TeePee kirjoitti:peinu kirjoitti:Eikä sitä kieroa kampiakselia hiota suoraksi vaan se taotaan suoraksi. Runkolinja aarporataan suoraksi.
Kampiakselin suoristuksessa puhuivat kyllä hiomisesta, mutta eivät suositelleet koska siinä on alunperin kuulemma nitrattu pinta. En tiedä siitä sen kummemmin itse mitään.
Mun käsityksen mukaan kampiakseli taotaan suoraksi, tai multa ainakin taottiin. Katotaan ensin mistä kohtaa on vääntynyt ja sitten lyödään ja odotellaan miten asettuu. Mitataan uudestaan ja taas lyödään ja odotellaan ja mitataan kunnes kampura on suora ja hiotaan sitten kaulat nätiksi. Runkolinjan suoristuksen jälkeen laitettiin tietysti paksummat laakerit paikalleen.
Mitä muiden kommenteista olen lukenut niin nitrattu kampikin sietää vähän hiomista.
Multa siis pestiin lohko, suoristettiin kampiakseli ja runkolinja uusine laakereineen. Koneistaja pahoitteli, että ei tarkistanut runkolinjaa ajoissa ja että jos olisi sen etukäteen tarkastanut ei hommaan olisi kannattanut ryhtyä ja sanoi siksi alentaneensa hintaa rutkasti. 1200e olis ollut kuulemma taksa, mutta meni nyt 730e. Laakereiden osuus n. 100e.
Tuohon päälle se 300e tasapainohiluista ja 200e jakopään kamoista ja 750e uudesta laatikosta ja 600e ilmastoinnin osista, satasia turbosta ja erinäinen määrä tiivisteistä ja kaikesta muusta alkaa olla jo pikkurahaa kun pannaan konetta kuntoon
Niin paljon on mennyt rahaa, verta, tuskan hikeä ja kyyneleitä, että eihän tuota enää raaski myydäkään koskaan