Piktogrammi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Piktogrammi

Viesti Kirjoittaja osku »

Eli tämä auton ääriviivat näyttävä sydeemi niin tuossa
joku aika sitte alkoi palamaan ilman muita valoja.
Voiko olla, että joku lamppu mitä se näyttäis palaneeksi
on itse siinä näyttötaulussa pimeänä ja sitte tuo jää palamaan.
Kaikki valot auton ulkopuolella näyttäis toimivan!
Yrittäkää ottaa selvää, lähden itse baariin 8)
SAAB on nautinto tien päällä
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla juuri noin kuin epäilit. Toimiiko ovien, takaluukun ja öljynpaineen merkkivalot piktogrammissa? Mitäs muuta sinulla on siinä piktogrammissa, SRS? Jos on SRS, niin syttyyhän se valo hetkeksi kun laitat virrat päälle?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

No mitenkäs kun mullakin palaa kyllä ulkopuolella kaikki valot, mutta näytössä ilmoittaa ettei palaisi mikään(?). Tähän on nyt 2 vaikutusta:

1. Toisessa jarruvalossa oli polttimon kontaktihäiriö, korjasin. Sitten huomasin että lisäjarruvalossa oli 1 pimeenä. Vaihdoin 2 hapettunutta kantaa ja 2 polttimoa -> kaikki palaa paitsi yksi himmeämmin. Siinäkin oli vähän huono kanta mutta palaa kuitenkin.
-> Pitääkö kaikkien palaa yhtä kirkkaasti :?:

2. Edessä xenonit. Rikoin itse toisen ballastin (sytytin/muuntajayksikkö), sain takuuseen uuden. Siitä lähtien piktogrammi on näyttänyt etteivät ajovalot palaisi. Uuden kuoret on eriväriset, joten kysyin myyjältä josko eri sarjaa -> sanoi että sisuskalut ovat ihan samat. Seuraavaksi tuli mieleen josko uusi kuluttaisi enemmän virtaa kuin vanha, joten kysäisin taas ja vastaus: "Kuluttaa mahdollisesti vähemmän sitten virtaa kun kerran sytyttää tuon vikavalon".
-> Voisinko jännitteen/virran mitata jotenkin ja näin todeta että tarvitsen 2 samalla jännitteellä/virralla toimivaa ballastia :?:


Mitä mieltä olette?
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Tuplapolttimoista toinen kärähtänyt?

Viesti Kirjoittaja MHag »

Heh! Mulla teki kerran kans hiukan tuskaa tuo polttimovahti, kun näytti lamppu pimeänä, mutta kun kiersin auton hätäisesti, ympäri näytti kaikki olevan OK. Syy oli kuitenkin takavalojen tuplapolttimot joista toinen pimeä.
Samoin teetätti taajaan tikuttava vilkku taannoin ylimääräistä vaivaa kun jälleen auton ympäri kiertäminen osoitti kaikkien lamppujen olevan kunnossa ja melkein vaihdatti uuden releen kun tikutti niin taajaan. Lopulta syyksi ilmeni takavilkun tuplapolttimot, joista toinen palanut.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja tonnarissa on valotesti, kun kääntää varovasti virta-avainta "päällä"-asennosta "startti"-asentoonpäin. Siinä on pieni pykälä, jonka kohdalla kaikki varoitusvalot palavat. Sitten kun kääntää loppuun asti niin startti alkaa pyöriä.

Kokeilkaahan tuota sitten vaihde vapaalla! En ota vastuuta, jos tärvelette puskurinne kun ensi kertaa kokeilette. Ei tarvi kovin voimakkaasti avaimesta kääntää. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Olisi pieni kysymys tuohon näyttöön liittyen eli kun laitan virrat päälle ja auton käyntiin, niin jarruvaloja kuvaavat "lamput" jäävät palamaan kunnes ekan kerran polkaisen jarrua. Onko tuo normaali tilanne?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

EN9kcd20t kirjoitti:Olisi pieni kysymys tuohon näyttöön liittyen eli kun laitan virrat päälle ja auton käyntiin, niin jarruvaloja kuvaavat "lamput" jäävät palamaan kunnes ekan kerran polkaisen jarrua. Onko tuo normaali tilanne?
On.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Siis noissa tuoreemmissa. :)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kurko kirjoitti:Siis noissa tuoreemmissa. :)
Jos tuohon viittasit mihin vastasin aiemmin niin kyllä mun '87 tontussakin oli moinen ominaisuus. Liittyisikö kenties abseihin?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mawerick kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Siis noissa tuoreemmissa. :)
Jos tuohon viittasit mihin vastasin aiemmin niin kyllä mun '87 tontussakin oli moinen ominaisuus. Liittyisikö kenties abseihin?
Tai jos ihan vaan valojen testaukseen ennen ajoa. 9-5 ja 9-3:issahan lukee keskikonsolin näytöllä käynnistettäessä: "Test Brake Lights". Saabismia, samoin kuin Fasten Seat Belts.

