Työkaverin jubilee käyttäytyy vähän oudosti ja paikallinen metro ei ole ainakaan vielä keksinyt vikaa. Seuraavia oireita ilmenee ajaessa ja hyvin epäsäännöllisesti, tosin kaikki oireet aina kerralla:
-cruise pomppaa pois päältä
-hetkellisen kulutuksen palkki vatkaa edestakaisin, näyttää siis välillä äärimmäisen suurta kulutusta ja välillä normaalia
-ajotietokoneen (isompi malli) matkamittari -siis matka kohteeseen- mittaa matkaa liian vähän.
-ajotietokoneen keskimääräinen kulutus kasvaa pidemmällä aikavälillä, kun nämä oireet esiintyy.
Oire esiintyi ensimmäisen kerran kesällä sen jälkeen, kun autolla oli ajettu autoa täryttävällä hiekkatiellä. Tällä täristävällä tiellä ajettaessa ongelmia ei esiintynyt, mutta tämän jälkeen noin kuukauden verran normaalia maantietä ajettaessa sekä ajotietokone antoi ajoittaisia piippauksia.
Eli ilmeisesti systeemi saa jostain väärää tietoa tai joku tieto jää matkasta/kulutuksesta tms saamatta. En itse tunne tuota systeemiä juuri mitenkään ja siksi tässä kysellään. Vaikuttaisi kosketushäiriöltä jossain jonkun infon siirtämisessä, mutta mistä lähteä etsimään vikaa.
Pystyykö viisaammat auttamaan?
Auto siis 9000 2,0t jubilee -97, manuaali, ajettu reilu 100tkm.
9000 lpt -97 häröilee oudosti...
9000 lpt -97 häröilee oudosti...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Ensimmäisenä tulee mieleen että saako auto oikeaa nopeustietoa nopeusanturilta joka vaihelaatikossa. Miten nopeusmittari käyttäytyykö koko ajan normaalisti ?
Nopeusanturi on mekaaninen mutta muuttaa tiedon sähköisiksi impulsseiksi jotka välittyy EDU,ECU ja nopeusmittaristolle...
Nopeusanturi on mekaaninen mutta muuttaa tiedon sähköisiksi impulsseiksi jotka välittyy EDU,ECU ja nopeusmittaristolle...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Nopeusmittari toimii normaalisti, ei mitään poikkeavaa sen käytöksessä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Tossa apuja:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13757.pdf
Eli nopesmittarin takometristä lähtevä vihreä johdin menee jostain ajoittain maihin (vahva veikkaus), tai sitten vika on nopeusmittarissa sisällä, tai takon jännitesyötössä jota kylläkin hiukan epäilen.
Eli tuo apulaite nopeustieto ei tule suoraan lootasta, vaan nopeusmittarissa olevasta "takosta".
OBD väylän nopeustieto, taas ainakin mulla tulee ABS purnukasta, kun väittää speed error, jos toinen etunen lyö tyhjää.
Tossa nyt koko kulkineen sähkökuvat:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/
Toivottavasti on apua, mulla ainakin pätee aika hyvin.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13757.pdf
Eli nopesmittarin takometristä lähtevä vihreä johdin menee jostain ajoittain maihin (vahva veikkaus), tai sitten vika on nopeusmittarissa sisällä, tai takon jännitesyötössä jota kylläkin hiukan epäilen.
Eli tuo apulaite nopeustieto ei tule suoraan lootasta, vaan nopeusmittarissa olevasta "takosta".
OBD väylän nopeustieto, taas ainakin mulla tulee ABS purnukasta, kun väittää speed error, jos toinen etunen lyö tyhjää.

Tossa nyt koko kulkineen sähkökuvat:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/
Toivottavasti on apua, mulla ainakin pätee aika hyvin.