Voimasta narinaa...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Voimasta narinaa...

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Tonttu on ruvennut narisemaan kuskinpuolen etunurkasta tosi voimakkaasti, kun höllää kaasulta tai jarruttaa kevyesti. Narina loppuu kyllä heti, kun jarruttaa voimakkaammin. Voisi välillä paremminkin kutsua paukkumiseksi kuin narinaksi. Tänään nostin etupään ylös ja kokeilin pyörästä välyksiä ja sorkkaraudalla koitin vähän sieltä täältä väännellä, mut ei tuntunut mitään välystä missään. Ääni on pahentunut oikeestaan koko ajan viimeisen viikon aikana. Haulla koitin jo etsiä, mut kaikki muut tuntuivat liittyvän kääntämiseen. Tämä narina ei ilmene kääntäessä, paitsi jos jarruttaa kevyesti samalla.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Täsmälleen samanoloista narinaa/ääntelyä omassa tontussa ja täällä myös etsitty välyksiä huonoin tuloksin. Omat epäilykset kohdistuu reilu vuosi sitten vaihdettuihin iskarin yläpään tukilaakereihin (ScanTech "laatua" :x ), mutta en ole jaksanut vielä asiaa tutkia tarkemmin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo täällä paukahtelee myös!

Ilmenee hitaissa vauhdeissa käännellessä, kaikki nivelet ja puslat vaihdettu eteen raidetangon sisäniveliä myöten, ja nyt katse kohdistuu kyllä niihin iskarin yläpään laakereihin, muuta en enää keksi.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

mulla kanssa narinaa ja natinaa kuopissa ja käännellessä vasemmalla edessä. onko noi laakerit helppo tarkistaa?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En oikein tiedä, auton ollessa painollaan maassa niitä on käsivoimin mahdotonta heilutella lokarin alta tolppien yläpäästä, ja jos auto on ilmassa niin koko ripustus roikkuu painollaan laakerin varassa.

Tiedä sitten jos löytäisi tunkilla sen "sweetspotin" missä välys tuntuisi?
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Minulla tonnari narisi hidastetöyssyissä todella ikävästi. Sama jos käänteli rattia paikallaan. Vaihdoin seuraavat asiat ilman merkittävää tulosta: iskarin yläpään laakerin, alapallonivelen ja raidetangonpään.

Ääni lähti kun tuota raidetangonpäätä vaihtaessani (raidetanko oli irti navasta) käänsin napaa ääriasennosta toiseen. Kuului iso kirskahdus ja ääni katosi. Ei ole sen jälkeen takaisin tullut.

Jänniä nämä tonnarit...

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fatal »

En tiedä mikä omalta osaltani narinan vei, se vaan katosi näköjään itsekseen; tiedän kyllä mistä se tuli, ajoin muutamaan töyssyyn turhan kovalla vauhdilla ja sen jälkeen molemmat puolet narisivat aika ikävästi. Mutta tosiaan, narinat tuntuisivat nyt kadonneen, ja vallan itsekseen. Aikaa meni ~4vko koko prosessissa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla narisee vasen puoli käännyttäessä, paitsi sadekelillä. Katsotaan löytääkö leimamies jotain vikaa :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:Täsmälleen samanoloista narinaa/ääntelyä omassa tontussa ja täällä myös etsitty välyksiä huonoin tuloksin. Omat epäilykset kohdistuu reilu vuosi sitten vaihdettuihin iskarin yläpään tukilaakereihin (ScanTech "laatua" :x ), mutta en ole jaksanut vielä asiaa tutkia tarkemmin.
No joo, tarpeeksi kauan kun narisee ja paukahtelee, niin jotainhan sieltä hajoaa. Vasen etupyörän laakeri se siellä sitten on varoitellut itsestään, ei varmaan ollut vielä väljä viimeksi välyksiä etsiessäni. Tällä kertaa vika siis ei ollut ScanTechin laatuosissa...

Tänään huomasin jurnutuksen käännyttäessä oikealle, n. 5minuutin kuluttua tästä "kahnutti" auton vasen etunurkka jo koko ajan. Kotipihaan suoriuduttuani vietin kymmenen minuuttia laatuaikaa pihalla etsien tunkkia pudonneiden lehtien alta kaatosateessa (syksy on iloinen asia) ja sain etunurkan tunkattua ylös. Klappia varmaan sentti...Huomenna laakerikauppaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jopas oli helppo operaatio tuo laakerin korjaus. Napamutterin pentele oli vaan löysällä :oops: :lol: Tartti ensteks vaan hommata syvä 32mm hylsy, että pääsin koittamaan mutskun kireyttä. Sinänsä veikeetä, että tuo on ihan itsekseen auennut, sillä en ole koko auton omistusaikana koskenut noihin napamuttereihin.

EDIT: Eiku hetkinen, joku kolmisen vuotta sitten vaihdatin vetarin ulommat suojagummit, oiskohan tuo paja aukonut silloin noita muttereita ja jättänyt kiristämättä viimeiseen tippaan saakka.
Onneks sentään kerkesin myös hankkia uuden napahässäkän Motonetistä :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Moi,

Mulla alkoi tonnarin etupää narisemaan töyssyissä kesällä alatukivarren takimmaisten puslien vaihdon jälkeen (tai oikeastaan pari kuukautta vaihdon jälkeen).

Nyt kun vettä taas alkoi tulemaan oikein urakalla niin parin työmatkan jälkeen narina hiljeni huomattavasti ja nyt kun vesikelillä on ajeltu enemmän niin narina hävinnyt kokonaan...

Voisiko tuo liittyen noihin pusliin mitenkään?
9-3 Aero -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olen joskus saanut sellaisen käsityksen, että juurikin huonot tukivarren takapuslat voivat aiheuttaa jonkinlaista narinaa. No... eipähän tarvitse itse tuosta murehtia tänks to powerflex ;)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Omaan narinaan löytyi helppo ja halpa ratkaisu, sillä oli pakoputken kiinnike irronnut ja etukäyrä otti runkoon kiinni. Siittä tämä kaikki rutina ja narina, eipä vaan tullut ihan ekana mieleen, he! Aina ensin pitää tietysti pelätä pahinta, niin saattaa yllättyä joskus sit positiivisesti! :lol: No etupää on kyllä menossa muutenkin perusteelliseen tutkimukseen ensi kuussa, ku repsikan puoleinen rengas kuluu muita nopeemmin.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Vastaa Viestiin