Tohon liittyen se oli kyllä läppä et joku volvisti oli saanu sakot käyttämättömistä turvavöistä kun kyttä oli sen takana ajellessa nähny ne vilkkuvat punaset turvavyövalot peilin yläpuolella :D :lol:
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Tuplapolttimoista toinen kärähtänyt?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

MHag kirjoitti:Heh! Mulla teki kerran kans hiukan tuskaa tuo polttimovahti, kun näytti lamppu pimeänä, mutta kun kiersin auton hätäisesti, ympäri näytti kaikki olevan OK. Syy oli kuitenkin takavalojen tuplapolttimot joista toinen pimeä.
Samoin teetätti taajaan tikuttava vilkku taannoin ylimääräistä vaivaa kun jälleen auton ympäri kiertäminen osoitti kaikkien lamppujen olevan kunnossa ja melkein vaihdatti uuden releen kun tikutti niin taajaan. Lopulta syyksi ilmeni takavilkun tuplapolttimot, joista toinen palanut.
OK 1:nen ratkesi tolla. Siellä oli taas kontaktihäiriö. Ja juuri tuollaisessa "tuplapolttimossa", jossa on siis 2 hehkulankaa sisällä (empäs tiennytkään että sellaisia edes on olemassa). Ajoon lähdettäessä muutaman kilsan jälkeen tuli valot käymään, katosivat hetken päästä ja tulivat uudelleen. Täytyy mennä rukkaamaan sinne joku hammastikkupatentti.

Mimmi kirjoitti:1: Pitää, himmeämmin palava lamppu ei saa täyttä jännitettä esim. maavian vuoksi.
Täytyy se kolmaskin kanta vaihtaa. Löysin motonetistä muuten tänään ihan samannäkösen kannan, joka makso 2€ polttimolla...Länsiautossahan se on 9€ ilman polttimoa! Lamppu oli motonetissä kyllä 2W kun pitäs olla 3W, mutta ei se nyt kantaan varmaan vaikuta. Täytyy vkonloppuna kokeilla toimiiko.
Mimmi kirjoitti:2: Ballastit vievät erimäärän virtaa, jolloin piktogrammi palaa. Virran pystyt mittaamaan syöttöjohdoista (ei korkeajännitejohdoista).
Öö..onhan mulla yleismittari mut mut.. :oops: En o varma mihin siellä sohin ku jännite ja virtahan mitattiin eri tavalla. Mittaanko nyt siis vain virtaa :?: Jaksaisitko Mimmi tai joku näpäyttää tosta kuvasta mistä numeron kohdista mä mittaan ja mihin toinen yleismittarin puikko menee.. akulleko ja kumpaan napaan :?: (kun ei ole varma, kannattaa kysyä ettei riko)
Kuva
EDIT: ja nyt pää tyynyyn, aamulla on töitä :)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis virtahan mitataan kun laitat mittarin mitattavan kohteen kanssa sarjaan ja jännite kun laitat mittarin rinnan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

haa, alkaa palautua mieleen.. Eikö tossa sarjaan kytkennässä ollu vielä väliä kytkikö ennen vai jälkeen mitattavan kohteen? Vai sekotinkohan jo..
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Heh eiköhän virta ole sama enen ja jälkeen "kohteen".

Ja eikös nuo xenon valot ole hiukan lakien vastaiset tonnarissa. :?:
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ei vaan uni tule.. kone päällä imee jotain -> foorumille :)

ok päästään sitten mittaamaan. Hyvä kun joku noita muistaa. Muutenhan oisin toki kopelolla menny mut auton pikku akkusesta ku on mahis saada se ~350A näpeille +tuhota samalla kaikki edulliset sähköhärpäkkeet niin mielummimpa kysäsen.

Xenon valot eivät suinkaan ole tonnarissa lakien vastaisia. Umpiot ovat, mutta yhdessä ajovalojen pesurien ja automaattisen valojen korkeussäädön kanssa ovat täysin lailliset. Mimmillä on tuo boxi, minä en ole jaksanut sitä vielä laittaa. Katsastukseen niin kauan tavalliset kunnes jaksan. Ja kyttien on vaikee tulla sanomaan, niillä kun ei ole tietotaitoa sanoa että jonkun auton umpio ei ole E-hyväksytty. Sitä kun on mahdoton silmällä joka automerkin kohdalla nähdä. Myöskään senkään takia kyttiä ei kiinnosta, koska nykyisin alkaa vähän joka uudessa Puntossa olee xenonin näköset valot ni mene siinä nyt sitten pysäyttää joku.
Mun mielestä hienoin ulkonäkötekijä koko autossa. N. 3 x tehokkaammat, n. 3 x vähemmän virtaa kuluttavat ja mikä tärkeintä niin turvallisemmat. Valaisevat pimeällä penkat pirun hyvin, sumareita ei enää tarvita. Pimeällä paremmat muutenkin koska ihmissilmä ei väsy valkoiseen tai sinertävään valoon samalla lailla kuin kellertävään. Myöskään vastaantuleva ei häikäisty, koska xenonin valo ei ole sokaiseva kuten tavallinen halogeeni.
Viimeksi muokannut saapasi, To Helmi 01, 2007 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin