kaarien muovilistat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Taitonpajalla luvattiin viime syksynä Vectraan takakaarien vaihtotyö 200€ / puoli...Mielenkiinnosta kysyin..vaihdoin sitten itse juurikin Motoneti korjauspaloista..istuvuus ei ollut ihan 100%....

http://www.taitonpaja.com

Tosin sijaitsee Pertunmaalla....Mikkelin ja Heinolan puolivälissä
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Missä korjauttaa?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Ajattelin tuossa viime viikonloppuna itsekin tehdä pienet kosmeettiset korjauksen 9000i cc:n oikean takalokasuojan kaareen....MUTTA...MUTTA....kuten arvata saattaa eipä se pieneltä vaikuttanut ruostekohta muovilistan alla ollutkaan mikään niin pieni (tosin ei se mahdottoman suurikaan ole).

Kaikenlaisten välivaiheiden (hermot menneet kun peltisepältä saatu kitti ei kovettunutkaan kuin osittain!) jälkeen en aio itse tehdä mitään kyseiselle kaarelle vaikka korjauspalan ostamalla siitä voisi saada kohtuullisen siistin.

Kun näköjään myös monet muut ovat korjauttanut noita kaaria, missäpäin pääkaupunkiseutua kannattaisi korjauttaa ja maalauttaa?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

sisäkehä

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

No, peltttiseppä on nyt katsonut autoani ja haluaa, että hankin lokasuojan sisäkaaren (ulkokaari on jo hankittu Motonetistä). Hakutoimintoa tietenkin käytin ja vaikuttaa siltä, ettei tuota sisäkehää siis ole saatavilla vai?

Kalliiksi tulee koko homma....
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

sanokaas onko tonnarin ovien kumilistat liimalla vaiko "reitettynä" kiinni? 8O
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

norther7 kirjoitti:sanokaas onko tonnarin ovien kumilistat liimalla vaiko "reitettynä" kiinni? 8O
Kylkilistat: pellissä on reikiä ja kiinnikkeitä, lisäksi liimaa.
Oven alareunan kumit: pellissä on reikiä ja kiinnikkeitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Jos noita ovien kumilistoja alkaa irrottelemaan, niin kannattaa olla varovainen jos tahtoo vielä samat listat laittaa kiinni, ne vääntyvät melko helposti ja kiinnikkeetkin tuppaavat hajoamaan.. Nimim. Kokemusta on. Päätin tutkia milla ne olivat kiinni ja eihän niitä enää takaisin saanut joten oli pakko repiä kaikki pois.. Toisaalta hyvältähän tuo ilman listojakin näyttää, ellei paremmalta sanoisin.. Tuossa omani ilman listoja.
Kuva

Näyttää siistittynä omaan silmääni ainakin miellyttävämmältä ja listojen kiinnityskohdista paljastui aikamoisia ruosteita, samoin kuin myös niistä takakaarilistojen alta, kirjaimellisesti listan mukaan lähtivät koko takakaaret.. :?
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Noh, eipäs nyt ruveta siellä. :) Ne muut kalvot olivat repsahtaneet keväällä alas, enkä ole ehtinyt tai jaksanut uusia laittaa. Ennen kesää olis tarkoitus kärrätä tuo ihan liikkeeseen kelmutettavaksi kunnon kalvoilla, kun ei noi biltemakalvot oikeen tunnu pysyvän, johtunee osaksi varmaan siitäkin, että on liian kapeaa ja täytyy takalasikin paloista tummentaa, enkä mä mikään ammattilainen ole jonka huomaa jo kuplienkin määrästä.. :oops:
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

mut tosta tummennuksesta vielä vähän OT:nä, vaikka alunperinhän puhuttiinkin takakaarista ja kylkilistoista.. Mites liikkeissä noiden tarrojen suhteen? Ei varmaan päälle kumminkaan laiteta missään, koska silloinhan väliin jää ilmaa, eikä pysyvyydestä ole takeita? Nythän tarrat ovat kalvojen alla, mutta "oikeissa tummennuksissa" ne ilmeisesti täytyy repiä pois. Eli sitten joudun luopumaan noista maskottiliskoista ja clubitarroista.. :roll:
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Suomik kirjoitti:Ihan sokeasti ei kannata pelkkiä hintoja verrata, jos on saatavilla myös tietoa siitä, mitä missäkin tehdään.

Tarkoitan tässä sitä, että tuo tinaus+happomaali on juuri oikea paketti korjauspalan päälle. Hyvin moni "ammattimies" vetää ensimmäiseksi pakkelia sauman päälle, ja sen jälkeen onkin ihan sama mitä laittaa, kun homma on jo pilattu... Ekan talven jälkeen ei sitten paljoa lohduta se hyvän ja huonon työn hintaeroissa saavutettu parin sadan säästö :evil: .

Joka tapauksessa: TSEMPPIÄ PROJEKTIIN!! :D :D
Ompas jännä juttu, kun olen itse tehnyt juuri tuolleen, kuin ei pitäisi, ja silti NELJÄÄN vuoteen ei ole ruoste tullut v***o-vanhuksen kaarista läpi :oops: Meniköhän jotain korjauksessa pieleen :twisted: .

