Ratissa klappia..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kiitoksia tasapaino akselille hyvästä huomiosta, taas kelpaa ajella. :D
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kokeilin vielä, että omassani klappi tuntuu kaikissa ratin asennoissa.

Katsoin lattiamaton alle ja aika hankalasti näyttäisi olevan pääsy mihinkään ratin niveliin, ei kyllä ilman työkaluja ainakaan.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kyllä sitä tarvii ainakin 13mm avaimen et saa kiristettyä kyseisen ruuvin jos ei kovat sormivoimat.. nostat sen kumipalkeen sieltä polkimien luota ylös ja kattot sen alle niin löytyy nivel... Ja ratti kääntelemällä kanta sopivaan asentoon et voi kirasta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Kiitoksia tasapaino akselille hyvästä huomiosta, taas kelpaa ajella. :D
Hienoa et huomiosta on ollut edes jollekin apua.. Tttellä täytyis käyttää kenties väliakseli pois ja hieman hiasta et sais pikkuisen tiukemmalle kiristettyä puristusliitoksen.. näytti kiristäessä et enemmäkin olis voinut kiristää vielä mutta tuntuma kuitenkin on ollut sen jälkeen kohillaan.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onko kyseisellä palikalla sitten taipumusta löystyä itsekseen?

Täytyy myös kurkistaa sinne, nyt alkoi kammottaa että jos pyörähtääkin tyhjää.

Kaikkia niveliä on vaihdettu raidetangon sisäpäitä myöten mutta tietty klappi jäi, ja mitä tiedän niin tonnarissa sellaista ei pitäisi olla.

Toisaalta joskus foorumia selatessa tulee sama fiilis kuin selaisi lääkärikirjaa: kaikkiin vaivoihin löytyy sopivat oireet :lol:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Minuteman kirjoitti:Onko kyseisellä palikalla sitten taipumusta löystyä itsekseen?

Täytyy myös kurkistaa sinne, nyt alkoi kammottaa että jos pyörähtääkin tyhjää.

Kaikkia niveliä on vaihdettu raidetangon sisäpäitä myöten mutta tietty klappi jäi, ja mitä tiedän niin tonnarissa sellaista ei pitäisi olla.

Toisaalta joskus foorumia selatessa tulee sama fiilis kuin selaisi lääkärikirjaa: kaikkiin vaivoihin löytyy sopivat oireet :lol:
En ollut minä itse ainakaan löysännyt.. :lol: veikkaanpa et jokaisessa vehkeessä jos on tehtaan jäljiltä löystyy kyseinen liitos ajan oloon oli sen näköinen paikka.. :roll:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja juu kiitos tosiaan havainnosta, olen meinaan metsästänyt sitä fiilistä mikä tonnarin ohjauksessa kuuluisi olla, mitä olen "uudenkarheita" ajanut.

Kaikki alkaa tosiaan olla vaihdettu ja ohjauskulmat säädetty, mutta tuo ei tunnu vieläkään "oikealta".

Huomenna siis mönkimään jalkatilaan :D
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Sain sitten kaivettua ruuvin näkyviin ja kokeilin sitä 13 millin avaimella, niin eipä tippaakaan kiristynyt, eli kiinni oli.
Sen sijaan irti revittyä kumia ei enää saanutkaan takaisin kunnolla kiinni.

Taisi olla osaltani viimeinen tee-se-itse tarkistus :)

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

saabistinet kirjoitti:Sain sitten kaivettua ruuvin näkyviin ja kokeilin sitä 13 millin avaimella, niin eipä tippaakaan kiristynyt, eli kiinni oli.
Sen sijaan irti revittyä kumia ei enää saanutkaan takaisin kunnolla kiinni.

Taisi olla osaltani viimeinen tee-se-itse tarkistus :)

TERO
No tietyissä tapauksissa jopa suotavaa ettei ala ite räpeltää..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

mulla tuntu aluks ettei mutteri ole löysällä yhtään, mutta vähän enemmän voimaa mitä sinne nyt ahtaassa paikassa pienellä avaimella saa niin avain nytkähti noin 20 astetta. oli ilmeisesti jo ryytynyt jotenkin. klappi loppu. että jos nyt hampaat irvessä on jo yrtitetty vääntää niin uskotaan ettei se siitä kiristy :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

SA9000AB kirjoitti:mulla tuntu aluks ettei mutteri ole löysällä yhtään, mutta vähän enemmän voimaa mitä sinne nyt ahtaassa paikassa pienellä avaimella saa niin avain nytkähti noin 20 astetta. oli ilmeisesti jo ryytynyt jotenkin. klappi loppu. että jos nyt hampaat irvessä on jo yrtitetty vääntää niin uskotaan ettei se siitä kiristy :)
Sopivaan asentoon kun pyöräyttää rati saa jopa mielestäni ihan hyvin väännettyä ruuvia..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Nyt taisi klapin syy löytyä. Otin verhoilupanelin kojelaudan alta pois ja tarkistin kaikkien kolmen "haarukan" ruuvit ja näyttäisi, että alhaalta lukien kolmas haarukka (siinä ilmanvaihtokanavan yläpuolella) lonksuu eli on väljä, ruuvit eivät kiristyneet.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ajattelin vielä palata tähän asiaan - vähän niin kuin palaute pohjalta.

Olen joskus (varmaan jo vuosia) sitten kiristänyt tuon kumisuojuksen takana olevan alimman ristinivelen kiristyspultin ja mielestäni silloin ei ollut mitää vaikutusta klappiin - tai oikeammin pultti/mutteri ei edes kiristynyt.

Mutta pidin tuossa toissa viikonloppuna taas ennakoivan huoltotauon - olihan lauantaina Auton päivä ja kaikki ;-)

Sain kuin sainkin sitä hässäkkää kiristettyä varmaan sellaisen 20-25 astetta hommaan tarvittiin kahta 13 millin kiintolenkkiavainta (yhdellä pyöri läpi) just oikeassa asennossa, akrobatiaa, ärräpäitä ja hammasten kiristelyä.

Yllätys oli kohtuullinen,,, nyt ohjaus on täsmällisempi keskialueella ja ehkes jopa jotenkin "jäykempi". Valitettavasti olen vaan ilmeisesti liian vaativa, joten jotain parannettavaa siellä vielä on... :roll:
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

Noniin. Tänäänkin taas pari tuntia hallilla etsimässä vikaa vetelyyn ja keskialueen tunnottomuuten.

On vaihdettu pyöränkulmaa, suunnattu, campperia kokeiltu, laitettu lisua alatukivarren etupään puslan molemmin puolin, alatukivarret kaikkine heloinen uusittu, raidetangot tarkastettu, muutettu lisää kulmia joka suuntaan, kiroiltu, masennuttu ja mietitty koko henkilöliikuttimen paalausta. Lista jatkuu loputtomiin.

Huomenna kokeilen tätä neuvoa, jos auttaa, olen huojentunut. Kiitos jo etukäteen mikäli ongelma löytyy sieltä :)

edit: miks näitä forumeita tulee luettua aina tähän aikaan illasta ja muutenkin laiskasti?
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

ei löytyny vika tuolta =/
Vastaa Viestiin