2.3 Matalapaineturbon ahtojen nosto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

2.3 Matalapaineturbon ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Tarkoitus olisi nostaa ahtopainetta kun tuntuu ettei toi meno enää tyydytä. Kysynkin nyt että kuinka paljon uskaltaa nostaa ennen kuin seokset menee liian laihalle, ilman bensan paineiden nostoa taikka lastutusta? Paljonko vakio By Pass-venttiili kestää paineita ennen kuin rupeaa vuotamaan? Ja onko se ahtoputkessa ennen kaasuläppää oleva anturi ylipaineen varojärjestelmä vai säätääkö se kenties ruiskutusta ahtopaineen mukaan? Ja kuinka paljon täysturbollisessa 2.3 koneessa on eroa matalapaineturboon verrattuna(turbon koko, bensan paine, suuttimet, ohjainyksikkö)? Kiitos jo etukäteen.

Turbo vie ja vikisee!!!
9000 CS 2.3t
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

En usko että ahtoja kannattaa nostaa ruuvaamalla kuin muutaman barin kymmenyksen. Ruuvaamisen toinen vaihtoehto on laittaa bleederi painerasian ohjausletkuun.

Täyspaineisessa on eroa APC-venttiilin ja softan verran.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Olenkin jo tohon hukkaportin ohjausletkuun porannut kaksi 1 millin kokoista reikää. Nosti ahtoja. mutta en tidä paljonko kun ei ole vielä sitä ahtopaine mittaria. Paljonkohan siitä vakio turbosta saa ylensäkkään ahtoja irti, vai pitääkö tulevaisuudessa suunnitella turbon vaihtoa? Lastutus olis tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.
Niin mikä se APC-venttili tarkemmin on? :oops:
9000 CS 2.3t
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

APC-venttiili on venttiili jolla säädetään painetta hukkaportin ohjauspainetta. ECU antaa sille PWM-signaalia, jonka pulssisuhde sitten määrää painerasialla (tai miksi sitä halutaankin kutsua) vaikuttavan paineen. Paineohje taas määräytyy sylinterien ionisaatiomittauksen perusteella siten että kuormitettaessa ahtopainetta pyritään pitämään kokoajan juuri nakutusrajalla josta löytyy palopaineen maksimi ilman autodetonaatiota.

Siihen letkuun ei kyllä kannattaisi mennä tekemään mitään reikiä ilman kunnollista painemittaria...

Jos aiot lastuvirittää niin turha leikkiä muiden viritysten kanssa, niiden hyöty on aika marginaalinen lastuun nähden ja toimivuuskin hieman kyseenalainen.

Kai siitä vakioturbosta saa vaikka 2 baria, mutta ei kovin pitkään... ja kyllä varmasti nakuttaa ja käy laihalla :?

-J-
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Tossa matalapaineturbossa ei sellasta venttiliä olekaan. Eipä ne ahdot tuntunut niin paljon nousseen että siitä vaaraa olisi. Ahtoja ajattelin nostaa ehkä siihen 0,8bariin(näin aluksi) Olis tarkoitus viedä penkkiin kesemmällä ja kattoa mitä saadaan koneesta irti. Eli tyspaineturbossa on sama puhallin mikä tässäkin???

Velipojalla olis kyllä 9 satkun turbosta jäänyt painekello. Taitaa olla 0,6baria raja.
9000 CS 2.3t
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Miksi leikkiä koneen kestävyydellä kotikonstein paineita nostamalla? Matalapaineturboon löytyy liitä-ja-pelaa (plug'n'play :P ) virityssettejä pilvin pimein sisältäen uuden softan ja mankkuvenan (eli tuon APC-venttiilin). Noilla kilkkeillä pääsee jo kolmannelle sadalle hevoselle, eikä ole nakutuksesta aiheutuvaa konerikkoa uhkaamassa...Eivätkä maksakaan ihan älyttömiä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

mikvil kirjoitti:Olenkin jo tohon hukkaportin ohjausletkuun porannut kaksi 1 millin kokoista reikää. Nosti ahtoja. mutta en tidä paljonko kun ei ole vielä sitä ahtopaine mittaria. Paljonkohan siitä vakio turbosta saa ylensäkkään ahtoja irti, vai pitääkö tulevaisuudessa suunnitella turbon vaihtoa? Lastutus olis tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.
Niin mikä se APC-venttili tarkemmin on? :oops:
Tuota, kertokaas mulle...

Mistä tulee letku hukkaportin kelloon matalapaineisissa :?:

Oon puuhastellu ainoastaan noiden magneettiventtiileillä varustettujen mallien parissa ja siksi aukko sivistyksessä tälläkohtaa...

Mikvil- jos ahtopainetta nostetaan ilman että bensan syöttöä lisätään ja nakutuksen tunnistin voi säätää ahtoja (unohtamatta sytkäennakkoa) niin tuloksena on palanut venttiili tai mäntä. Ja se reikä ilmestyy venttiiliin tai mäntään takuuvarmasti! Siihen korjauslaskuun nähden kaikkien "virallisten" viritys-sarjojen hinnat ovat todella halpoja.

Oikein toteutetulla virityksellä ne männät ja venttiilit kyllä kestävät suuremman ahtopaineen/tehon. :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Ei mulla niitä ahtoja mitenkään älyttömästi ole tarkoitus nostaa. Ja hyvinhän tollanen 900 täysturbo näyttää pelittävän 1,0 barin ahdoilla vaikkei bensan syötölle oo tehty mitään. Auto on ajettu penkissä ja hyvin gaso riittää eikä nakuta. Olen kyllä tietoinen mitä noi laihat seokset koneelle voi tehdä. Sitä tässä alunperin kyselinkin onko kellään kokemusta missä vaiheessa menee liian laihalle ilman lastua yms. Jos pienellä ahdon nostolla pienellä vaivalla saa lisää tehoja niin totta mooses.

Painekellon ohjausletku lähtee heti ahtopuolen alpuolelta ja on reilu 10cm pitkä kuminen slerpa.
9000 CS 2.3t
Vastaa Viestiin