Vastaavasti olen töissä joutunut korjaamaan alle vuoden vanhoja tinattuja kaaria, joista ruoste puskee läpi :evil: Ei se tina ole mikään autuus ja tee niistä kaarista ruostumattomia, sillä sisäpuolelta se ruoste alkaa painamaan läpi, ja sitä ei pysäytä muu kuin kunnollinen ruostesuojaus :!:

Jopa tuossa em. autossa kesti pakkelilla tehty pikakorjaus oven kulmassa pari vuotta, kun malttoi läträtä oveen kunnolla kotelosuojaa!
Entinen jäsen#2331
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

Mimmi:
Jos haluat jättää omat tarrat laseihin, et saa takuuta kelmulle.
juuri näin...


saapasjalkakissa:
johtunee osaksi varmaan siitäkin, että on liian kapeaa ja täytyy takalasikin paloista tummentaa
sitä varten ammattilaiset on, ne tekee sen yhdestä palasta.
Yamaha FZ1-N -08
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

jus kirjoitti:
norther7 kirjoitti:sanokaas onko tonnarin ovien kumilistat liimalla vaiko "reitettynä" kiinni? 8O
Kylkilistat: pellissä on reikiä ja kiinnikkeitä, lisäksi liimaa.
Oven alareunan kumit: pellissä on reikiä ja kiinnikkeitä.
voi paska, eipä parane listoja ylimaalauksen yhteydessä sitten poistaa.. vai onko millanen homma toi reikien tukkiminen ovien kohdalta? ei taida kannata hitsata peltiä alle ja pakkelia päälle koska hitsaus vetelee, onko muita ratkaisuja?!
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lievästi eroavaa kokemusta noista kylkilistojen poistosta:

Ei ollut M89 cc:ssä mitään ongelmaa saada listoja irti ehjänä/alkuperäisen muotoisena. Pelkurin puolelta ne on käytetty irti jo kaksikin kertaa, koska mustatut kromilistat kesivät huonojen pohjatöiden takia. Liima oli kyllä ihan voimissaan siellä alareunassa: kuskin ovesta irrotettaessa (ennen maalausta ja täysremonttia) ovesta irtosivat maalit ja vanhat pakkelit mukana listaa kammetessa.

Nää on makuasioita, ja tuo listahan on aina potentiaalinen ruostepesäke, mutta irrottamisen vaikeuden takia ei kannata jättää listoja paikalleen jos autoa vaikka maalaa!

Cc:n listathan on yläreunasta kiinni neppareilla ja alareunasta kokomittaisella teipillä. Listan yläreunan saa irtoamaan ilman työkälujakin kun vain vääntää sormilla ja uskoo siihen mitä on tekemässä. Olettaisin että listat saa solmuun jos alkaa kiskoa niitä päästä. Työkälujakin voi tässä kohtaa käyttää, riippuu siitä mitä ovelle sen jälkeen tehdään: maalaukseen menevässä ovessa ei tarvita ihan niin paljoa varovaisuutta.

Irrottamalla yläreunan ensin neppareistaan koko matkalta, on helppo varovasti vääntää yläreunaa enemmän ja enemmän sivulle, kunnes alareunan teippi antaa periksi. Teippi ei muuten irtoa kummastakaan puoliskosta (ovi/lista), vaan tod. näk. halkeaa keskeltä... :roll:

Toki, jos näyttää että on tiukassa ja alkaa lista vääntymään, niin silloin voi tepin irtoamista edesauttaa partakoneen terällä tai siimalla alhaalta päin. Jos taas listaa on irrottanut yläreunaa vetämällä, alareuna "leikkaantuu kiinni", ja sieltä ei pääse hätiin. Tällöin listan yläreunan ja oven välissä on kuitenkin jo terän tms. mentävä rako, ja teippiä pääsee viiltelemään ylhäältä päin. Ei ole paha!

Jos listat päätyy kiinnittämään takaisin maalauksen jälkeen, voi ne laittaa pelkällä liimalla tai alkuperäistä vastaavasti neppareilla ja teipillä. Liimaus esim. korikitillä on kyllä melko "lopullinen" homma... :wink: Niin tai näin, pitää varmistaa että alkuperäiset vedenpoistokanavat listan helmoissa jätetään auki (mieluummin jätetään useampikin rakonen), muuten listan ja oven väliin ja 24/7/365-akvaario. Siitä ei rauta tykkää...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jus kirjoitti: Yleensä mutterit eivät lähde vanhasta suomiautosta auki ehjänä, neliökanta pyörii listan sisällä tai ruuvi menee poikki.
Vielä noista kaarilistojen ruuveista, itsellä vanha suomiauto mutta ei ole ollut ongelmia noiden ruuvien kanssa vaikka olen niitä availlut joka nurkasta, ovat nimittäin ainakin tässä tapauksessa, M-90, valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Mites muilla, onko havaintoja materiaalista? :?
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Juu: rosteria täälläkin M89:ssä, Aerosta en ole irrotellut vaikka olisikin hyvä kurkata ja tarkastaa senkin kaaret.

Kivasti lähtivät kaikki irti, mitä nyt massat vähän jarruttivat kierteissä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Hyvin nuo mutterit lähtivät irti täälläkin, kun vähän putsaili ensin kierteitä liasta. Tosin loppupeleissä ainakin takakaarilla ykshailee olisko niitä ees avannut, kun kaaret lähtivät kumminkin niiden mukaan.. :lol:
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Vastaa Viestiin