ajotietokoneen näyttämän ja todellinen kulutus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Jussi kirjoitti:En usko että tyhjäkäynti sen kummemmin sekoittaa lukemaa, tappiin menevä lukema on näyttötekninen juttu, tuskin arvo jolla lasketaan.

-J-
Selvähän se on, että jos auto seisoo paikallaan niin teoreettinen kulutus/100km on ääretön eli niin iso luku kun näyttöön mahtuu. Jossain autossa muistan nähneeni, että auton seisahtuessa näyttö muuttui yksikköön l/h jolloin kulutus voitiin näyttää.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
PVI
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja PVI »

kapsu kirjoitti:
On Sulla PVI hurjan alhainen kulutus !!! Oon seurannut about 2 kuukautta tarkasti ajotietokoneen näyttämää verraten sitä todellisiin kilometreihin ja tankkattuihin litroihin. Kilsoja tuona aikana on kertynyt about 6.000.
Joo olen sitä itsekin ihmetellyt ja hykerrellyt, pienellä pääsee. Päivässä on tullut 150-230km.

9-5T kirjoitti:
Liian alhainen kulutus myös laskemalla voi johtua turhan pienistä pyöristä, 100km mittarissa onkin vaikka 90km todellisuudessa ja samalla luultu 100km/h onkin pienempi joka myös vähentää kulutusta.
Tuo matka on muuten aika tarkkaan sama trippimittarin ja tiedetyn matkan välillä. Matka on joka viikko suurinpiirtein sama. Tuohon ei sisälly paljoa kaupunkiajoa. Olen vuoden alusta tuota matkaa ajellut ja suurinpiirtein samana on kulutus pysynyt, kilometrejä on tullut parissa kuukaudessa yli 6tkm.

Autona on aiemmin mainittu manuaali 9000CDE 2,3l koneella ja viriboxi on samanlainen kuin Mimmin autossa oli... Renkaina on Nokian kitkat 185 levyisinä. Pyöränlaakerit uusin viime kesänä ja vetonivelet meni vaihtoon joulun alla. En tiedä mistä noin pieni kulutus johtuu mutta pitkällä matkalla tulee cruisella ajettua ja matka ei sisällä motaria kuin n.20km.
Ehkä mulla on hyvä yksilö tai sitten en osaa laskea kulutusta, mutta jos tankkiin menee 55-60 litraa tankkauksella aina samalta asemalta, niin luulisi siinä olevan jo jonkunlaista tarkkuutta.

Pasi #1495

9000CDE 2,3t -95 KA
99t -78 KR
MacSaab
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

Hei komoon kundit, taivaallisia lukemia! Liekö uutuudenviehätystä vai mitä mutta mulla lukemat pyörivät vähän alle 15l/100 km (9k 2,3T Autom -95). Ajo on kaupunkipyöritystä ja muuta pätkäajoa. Onhan se kenkäkin näin talvella paksupohjaisempi, mutta silti? Vikaa rupean hakemaan vasta kun olen pistellyt jonkin pidemmän sivun ja todennut sen kulutuksen. Huh.
toni1976
"Hirsch"

Ajotieturin näyttämä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itelläni ajotieturi näyttää liian pientä kulutusta. Maantiellä olen joskus mitannut jopa 7,5 litran kulutuksen / 100 km, jolloin ajotieturi näytti 6,9. Pikkuajossa näin talvella tieturi näyttää 12-13 litraa/100 km, jolloin todellinen kulutus pyörii 13-14 litraa / 100 km. Että tämmöisiä lukemia täällä :twisted:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
mikvil
Matalapaineturbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

-94 2.3t paras kulutuslukema matka-ajossa 6,1l/100km
9000 CS 2.3t
Red Dragon
"Hirsch"

hörppii se minunkin tonnari

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

eli 9k 2,3t tomaatilla kulutus vaihtelee 8,5 - 15 litran välillä.
jos pelkkää kaupunkiajoa, niin kulutus 15litraa satkulla ja kaasujalka on suht kevyt vaikka joskus liikennevaloissa pääsee lipsahtamaan... :)
Kympin alle pääsee, kun ajan pitempää matkaa. (Paitsi tänä aamuna, kun Turun motarilla oli kesärajoitukset :D )

Okei, kallista ajoa, mutta joka euron arvoista :D

Terv Sami R.
9000CDE 2,3t -95
Saab9000
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

No mulla kulutuksesta ole hajuakaan.. kun ajotieturi ei näytä mitään muuta kun voltti määrän ja lämpöasteet... Mikä hemmetti siinä mahtaa mättää?? oisko kellään vihjeitä mitä asialle vois tehdä?? :?
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saab9000 kirjoitti:No mulla kulutuksesta ole hajuakaan.. kun ajotieturi ei näytä mitään muuta kun voltti määrän ja lämpöasteet... Mikä hemmetti siinä mahtaa mättää?? oisko kellään vihjeitä mitä asialle vois tehdä?? :?
Eikös sen pitäisi näyttää E tai jotain näytöllä jos kyseisessä mittauksessa on virhe... näin muistelisin että ainakin edesmenneessä tonnarissani näytti kun ulkolämpötilaviesti oli hukassa. Käyttöohjekirjassa on asiasta jotain... muistaakseni.

-J-
Saab9000
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Se toimi kyllä velä jokuaika sitte.. mutta kun vaihettiin mittaristosta 2 poltinta niin sen jälkeen ei oo toiminu.. kaikki johdot pitäs olla paikoillaan..??
Vastaa Viestiin