Saab 9000 Ensiauto/Neuvoja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

mitäs nää saabin mallimerkinnätkin oli? CD, Combi Sedan...oliko muita viä?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Varaosat on tonnariin ihan kohtuuhintaisia ( http://www.motonet.fi näkee vähän suuntaa) ja käytettyä osaakin löytyy melko lailla helposti.
#1970
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suolattu on kyllä hintoja, riippuu osasta, jotain saa edullisesti ja joidenkin hinta on jotain mitä ei voi järjellä selittää...

Katsele nyt vain maltilla ettet astu miinaan, tonnari on hyvä auto ajaa, ja hyvänä yksilönä mukava pitää :wink:

Mutta jos pommin saat niin menee maku koko autosta, kuten itselleni melkein kävi :cry:
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

mitäs ns. "saabismeja" tonnarissa on?
Paljonko hyvin huolletulla saabin vapari koneella keskimäärin ajelee?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tonnarihan on täynnä Saabismia :lol:

Vaikeata sanoa kun en ole käyttänyt kuin saabeja, ei ole vertailukohtaa, kaikissa muissa autoissa taas vaikuttaa olevan ties mitä outoja ismejä...

Koneen ja tekniikan kesto tietenkin riippuu paljon huollosta, nyt alla on 2,3T jolla menty 460000km, tosin on sitten huollettukin täsmällisesti.

Konetta ei ole ikuna avattu, jakoketjun ja rattaat voisi vaihtaa puolessa miljoonassa :D
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

milläs koneilla tota tonnaria on tehty? siis 87-90 mallia?
Onko kellään kokemusta/tietoa vaihtaa vakioturbo viritysturboon?
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Tonnareita on tehty 2,0L turboina sekä vapareina että 2,3L turboina sekä vapareina. Jotkut V6 mallit taitaa mennä jo nuoremmaksi...en tiiä. Sit noi turbot taitaa jakautua matalapaine- ja korkeapaineturboon. Mitä tarkoitat vakioturbosta ---> viriturboon? Itse hyrrääkö? Jos sitä meinaat niin eihän se ole ku neljällä pultilla kiinni.
Saab 9-5 2,0t -1999
Rusakko
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 14:12
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Minuteman kirjoitti:Kyllä se on ihan liian laiska jopa vapariksi, luulen.

Onko auto katsastettu milloin, päästöt? Ettei vain olisi väljä...

Suosittelen kyllä, kun olet ensimmäistä autoa ostamassa ja vielä saabia, niin katselemaan ja koeajamaan muitakin yksilöitä.

Vanha ysitonni paljon ajettuna voi olla murheellinen tapaus, voi jäädä paska maku saabeista...
Joo kannattaa testata useampaa tarjolla olevaa 9000:sta. Voi sitten vähän tehdä vertailua keskenään. Itse en tuosta noin paljoa maksaisi...
NG900 S -94.
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

tarkoitin ihan turbon vaihtoa, tarviiko pakosarjaan yms koskea vaihatessa turboa isompaa? no jokatapauksessa hylkään ton 87 vuoden tonnarin, haussa ois halpa 9000 cd. Toivottavasti hyvä yksilö löytyis että pääsis saabeilemaan :lol: sit sopivan yksilön löydyttyä pitää tietty vähä "maskeerata" mieleisekseen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tervetuloa joukkoon tummaan :D

Paljonkin on tehtävissä ennenkuin tarvitsee hyrrää vaihtaa, tällä foorumilla on lähes rajattomasti tietoa virittämisestä, puhumattakaan muusta teknisestä tietämyksestä, kokeile hakua :wink:

Oletko katsellut nettiautoa, siellä on välillä ihan mukiinmeneviä tonnareita.
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

kiitos kiitos, joo nettiauton kautta katellaan sopivaa tonnaria.
Mitenkäs, saakos tonnariin keskikonsoliin jalopuupaneelia/jäljitelmää/tarraa mistään? ja paljonkohan semmoisesta mahtaa joutua pulittamaan.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

haku on hyvä elementti noissa kysymyksissä :) Mutta vastataan ny muutamiin mitä muistan tästä threadista kysymyksiä:
malleja on CC, CD ja CS. Koneita seuraavasti (saa korjata):

85 alkaen on saanu 2.0 vaparina ja turbona (vai oliko ekat turbot vasta 86?)
90/91 taitaa olla eka 2.3 litrasella koneella turbolla ja ilman.
kori vaihtu CS malliseen jolloin tuli myös matalapaine ja korkeapaine turbot mukaan 2.0 ja 2.3 koneisiin. V6 koneet taitaa olla -96 ja eteenpäin?

Itse suosittelisin ensi autoksi ehkä kuitenkin 2 litrasta vaparia. Helpoin kone ylläpitää ja edulliset osat. turbossa on omat vikansa, nimim laittanu vähä liikaa ny euroja pataan eikä tunnu siltikään liikkuvan :/
Turbon päivitys isompaan ja muiden palikoiden vaihto on loppuviimein suhteellisen helppoa vanhempiin ja valmista osaa löytyy ihan hyvin. Tietotaitoa löytyy foorumilta vaikka ja kuinka :)

Varusteina on löytynyt miltei kaikkea mahdollista :) tässä muutama mitä tulee mieleen, suurimman osan saa kaikkiin:
sähköllä peilit, penkit (edessä molemminpuolin 3 muistia), lasit, kattoluukku
ilmastointi (automaattinen sekä manuaalinen), polttoaineenlämmitin (taitaa olla vain 90 uudemmissa?)
hälytin/kaukolukitus (keskuslukko aina vakiona)
Ajotietokone (löytyy kahta eri mallia ja joitain pieniä vuosimalli eroja löytyy)
vakionopeuden säädin, korkeussäädettävät ajovalot, sähköantenni, ohjaustehostin aina ollut vakiona.
uudemmissa airbagit molemmin puolin, sekä audiojärjestelmiä vähän joka suuntaan :)
Ja tietenkin keskikyynärnoja ;)

Ja CD korimalli on mielestäni edullisista hienompi kuin CC korinen :)

Jalopuukoristeet on saanu kojetauluun, oviin, hansikaslokeron kanteen ja vaihdekepin ympärille. Saa jälkeenpäin joko käytettynä kattoo paneelisarjan (yleensä vain kojetaulu sekä keskikonsoli) tai sitten tarrasarja josta ei ole mitään kokemusta.

Tuossa ny jotai ja saa korjata jos korjattavaa :) Itse pidän atontun ajotuntumasta ja yleisestä olemuksesta.. sekä turbon vihellyksestä...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Boiga kirjoitti:85 alkaen on saanu 2.0 vaparina ja turbona (vai oliko ekat turbot vasta 86?)
Korjataan nyt sen verran että turbo tuli ensin, vapari vasta seuraavalle mallivuodelle :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tarkennetaanpa lisää noita moottoritietoja: (kun korjatakin sai…) :wink:

Mallivuodeksi -90 tuli 2.3 vapari, turbo tuli vasta seuraavaan mallivuoteen.

CS-malli esiteltiin 2.0i ja 2.3i vapareilla ja 2.3 Turbolla (200 hv) syksyllä -91 (siis mallivuodeksi -92).

CS-mallin myötä ei esitelty matalapaineturboa, se tuli kuvioihin mallivuonna -93.

V6-moottori esiteltiin syksyllä -94.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
saabbijabbari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja saabbijabbari »

Millaset kiihtyvyysarvot ja huippunopeudet noilla koneilla on?
Ja tota haulla en löydä (en osaa vielä käyttää, en pahemmin käytä foorumeja) firmoja / viestiketjua firmoista jotka myyvät erilaisia osia tonnariin. Eli just jalopuujäljitelmää, vilkkuja, takavaloja yms. osia.
Eli jos joku viittisi auttaa noviisia ja opastaa käsi kädestä antamalla osoitteen ni päivä olisi pelastettu :wink:
Vastaa Viestiin