Vaihdelaatikon laakerit
Vaihdelaatikon laakerit
Tässä tiedoksi jos jotakuta kiinnostaa mitkä laakerit laatikosta löytyy:
Vaihdelaatikko SAAB 9000 1994-1998 FM51001, FM54001, FM54003, FM57001 ja FM57101
Sisäänmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri
SKF L44649/610/Q
Sisäänmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri
SKF 30206/27 - eli siis 27 mm akselille
tai Timken XFA30206M (sisäkehän merkintä) Y30206M (ulkokehän merkintä)
Ulosmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri
SKF 32008X/Q
Ulosmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri
SKF 7502/Q - ei löydy SKF:n luettelosta, haettava SAABin tiskiltä
tai Timken NP326808 (sisäkehän merkintä) NP806712 (ulkokehän merkintä)
Tasauspyörästön rullalaakerit
SKF 32010X/Q
Vaihdelaatikosta lähtevien akselien kuulalaakerit
SKF 6006/C3
Vetoakselin ulompi tukilaakeri
SKF 6008-2RS1/C3HT51
Vaihdelaatikko SAAB 9000 1994-1998 FM51001, FM54001, FM54003, FM57001 ja FM57101
Sisäänmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri
SKF L44649/610/Q
Sisäänmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri
SKF 30206/27 - eli siis 27 mm akselille
tai Timken XFA30206M (sisäkehän merkintä) Y30206M (ulkokehän merkintä)
Ulosmenevän akselin kytkimen puoleinen rullalaakeri
SKF 32008X/Q
Ulosmenevän akselin päädyn puoleinen rullalaakeri
SKF 7502/Q - ei löydy SKF:n luettelosta, haettava SAABin tiskiltä
tai Timken NP326808 (sisäkehän merkintä) NP806712 (ulkokehän merkintä)
Tasauspyörästön rullalaakerit
SKF 32010X/Q
Vaihdelaatikosta lähtevien akselien kuulalaakerit
SKF 6006/C3
Vetoakselin ulompi tukilaakeri
SKF 6008-2RS1/C3HT51
Viimeksi muokannut vtp9k, Ti Marras 29, 2005 16:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Lista päivitetty.
Lootan purkamiseen tarvitaan läjä erikokoisia ulosvetäjiä ja hieman luovuutta, kasaukseen puolestaan vähintään läjä putkenpätkiä millä painelee laakerit paikoilleen.
Yksi hyvä työkalu on ruuvipuristin 87 91 261 jonka avulla saa ulosmenevän akselin päädyn puoleisen laakerin paikoilleen. Samaisen työkalun putkea voi käyttää sisäänmenevän akselin ja lootasta lähtevien akselien laakerin paikoilleen painamiseen. Jos tuollaista työkalua ei jaksa tehdä niin sen saanee Saabilta noin 80 euron hintaan.
Kytkinkopassa olevien laakerikehien paikalleenlaittoa auttaa kummasti kopan lämmittäminen ja kehien pakastaminen. Itse pistin tuon kopan saunan lauteelle lämpeämään 85 asteeseen ja ulkokehät pakkaseen -18 asteeseen. Sisäänmenevän akselin kehää piti hieman koputella paikalleen (puupalikka vastineena) tuollakin lämpötilaerolla mutta tasauspyörästön rullalaakerin kehä meni paikoilleen tiputtamalla.
Quaifen perämötikän laakerointi oli todella helppoa, uudet sisäkehät voi painaa perään kiinni käyttämällä apuna vanhojen laakereiden sisäkehiä (rullat poistettuna tietenkin). Vastinkappaleeksi sopii esim. 32 mm hylsy. Samoin nopeusmittarin käyttöpyörä (lasikuituvahvisteista muovia) meni helposti paikoilleen koputtamalla varovasti vasaralla.
Seuraavana vuorossa on sisäänmenevän akselin 3/4 vaihteen boorin koneistus uuteen malliin (aluslevy lukkorenkaan alle) ja lähtevän akselin laakerointi ja koppaan kiinnittäminen.
Lootan purkamiseen tarvitaan läjä erikokoisia ulosvetäjiä ja hieman luovuutta, kasaukseen puolestaan vähintään läjä putkenpätkiä millä painelee laakerit paikoilleen.
Yksi hyvä työkalu on ruuvipuristin 87 91 261 jonka avulla saa ulosmenevän akselin päädyn puoleisen laakerin paikoilleen. Samaisen työkalun putkea voi käyttää sisäänmenevän akselin ja lootasta lähtevien akselien laakerin paikoilleen painamiseen. Jos tuollaista työkalua ei jaksa tehdä niin sen saanee Saabilta noin 80 euron hintaan.
Kytkinkopassa olevien laakerikehien paikalleenlaittoa auttaa kummasti kopan lämmittäminen ja kehien pakastaminen. Itse pistin tuon kopan saunan lauteelle lämpeämään 85 asteeseen ja ulkokehät pakkaseen -18 asteeseen. Sisäänmenevän akselin kehää piti hieman koputella paikalleen (puupalikka vastineena) tuollakin lämpötilaerolla mutta tasauspyörästön rullalaakerin kehä meni paikoilleen tiputtamalla.
Quaifen perämötikän laakerointi oli todella helppoa, uudet sisäkehät voi painaa perään kiinni käyttämällä apuna vanhojen laakereiden sisäkehiä (rullat poistettuna tietenkin). Vastinkappaleeksi sopii esim. 32 mm hylsy. Samoin nopeusmittarin käyttöpyörä (lasikuituvahvisteista muovia) meni helposti paikoilleen koputtamalla varovasti vasaralla.
Seuraavana vuorossa on sisäänmenevän akselin 3/4 vaihteen boorin koneistus uuteen malliin (aluslevy lukkorenkaan alle) ja lähtevän akselin laakerointi ja koppaan kiinnittäminen.
Mullon kans laatikon pois otto edessä. Mut remontin teetän muualla. Lootaan on kylläkin jo laakerit uusittu + pakki ja nelonen myös mut vielä pitää käyttää levällään ja vaihtaa muutama ratas. Tyyppihän on tuo FM57101.
Kiitoksia laakerityypeistä ni voi tästä lähin etsiä itse.
Koittanu etsiä tommoista varalootaa mut tuntuu olevan kiven alla..
Kiitoksia laakerityypeistä ni voi tästä lähin etsiä itse.
Koittanu etsiä tommoista varalootaa mut tuntuu olevan kiven alla..
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Ininä
Mulla on laatikko pitänyt vitosella pientä ininää 90tkm asti. Nyt mittarissa on yli 210tkm ja kilmetrestä suurin osa on ajettu viritetttynä. Öljyt olen vaihtanut 30-50tkm välein.Trooper_75 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, kun pienestä ininästä laatikon suunnalla päätellen saattaa tulla itsellekin vastaan: Mitä tuo laatikon laakerointi suunnilleen maksaa (osat+työaika)?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Ininä
Jees ei tuo varmaan vielä mitään tosi vakavaa ole. Tällä on tosin ajettu jo 280tkm Saksassa ja tuo ininä kuuluu vaihtelevasti kaikilla vaihteilla (myös vapaalla) etenkin alhaisissa nopeuksissa.9000LPT kirjoitti:
Mulla on laatikko pitänyt vitosella pientä ininää 90tkm asti. Nyt mittarissa on yli 210tkm ja kilmetrestä suurin osa on ajettu viritetttynä. Öljyt olen vaihtanut 30-50tkm välein.
Tuolta ruottinpuoleiselta foorumilta voitte ihailla ulisevan lootan laakereiden ja akseleiden kuntoa:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=110933
Kuvat ovat jonkin matkaa alaspäin tuossa viestiketjussa.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=110933
Kuvat ovat jonkin matkaa alaspäin tuossa viestiketjussa.
Lisätty listaan vaihteistotyyppi FM57001 mitä jossakin markkina-alueella lienee esiintyy. Kyseessä on siis viimeiseltä välitykseltään 1:3.61 ja pienellä sisemmän vetarin maljalla oleva loota. Käytetty ilmeisesti B234E:n kaverina.
Koko tyyppimerkintä avautuu siis näin:
F = Etupyöräveto (F = Front wheel drive?)
M5 = Manuaali 5 vaihteinen
X = Viimeisen välityksen suhde, 1 = 1:4.45, 4 = 1:4.05 ja 7 = 1:3.61
Y = Vetarin maljan koko, 0 = pienempi, 1 = suurempi
0 = nolla
Z = Versionumero, 1 = yleisin, 3 esiintyy myös joskus (FM54003)
Koko tyyppimerkintä avautuu siis näin:
F = Etupyöräveto (F = Front wheel drive?)
M5 = Manuaali 5 vaihteinen
X = Viimeisen välityksen suhde, 1 = 1:4.45, 4 = 1:4.05 ja 7 = 1:3.61
Y = Vetarin maljan koko, 0 = pienempi, 1 = suurempi
0 = nolla
Z = Versionumero, 1 = yleisin, 3 esiintyy myös joskus (FM54003)
Sisäänmenevä akseli on nyt koneistettu (tai tuli teetettyä jo viikko sitten mutta tässä kuitenkin juttua). Uudemman 3/4-vaihteen navan ja aluslevyn paikoilleen laittamiseksi boorista piti ottaa 2.0 milliä pois mitaten lukkorenkaan uran reunasta kytkintä kohti. Itse booria katosi ehkä noin milli tai hieman alle.
Sisäänmenevän akselin kasaamisessa ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä, synkrojen siipijousetkin menivät ihan kiltisti paikoilleen samoin kuin synkronointinavan jouset, tapit ja rullat. Itse synkronointinapaa (siis se ulkokehä mitä vaihteensiirtäjä liikuttaa) menee paikalleen vain yhdessä asennossa joten sitä saattaa olla hieman vaikea asentaa väärin. Tosin mistä sitä tietää vaikka joku tohelo sen hakkaisi paikalleen pajavasaralla kun muuten ei menisi.
Sisäänmenevän akselin laakeroinnissakaan ei mitään ihmeellistä ollut, laakerit paikalleen (oikeassa asennossa ja oikeaan paikkaansa akselilla) on parasta painaa prässillä. Muutenkin hydraulipuristimesta on enemmän kuin iloa noita laakereita ja ulkokehiä paikoilleen painaessa.
Ulosmenevän akselin kytkimen puoleisen laakerin ulkokehä puolestaan saattaa olla syytä pistää kiinni lukitteella. Lukitetta voi pistää myös kehän päälypuolelle josta sitä painaa paikallaan tukilevy. Ja nuo tukilevyn torx-kantaiset ruuvit ovat sitten täyttä kuraa, niihin kannattaa hakea tilalle samankokoiset vähintään 10.9 kovuusluokan kuusiokoloruuvit. Muutoin noiden ruuvien momenttiin saaminen voi olla hieman vaikeata jos kanta lähtee pyörähtämään sileäksi. Lukitteen käyttö on myös käytännössä pakollista.
Tuossakin lootassa ulkokehä näytti pyörineen kolossaan vaikka alunperin kyseessä oli 220 tkm ajettu FM51001. Samoin tuon laakerin ulkokehän rullien pinta oli jo lähtenyt rikkoontumaan joten laakeririkko ei ollut kaukana. Näinköhän nämä tontun laatikot sitten kestävät vain 250 tkm max.
Siinä sitä tällä kertaa, loota on jo koottu joten täytyy kirjoitella joskus lisää kun jaksaa avautua.
Sisäänmenevän akselin kasaamisessa ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä, synkrojen siipijousetkin menivät ihan kiltisti paikoilleen samoin kuin synkronointinavan jouset, tapit ja rullat. Itse synkronointinapaa (siis se ulkokehä mitä vaihteensiirtäjä liikuttaa) menee paikalleen vain yhdessä asennossa joten sitä saattaa olla hieman vaikea asentaa väärin. Tosin mistä sitä tietää vaikka joku tohelo sen hakkaisi paikalleen pajavasaralla kun muuten ei menisi.
Sisäänmenevän akselin laakeroinnissakaan ei mitään ihmeellistä ollut, laakerit paikalleen (oikeassa asennossa ja oikeaan paikkaansa akselilla) on parasta painaa prässillä. Muutenkin hydraulipuristimesta on enemmän kuin iloa noita laakereita ja ulkokehiä paikoilleen painaessa.
Ulosmenevän akselin kytkimen puoleisen laakerin ulkokehä puolestaan saattaa olla syytä pistää kiinni lukitteella. Lukitetta voi pistää myös kehän päälypuolelle josta sitä painaa paikallaan tukilevy. Ja nuo tukilevyn torx-kantaiset ruuvit ovat sitten täyttä kuraa, niihin kannattaa hakea tilalle samankokoiset vähintään 10.9 kovuusluokan kuusiokoloruuvit. Muutoin noiden ruuvien momenttiin saaminen voi olla hieman vaikeata jos kanta lähtee pyörähtämään sileäksi. Lukitteen käyttö on myös käytännössä pakollista.
Tuossakin lootassa ulkokehä näytti pyörineen kolossaan vaikka alunperin kyseessä oli 220 tkm ajettu FM51001. Samoin tuon laakerin ulkokehän rullien pinta oli jo lähtenyt rikkoontumaan joten laakeririkko ei ollut kaukana. Näinköhän nämä tontun laatikot sitten kestävät vain 250 tkm max.
Siinä sitä tällä kertaa, loota on jo koottu joten täytyy kirjoitella joskus lisää kun jaksaa avautua.
Vanhemman eli GM-laatikon laakerit:
Tasauspyörästö moottorin puoleinen
Ulkokehä K-LM300811Q
Sisäkehä K-LM300849Q
Tasauspyörästö päädyn puoleinen
Ulkokehä K-LM501310Q
Sisäkehä K-LM501349Q
Kytkinakseli moottorin puoleinen
Ulkokehä K-L44610
Sisäkehä K-L44649
Kytkinakseli päädyn puoleinen
Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106
Ulosmenevä akseli moottorin puoleinen
32008XQ
Ulosmenevä akseli päädyn puoleinen
Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106
Vetoakselit
2 kpl 6006/C3
Valmistajia SKF, FAG, NTN tai Timken
Tasauspyörästö moottorin puoleinen
Ulkokehä K-LM300811Q
Sisäkehä K-LM300849Q
Tasauspyörästö päädyn puoleinen
Ulkokehä K-LM501310Q
Sisäkehä K-LM501349Q
Kytkinakseli moottorin puoleinen
Ulkokehä K-L44610
Sisäkehä K-L44649
Kytkinakseli päädyn puoleinen
Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106
Ulosmenevä akseli moottorin puoleinen
32008XQ
Ulosmenevä akseli päädyn puoleinen
Ulkokehä K-15245
Sisäkehä K-15106
Vetoakselit
2 kpl 6006/C3
Valmistajia SKF, FAG, NTN tai Timken
Kts. http://www.kentso.fi ja soita 0400 564773 tai laita postia olli@kentso.fi, niin sorvataan hinnat kohdalleen
t: Olli
t: Olli
Saas nähdä, kuin pitkään tonnarin laatikko elää ja hyvin voi.. kaikissa tilanteissa kytkimen ylhäällä ollessa kahisee hieman. Mikä laakeri muuten tekee suurimmalla todennäköisyydellä tuon ilmiön? Meinaan jos vaihtais vaan sen/ne jotka selkeästi sököjä on ja toivoisi parasta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)