Ilmastoinin kummallisuus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Ilmastoinin kummallisuus

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Ysitonnarissani CDE vuodelta -95 on ihmettelyä aiheuttant ilmastoinnin seuraava kummalllisuus. Säädän lämpötilan esim. 21 asteeseen, ja lähden liikkeelle. Kaikki pelaa hyvin, lämpötila nousee haluttuun ja matkanteko tuntuu mukavalta. Mutta matkan kestettyä runsaan puolisen tuntia, lämpötilan tasaannuttua, yht'äkkiä suuttimista alkaa tulla viileää ilmaa. Tilanne korjaantuu, kun nostan lämpötilaa, mutta siitä on sitten muita epätoivottuja seurauksia. Miten saisin lämpötilan säilymään tasaisena ilma tätä kiusallista viilennystä? Kiitos jo edeltäkäsin vinkeistä.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Onkos ilmastoinnin kalibrointia kokeiltu? Siis onko akku ollut välillä irroitettuna?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Miten se kalibrointi hioituu?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sama tapahtunut joskus... tapahtuu nollakeleillä ja kun on ajettu pitkään hiljaa esim ruuhkassa. Olen tulkinnut sen ominaisuudeksi enkä varsinaiseksi viaksi, varsinkin kun sama ilmiö on ollut useammassa Tonnarissa.

Korjaantuu painamalla kalibrointia, näppäinyhdistelmä on manuaalissa... olikohan se [AUTO] ja [<- ->] yhtäaikaa hetkeksi pohjaan. Valot alkavat juosta ACC:n ohjausyksikössä ja lopuksi ilmaantuu vikojen määrä näytölle (toivottavasti 0).

-J-
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mimmi kirjoitti:Automaatti-ilmastoinnin KUULUUKIN toimia juuri kuvatulla tavalla.
ACC kun mittaa lämpötilaa kojelaudasta, ulkoa (etupuskurin takaa) ja ilman sekoituskammiosta sekä mittaa aurinkoanturilla valon määrää ja sen kulmaa (kojelaudan päällä oleva musta "nappi").
ACC on lämpötilaohjattu laite, joka siis viilentää/lämmittää AUTOMAATTISESTI sisääntulevaa ilmaa säädön mukaan.
Virtaava ilma pitää olla noin 5 astetta paikalla olevaa ilmaa lämpimämpi, jotta ihminen ei tunne sitä viileytenä.
Ja vielä voi todeta, että ACC:n näytölle ei aseteta absoluuttista lämpötilaa vaan suhteellista. Siksi esim. auton siirtyminen varjoisasta paikasta voimakkaaseen auringonpaisteeseen saa ACC:n puhaltamaan viileämpää ilmaa vaikka sisäilmanlämpötila ei olisikaan vielä noussut. Laite siis pyrkii säätämään sisälämpötilan "tuntumaan" asetetun asteluvun mukaiselta.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vielä hieman lisää filosofointia ACC:stä.

Sisäilman anturihan pitää välillä kiusallista ropinaa. Mielestäni vika on yleisempi uudemmilla, kuin vanhemmilla tonnareilla.

Itse laitoin PC:n pienoispuhaltimen alkuperäisen puhaltimen tilalle ( jos joku tahtoo tietää miten, niin selostan kyllä halukkaille ). Säädin puhaltimen virtauksen näppituntumalla etuvastuksella suurin piirtein vastaavaksi.

Sitten varsinainen pohdinta:

Onkohan virtausnopeudella suurikin merkitys lämpötila-anturin aistimalle ohjaamon lämpotilalle. Käytännössä en ole ainakaan havainut muutostyön jälkeen mitään epäilyttäviä reaktioita ACC:ssa.
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

pevi kirjoitti:Vielä hieman lisää filosofointia ACC:stä.

Sisäilman anturihan pitää välillä kiusallista ropinaa. Mielestäni vika on yleisempi uudemmilla, kuin vanhemmilla tonnareilla.

Itse laitoin PC:n pienoispuhaltimen alkuperäisen puhaltimen tilalle ( jos joku tahtoo tietää miten, niin selostan kyllä halukkaille ). Säädin puhaltimen virtauksen näppituntumalla etuvastuksella suurin piirtein vastaavaksi.
Itselläni oli myös ongelmana juuri tuo sisäilmaanturin puhaltimen äänekkyys. En lähtenyt kuitenkaan vaihtamaan puhallinta vaan purin vain se osiin. Puhalsin paineilmalla moottorin pölystä puhtaaksi ja lisäsin vaseliinia moottorin akselille molempiin päihin -> nyt toimii täysin äänettömästi kotikonstein korjattuna.

Toki varmaan erittäin kuluneen puhaltimen korjaus tuskin onnistuu ja silloin on päädyttävä mainitsemaasi puhaltimen vaihtoon.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Vastaa Viestiin