Ratissa klappia..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Ratissa klappia..

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hops,

Onko kokemuksia, että mikä on huonona kun mulla tuntuu ratissa keskikohdalla klappia, kun on kesärenkaat alla (205 leveät). Talvirenkailla ei muistaakseni kovin selvää välystä tunnu.

Tuohon tosin tottuu, eli sitä ei huomaa lainkaan, ellei ole ajanut toisilla autoilla välissä. Haluaisin sen silti pois, ei kehtaa tarjota koeajoja saapilla jos ohjaus klappaa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itsellä vähän samanlainen tuntuma tai en nyt nimittäis sitä klapiksi, mut keskialue vähän tunnoton noilla 205/55 kesärenkailla. Ja jarrutuksissa ja kiihdytyksissä vetelee uraisella tiellä oikein kunnolla. Eipä ole ennen kokemusta nuin leveistä nakeista, joten kuuluu ilmeisesti asiaan ja siihen on jo tottunut täs kuukauden aikana. Ei vaan parane jarruttaa kovin voimakkaasti ja löysällä otteella risteykseen, ku ei tie mihin auto alkaa tempomaan.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Onko tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua mistä johtuu? tänään kyseisen asian huomasin kun toisen pikku jutun fiksasin pois..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Taitaa tosiaan olla enemmän ominaisuus kuin vika, nimittäin samat oireet allekirjoittaneella, alla 205/55R16. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ikävä ominaisuus.. Pitää lähtiä tutkii tallille mistä vois johtuu. arvelin et olisiko raidetangon säädössä vai rattiakselilla kulumaa..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tasapaino akseli kirjoitti:Ikävä ominaisuus.. Pitää lähtiä tutkii tallille mistä vois johtuu. arvelin et olisiko raidetangon säädössä vai rattiakselilla kulumaa..
Kesähuoltotauon aikana taistelin kuljettajanpuoleisen sisemmän raidetangonpään kanssa. Aikalailla hankala homma vaihtaa... Nivelessä oli mielestäni selvää klappia, vaikka katsastuksesta meni vielä viime kesänä läpi että heilahti (ja silloinkin oli samanlainen klappi).

Vaihdon jälkeen ehkä pienen aavistuksen verran keskialue on parempi,,, mutta ei paljoa.

Alla 195/65 renkaat ja vetelee,,, eli leveistä renkaista mulla ei homma ole kiinni,,, Lähisuvun toisessa huomattavasti tuoreemmassa Tonnarissa on vähän samanlainen "löysä" tunto keskialueella...

Onko nyt oikeesti nin että tuo Tonnarin keskialueen ohjaus on oikeesti tunnoton ja kaikilla on ongelmia "ajaa suoraan"? Vai voiko asiaa auttaa pyöränkulmilla tms?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hmm..
pyöränkulmathan tuon tekee kyllä, jos ovat ihan nollassa, mutta.
madallettuna tuo mun tonnari ainakin vetelee kiihdytyksissä ihan tosissaan.. tiedä sitten.
jos joku keksii vian, niin varmaan myös kertoo siitä.. itellä on semmonen aavistus että taitaapi olla ominaisuus.. poistaa se tietty pitäisi..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Itse kiristin just pari päivää sitten sen ratin tiltin pituussäädössä olleen klapin pois, ihan klemmarilla. Parani huomattavasti.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tunnoton keskialue täälläkin.

Leimasetä heilutteli ammattinsa puolesta kumpaakin puolta. Apparin puoli oli täysin timmi, kuskin puolella kolisi. Ei osannut sanoa, että onko sisempi vai ulompi pää. Kehotti, että ens vuoteen kannattas ehkä tarkkailla tilannetta.

On muuten asiallista tuolla Konalassa. Koneen pohjan öljyisyys kuitattiin retorisella kysymyksellä, että on varmaan vaihtajalta läikkynyt vähän yli :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Minä vaihdoin etupäähän taemmat puslat jämäkimmiksi ei vetele enää, ja klappikin hävisi vaikka ohjausvauhteessa on vähän väljyyttä.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Vika selvitetty! ohjausakselissa itsessään ei ollut mitään väljää. Viimeisen murroksen alapään kiinnitys oli löystynyt. Eli löytyy sieltä kumin alta kaasupolkimen luota.
Vaarallisen näköinen vika! Se nivel voi irrota tai alkaa hyppäämään hammastuksen yli.
Ahistuskiristys vedetty nyt niin tiukkaan kun 13mm kannalla olevaa pulttia katsoin järkeväksi kiristää. Elikä rauta rautaa vasten. :lol: Ja saabin keskialue ei muuten ole tunnoton niin kuin olen pitänyt koko ajan mitä olen auton omistanut. Ja jota olen vierastanut autossa koko mulla olo ajan. Koska 10V. vanhemmassa Camryssa ohjaustuntuma oli valovuosia edellä. Nyt alkaa tuntua saabin ohjaus omalta. :) Ja syy miksi en alkanut tutkia ensimmäisenä raidetangon väljyyksiä ym.ym oli se ku tutkitutin tutulla katsastusmiehellä alustan muutoskatsastuksen aikaan niveletkin edestä noin väliarviona, että jos yhtään epäilyttävän näköistä on niin oisin vaihtanut heti.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Pitemmänkin tämän päivän testauksen jälkeen olen sitä mieltä et nyt kun lonksu on pois auto on kerrassaan mukava ajaa. Liekö ollut muita jotka mun edellisen kirjooituksen jälkeen ryhtyi tarkastus toimenpiteisiin??
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Itse olen huomannut myös omassani klappia ratissa. Se on ihan selkeää klappia, noin puoli senttiä ratti kääntyy tyhjään.
Kuopissa kyllä etupäässä kolahtelee, joten varmaankin jotain väljää nivelissä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itsekin epäilin et on väljää jossakin nivelessä kun montussa löi käsille..Mutta aiemmin kertomani korjaus kyllä poisti hakkaamisen..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Itellä sama ongelma oli kunnes jaksoin kattoo sinne polkimen juureen kumin taakse. Ihan kädellä nivelestä kiinni ja tuntu selvästi väljältä vähän joka suuntaan. Mutterin kiristys ja jo loppu heiluminen ja ratin väljäkohta oikealle käännettäessä hävis.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Vastaa Viestiin