Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Tein autoon pienen perusremontin ja remppasin jakopään samalla (laahaimet, rattaat, ketju). Pistin jaon kohdalleen, pyörittelin konetta kymmenkunta kertaa ja jako oli aina kohdallaan (en kuitenkaan laskenut niittien määrää...). Pistin koneen käyntiin ja nelospytty hakkas hullun lailla. Avasin venttiilikopan ja jakohan siellä oli pielessä. Kun nokkamerkit olivat kohdallaan, vauhtipyörässä nollamerkki oli about 5-8 astetta keulaanpäin. Miten on mahdollista, että jako heittää noin paljon, vaikka käsin pyörittäessä oli aina kohdallaan? Kävin äsken PCS:llä pyörähtämässä ja kyselemässä infoa, niin Riku meinas että olisi vahingossa tullu B202 ketju korjaussarjaan. Oon huomenna menossa tallille laskemaan lenkit, mutta miten mä en tohon väärään ketjuun jaksa uskoa. Etenkin kun käsin pyörittäessä merkit olivat aina kohdallaan...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
"nelospytty hakkasi hurjan lailla"?
EN asiasta ymmärrä mitään, mutta eikös se jako ole joka pytyssä saman verran pielessä.
Ite huomasin tohon automaattiin ketjua laitellessa, että "vauhtipyörässä" eli jakolevyssä muutama aste ei näy nokkamerkeissä juuri yhtään. Jos pistät kampiakselin hihnapyärän pultista vauhtipyörän nolliin, niin varmaan on aika lähellä se nokka-akselin merkkikin. Ei se yhtä ketjun lenkkiä voi olla vinossa varmaan?
Ootkos laskenut montako lenkkiä on nokka-akseleiden merkkien välissä? Asentaessa pitäis jäädeä muistaakseni pikkasen löysälle se kettinki kun nokat on suurin piirtein merkeissään ja ketjun lenkkejä oikea määrä nokkien välissä.
EN asiasta ymmärrä mitään, mutta eikös se jako ole joka pytyssä saman verran pielessä.
Ite huomasin tohon automaattiin ketjua laitellessa, että "vauhtipyörässä" eli jakolevyssä muutama aste ei näy nokkamerkeissä juuri yhtään. Jos pistät kampiakselin hihnapyärän pultista vauhtipyörän nolliin, niin varmaan on aika lähellä se nokka-akselin merkkikin. Ei se yhtä ketjun lenkkiä voi olla vinossa varmaan?
Ootkos laskenut montako lenkkiä on nokka-akseleiden merkkien välissä? Asentaessa pitäis jäädeä muistaakseni pikkasen löysälle se kettinki kun nokat on suurin piirtein merkeissään ja ketjun lenkkejä oikea määrä nokkien välissä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
No siis kolina kuulu selvästi nelospytyn tienoilta, ei mistään muualta. Pytyt näyttivät kansipaffen vaihdon yhteydessä ehjiltä ja sylinteriputket naarmuttomilta. En sit tosta tiedä enempää, hope ei runko/kampilaakerit porsinu...peinu kirjoitti:"nelospytty hakkasi hurjan lailla"?
EN asiasta ymmärrä mitään, mutta eikös se jako ole joka pytyssä saman verran pielessä.
En oo laskenu nokkamerkkien lenkkien lukumäärää, ja eikös se ollut 15 niittiä? Pitää laskea huomenna ku pääsen tallille. Kyllä siellä todennäköisesti on oikea ketju, varmaa sitten on jääny kiristin löysälle tms ja päässy heittämää vähäsen.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Kiristin oli paikallaan ja pyöritit oikeaan suuntaan?jpjk kirjoitti:Miten on mahdollista, että jako heittää noin paljon, vaikka käsin pyörittäessä oli aina kohdallaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mullakin oli jako OK käsin pyöritellessä kun laahaimia uusin, mutta heti kun löi koneen tulille, hyppäsi jako fiduralleen. Olinpa jotenkin saanut soosittua ketjun huonosti kampuran rattaalle, jonka seurauksena ketju pääsi hyppäämään --> jako pieleen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Kiristin oli paikoillaan ja naksukin vielä oikeanlaisesti ja pyöritin oikeaan suuntaa =)jus kirjoitti:Kiristin oli paikallaan ja pyöritit oikeaan suuntaan?
Noh, huomenna selviää lisää, ku pääsee tallille...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Minä olen ymmärtänyt että kiristin PITÄÄ ottaa pois ketjun vaihdon yhteydessä, ( ainakin itse tein näin ).jpjk kirjoitti:Kiristin oli paikoillaan ja naksukin vielä oikeanlaisesti ja pyöritin oikeaan suuntaa =)jus kirjoitti:Kiristin oli paikallaan ja pyöritit oikeaan suuntaan?
Noh, huomenna selviää lisää, ku pääsee tallille...
Ja kun merkit olivat kohdalla niin sitten kiristin paikalleen ja samalla
tarkastin että merkit eivät muuttaneet paikkaansa...!!!!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... nokkaketju
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minä katsoin merkin vauhtipyörältä ja nokka akselien pukeista.Kurko kirjoitti:Eiks tuo hihnapyörän vulkanisointikin anna hiukan periksi, jotta onko tuo hihnapyörän merkki juuri se oikea.
Mittakello pyttyyn tulpanreijästä.
Mistään hihnapyörältä en sitä katsonut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Pahalaatuinen jakoketjuongelma
Siis tottakai vaihdon yhteydessä otin pois, mutta laitoin takaisin ku oli jako kohdallaan ja pyöritin konetta käsin, aina oli merkit kohdallaan.9000CD23T kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että kiristin PITÄÄ ottaa pois ketjun vaihdon yhteydessä, ( ainakin itse tein näin ).
Ja kun merkit olivat kohdalla niin sitten kiristin paikalleen ja samalla
tarkastin että merkit eivät muuttaneet paikkaansa...!!!!
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Mitenkäs pujottelit sen ketjun paikoilleen?
Laita ensimmäisenä ketju kohdalleen kampuran rattaalle ja pujota sen jälkeen ketju kireälle pakopuolen nokkarattaalle. Tämän jälkeen laitat nokkarattaiden väliin niin ja niin monta ketjulenkkiä kuin siihen kuuluukin (ei jaksa muistaa mitä se oli) ja ketju asettuu imupuolen nokkapyörälle. Näin löysät jäävät ketjun kiristimen puolelle. Sitten kiristin paikalleen ja pari pyöräytystä kampurasta niin merkit pitäisi olla edelleen kohdallaan vauhtipyörässä ja nokka-akseleissa. Ketjussa olevat keltaiset merkit eivät ole kohdallaan enää muutaman pyöräytyksen jälkeen eikä pitäisikään olla - ne ovat laitettu sinne vain ensiasennusta helpottamaan.
Kampuraa pyörittäessä kannattaa laskea kejunkiristimen naksahdukset niin on ainakin selvillä kuinka kireälle uusi ketju asettuu.
Tuo nokkien asennon katsominen noista pikkuruisista merkistä pienellä säteellä on aika tarkkaa puuhaa. Muistaakseni imunokkaa täytyy hieman avittaa avaimella että merkin saisi kohdalleen ja ketju tipahtaa myös rattaalle eikä jää puolen lenkin päähän.
Muistithan myös tyhjentää venttiilinpainimet vanhoista öljyistä etteivät venat vaan jää aluksi hieman kantamaan?
Laita ensimmäisenä ketju kohdalleen kampuran rattaalle ja pujota sen jälkeen ketju kireälle pakopuolen nokkarattaalle. Tämän jälkeen laitat nokkarattaiden väliin niin ja niin monta ketjulenkkiä kuin siihen kuuluukin (ei jaksa muistaa mitä se oli) ja ketju asettuu imupuolen nokkapyörälle. Näin löysät jäävät ketjun kiristimen puolelle. Sitten kiristin paikalleen ja pari pyöräytystä kampurasta niin merkit pitäisi olla edelleen kohdallaan vauhtipyörässä ja nokka-akseleissa. Ketjussa olevat keltaiset merkit eivät ole kohdallaan enää muutaman pyöräytyksen jälkeen eikä pitäisikään olla - ne ovat laitettu sinne vain ensiasennusta helpottamaan.
Kampuraa pyörittäessä kannattaa laskea kejunkiristimen naksahdukset niin on ainakin selvillä kuinka kireälle uusi ketju asettuu.
Tuo nokkien asennon katsominen noista pikkuruisista merkistä pienellä säteellä on aika tarkkaa puuhaa. Muistaakseni imunokkaa täytyy hieman avittaa avaimella että merkin saisi kohdalleen ja ketju tipahtaa myös rattaalle eikä jää puolen lenkin päähän.
Muistithan myös tyhjentää venttiilinpainimet vanhoista öljyistä etteivät venat vaan jää aluksi hieman kantamaan?