Mikä osa tämä on/oli?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

peinu kirjoitti:..
Näinhän se on.. joskus vaan iskee tuo vitutus-maximus ja epätoivo. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

peinu kirjoitti:Kyllä kone käy tasaisesti ilman tasapainohelyjä - se vain saattaa hieman täristää.
No hyvä siis niitä ei tarvitse rempata vaan jätän ne kokonaan pois.
peinu kirjoitti:Jos koneesta on otettu pois kiero kampiakseli, pitää tarkastaa ruonkolinjan suoruus ennen kuin siihen laittaa suoran kampiakselin tilalle.
Tottakai runkolinja tarkistetaan ja jos on tarvetta niin suoristetaan.
peinu kirjoitti:Jos runkkolinjan ja kampiakselin joutuu suoristamaan tulee halvemmaksi ottaa käytetty kone ja vaihtaa siihen laakerit ennen kuin heittää sen sisään. Muuten tulee koneistajan laskuksi helposti toista tonnia.
Vein koneistamolle toisen kampuran joka osoittautui suoraksi. Eli ei tarvitse kampuraa alkaa suoristamaan. Ei kai se runkolinjan tekeminen kauhean kalliiksi tule? Ainakin puhuivat siellä koneistamolla että ei ole kallis juttu.
peinu kirjoitti:Eikä sitä kieroa kampiakselia hiota suoraksi vaan se taotaan suoraksi. Runkolinja aarporataan suoraksi.
Kampiakselin suoristuksessa puhuivat kyllä hiomisesta, mutta eivät suositelleet koska siinä on alunperin kuulemma nitrattu pinta. En tiedä siitä sen kummemmin itse mitään.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

TeePee kirjoitti:
peinu kirjoitti:Eikä sitä kieroa kampiakselia hiota suoraksi vaan se taotaan suoraksi. Runkolinja aarporataan suoraksi.
Kampiakselin suoristuksessa puhuivat kyllä hiomisesta, mutta eivät suositelleet koska siinä on alunperin kuulemma nitrattu pinta. En tiedä siitä sen kummemmin itse mitään.
Mun käsityksen mukaan kampiakseli taotaan suoraksi, tai multa ainakin taottiin. Katotaan ensin mistä kohtaa on vääntynyt ja sitten lyödään ja odotellaan miten asettuu. Mitataan uudestaan ja taas lyödään ja odotellaan ja mitataan kunnes kampura on suora ja hiotaan sitten kaulat nätiksi. Runkolinjan suoristuksen jälkeen laitettiin tietysti paksummat laakerit paikalleen.

Mitä muiden kommenteista olen lukenut niin nitrattu kampikin sietää vähän hiomista.

Multa siis pestiin lohko, suoristettiin kampiakseli ja runkolinja uusine laakereineen. Koneistaja pahoitteli, että ei tarkistanut runkolinjaa ajoissa ja että jos olisi sen etukäteen tarkastanut ei hommaan olisi kannattanut ryhtyä ja sanoi siksi alentaneensa hintaa rutkasti. 1200e olis ollut kuulemma taksa, mutta meni nyt 730e. Laakereiden osuus n. 100e.

Tuohon päälle se 300e tasapainohiluista ja 200e jakopään kamoista ja 750e uudesta laatikosta ja 600e ilmastoinnin osista, satasia turbosta ja erinäinen määrä tiivisteistä ja kaikesta muusta alkaa olla jo pikkurahaa kun pannaan konetta kuntoon :)

Niin paljon on mennyt rahaa, verta, tuskan hikeä ja kyyneleitä, että eihän tuota enää raaski myydäkään koskaan :)
Viimeksi muokannut peinu, Ke Loka 04, 2006 07:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti: Niin paljon on mennyt rahaa, verta, tuskan hikeä ja kyyneleitä, että eihän tuota enää rasaki myydäkään koskaan :)
Höpöhöpö, myinhän omanikin johon meni about samanverran noita edellämainittuja juttuja, turha noihin on kiintyä :lol:
Itselläni meni juuri päinvastoin eli kun oli mennyt aikaa, vaivaa ja rahaa paljon niin oli pakko päästä äkkiä eroon että unohtuu koko projekti 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Äkkiä eroon ennenkuin leviää taas käsiin :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TeePee kirjoitti:Äkkiä eroon ennenkuin leviää taas käsiin :D
:lol: No eihän nuo pitkälohko 2.3:set taida mitään miljoonamailereita olla mutta uskon että se korjaamani kone pysyy ihan kohtalaisesti nipussa, eivätkä tuskin möhlineet R-koneistuksellakaan. Tosi kummallista koneistustouhua tuossa sinun tapauksessasi :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kyllä kait tuolla 2,3:lla ajaa sen mitä parilitrasillakin kun vaan hoitaa tuon tasapainosysteemin pois pelistä ennen kuin se laukeaa.
No ainakin tiedän sen kokemuksesta että Hiomo Isokankaalla on ammattitaitoista porukkaa. Sinne siis kone vietiin eilen. Konehan olisi kestänyt jos ei edellisen remontin yhteydessä olisi annettu koneistamolta vääriä laakereita ja väitetty niiden sopivan. :?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Aika kokematon koneistus firma on joka hiomalla edes ehdottaa oikaisua. Noita oikassaan joko lekomalla tai sitten prässissä. Viimeksi mainitulla tavalla oikastiin 3kk sitten ja maksoi sen 10min työn myös laskulle joka siihen meni mitailuineen (ens kerralla teen senkin kotona kun on nyt siihenkin välineet). Hiominen tietty jos pinnassa on syytä.

Enpä ole runkolinjaa oikassut yhdestäkään laitteesta sinä aikana kun ole koneiden kanssa ollut tekemisissä :?:

Niissä joissa laakereissa on ollut jälkiä (johtuen kierosta akselista) niin niistä on kyllä selvinnyt ihan akselin oikasulla ja uusilla laakereilla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

No en siitä kampuran oikaisusta tosiaan tiedä sen enempää kuin mitä koneistamolla sanoivat hiomisesta....... olen varmaan taas käsittänyt jotain väärin. Laakerithan siinä oli myös päässeet pyörimään akselin mukana ja tehneet ilkeitä naarmuja siihen. Voi olla että koneistaja on puhunut niiden jälkien hiomisesta :oops: Mutta kun ensin oli puhetta tosiaan siitä että heittoa oli 3 kymppiä niin taisin tosiaan käsittää väärin. :?

Mutta hyvä kait tuokin on tietää että takomalla se suoristetaan :)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Jep jep jep.... eli siis olin yllätys yllätys taas ymmärtäny asioita väärin.... eli siis koneistamo ei ollut tarkoittanut että runkolinjan suoristaminen ei tule kalliiksi vaan puhuivat laakeripintojen tarkistuksesta tai jtn... en tiedä mitä oon taas ymmärtänyt...

No joka tapauksessa soittivat sieltä nyt ja sanoivat että runkolinja on kiero ja että olisi hyvä jos saan jostain toisen lohkon ostettua koska niillä ei ole työkalua sen linjan suoristamiseen.......... Eli jostain pitäs nyt repästä uutta lohkoa. :evil:
Vastaa Viestiin