,5:nen. :oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kurko kirjoitti:Mites muuten oliko A mallissa myös noin pienehköt nuo painehet silloin 80.luvun puolessavälin
Tuo taulukko ei tunne automaattivaihteista mallia 85 - 86, paitsi 86 näkyy ruiskuautomaatti.

Uutuudet -87 -kirja kertoo, että mallivuoden 87 aikana tulee käyttöön ZF-valmistetta oleva automaattivaihteisto.

Kirjat eivät ilmoita tietoja 87:a vanhemmille automaattiautoille:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif

EPC tosin näyttää ZF:n kuvia jo 85-autollekin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Multa löytyy ylimääräinen 2.8bar
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Milläs te noita paineita mittailette?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensanpainesäätimestä

Viesti Kirjoittaja jus »

kopote12 kirjoitti:kunnolla kiihdyttäessä jaksaa vähän aikaa 0.8 ahtaa mut tippuu sit tuonne 0.5-0.6 paikkeille vaikka lämä on tiskissä?
Onko APC käytössä? Onko APC alkuperäiskunnossa? Onko perusahtopaineet 0,4 bar? Nakuttaako - asenna nakutusledi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Eipä se taida vakiona tuon enempää ahtaa...
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

On APC ja se on modattu ahtamaan 0.8. Kyl se piikkaa sinne max ahtoihin mut tiputtaa 0.5-0.7 väliin. Jonkun verran ilmeisesti nakuttaa niin ajattelin et ei säätimessä taida jerkku riittää :cry: Parin viikon päästä tulee PCS: steg2 pensalastu niin tarvitsen paineita enemmän. Mites tuo -91 vaparin ja turbon pensapumput eroaa? Tällä hetkellä mennään tolla vaparin pumpulla.
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kopote12 kirjoitti:On APC ja se on modattu ahtamaan 0.8.
Maksimiahdot pitää käydä 0,85 +-0,5 barissa ihan vakio-APC:llä. Jossain on vikaa, jos noihin paineisiin tarvittiin modausta. Eikös se kuitenkin ole 85-tonnarin APC-boksi?

Minkälaisen modauksen teit? Yleensähän modauksella pyritään huippuahtojen lisäämisen ohella vähentämään myös ahtojen laskemista yläkierroksille mentäessä.

Minkälaista painemittaria käytät ahtojen mittaamiseen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Se ei ole mun oma modaama vaan tuli auton mukana. -85 vuosimallin musta boksihan se on! Mittarina on Triscon ahtopainemittari. En sit tiiä millä tavalla sitä on säädetty sitä apc:tä...vastukset on vaihdettu.
Saab 9-5 2,0t -1999
Vastaa Viestiin