Takajarrujen ilmausruuvista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

taitaa olla sillee , jotta kylmäämisaine auttaa lähinnä puhtaissa ja suuremmissa sovitteissa, oikein pahasti ruostuneissa jutuissa lämpöä pitää antaa ihan hillittömästi, eli punahehkuun asti ja pitää siinä suht pitkään, silloin ruoste ns. palaa pois ( sepän sällinä näitä juttuja hehkuttelin leipäduunikseni ) En menisi ahnehtimaan kääntelemistä liian kuumana, sillä nippa on laajentunut ja reikä AHDISTUNUT kuumana, eri se irroitusvaikutus syntyy suurelta osin pikkukuumennuksissa juuri tuosta laajenemisesta, ja jäähdyttyään se välys on parantunut.
Nopea jäähdyttäminen vedellä voi parantaa sitä elähdyttämistä, mutta moninaisista materiaaleista johtuen vaikea yleistää, koska monet kamat voidat karkaistua tai aiheutuu jännityksiä, jotka kostautuvat esim hiushalkeamana myöhemmin.
nim. " Miek-ojan metallurgiaakin päntännyt" , vaikka ei sillä mitään näissä kehissä tee, mutta selvisi, jotta raudan seoksia ja olomuotoja on käytössäkin satoja seoksia laivaraudan ja pataraudan lisäksi.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

nyt pakko kysyä että miten se reikä ahdistunut? eikö sekin suurene kuumetessaan? näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

Esim asennat akselin päälle laakeria. sovitus on tiukka, saat sen laakeria lämmittämällä menemään paljon helpommin rikkomatta mitään. Eli eikö tässä ole se reikä hieman suurentunut, mikä helpottaa asennusta.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kyllä se reikäkin suurenee kuumentaessa, eikä ahdistu.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

no joo, suureneehan SE reikä tietenkin , sekoitin tähän ajatuksen reikämäisen kappaleen karkaisusta. Eli kun sellainen kappale karkaistaan niin reikä on pienempi kuin ennen karkaisua. Syy on se, että karkenemisessa syntyvä kiderakenne ottaa laajemman tilan. Eli sovitereiät pitää aina karkaisun jälkeen hioa, kuten esim laakerit.
Luulen kuitenkin jotta lämpölaajeneminen ei tässä hommaa selitä, koska kierteen koskettavat osathan ovat ihan saman kokoisia ja siksi laajenevat saman verran.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

varmaan ollaan aika pitkälti samaa mieltä että iso osa lämmön vaikutuksesta on se, että polttaa ruosteen ja muun paskan pois kierteistä. mutta jos reiän ympäriltä kuumentaa sitä, niin kyllä uskoisin että reikä laajenee enempi, kuin se ruuvi, mikä myös helpottaa avaamista
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin