Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Moro !
Huonokuntoiset sumuvalot kaipaavat hieman piristystä ja täten päätin kokeilla saako niitä itse kunnostettua. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että heijastimet on irti ja odottaa lähetystä pinnoitettavaksi.
Mikäli jollain on samoja ajatuksia niin tässä steppejä mitä minä tein.
1. Auton keula ylös
2. Pohjasta ilmanohjaimet veks
- voipi olla aika hankalat ottaa ja itse vetäsin pultit rälläkällä senverran kuumaksi, että sain revittyä ne muoveista läpi.
- mikäli polttimo on palanut täytyy se vaihtaa tätä kautta (kaiketi).
3. Sumuvalot on kolmella pultilla kiinni, joten ne auki.
- yläpuoliset on hieman kettumaiset ottaa auki alakautta. Jos jaksaisi irrottaa ajovalot, olisi selkeästi helpompi.
4. Sumuvalojen johdot aivan törkeän tiukasti kiinni. Siispä avataan liitin ja nykäistään johto kerrallaan irti.
Nyt umpiot on nätisti kädessä ja aikaa mennyt yksi ilta. Nukkumaan ja seuraavana päivänä vielä visaisemman ongelma pariin.
Kuvia tästä (Albumi: sumuvalot):
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... =x0d7b1840
(pahoittelen kuvien laatua, mutta kännykällä otettu)
5. Otetaan Dremel kouraan ja tehdään ura lasin viereen.
- Lasin reunasta poistetaan siis hieman muovia (katso kuvia).
6. Ängetään ja punnerretaan ruuvimeisseli lasin reunasta läpi umpion sisään ja yritetään vääntää umpiota varovasti auki.
- Tämä on koko homman suuritöisin vaihe.
- Jäljestä ei välttämättä tule kaunista, mutta kootessa kaunistetaan se sialla
7. Irroitetaan heijastinpinnasta johdot ja polttimo.
8. Kammetaan heijastin pois umpiosta.
- Sivuilla kiinnikkeet josta toisen saa kammettua auki edestäpäin ja toisen "lampunvaihto" luukusta.
9. Heijastimet irti ja valmiit lähetettäväksi pinnoitukseen.
Tässä siis mennään tällähetkellä ja jatkoa tulee kunhan saan nuo heijastimet postiin ja vielä jokupäivä takaisin.
Huonokuntoiset sumuvalot kaipaavat hieman piristystä ja täten päätin kokeilla saako niitä itse kunnostettua. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että heijastimet on irti ja odottaa lähetystä pinnoitettavaksi.
Mikäli jollain on samoja ajatuksia niin tässä steppejä mitä minä tein.
1. Auton keula ylös
2. Pohjasta ilmanohjaimet veks
- voipi olla aika hankalat ottaa ja itse vetäsin pultit rälläkällä senverran kuumaksi, että sain revittyä ne muoveista läpi.
- mikäli polttimo on palanut täytyy se vaihtaa tätä kautta (kaiketi).
3. Sumuvalot on kolmella pultilla kiinni, joten ne auki.
- yläpuoliset on hieman kettumaiset ottaa auki alakautta. Jos jaksaisi irrottaa ajovalot, olisi selkeästi helpompi.
4. Sumuvalojen johdot aivan törkeän tiukasti kiinni. Siispä avataan liitin ja nykäistään johto kerrallaan irti.
Nyt umpiot on nätisti kädessä ja aikaa mennyt yksi ilta. Nukkumaan ja seuraavana päivänä vielä visaisemman ongelma pariin.
Kuvia tästä (Albumi: sumuvalot):
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... =x0d7b1840
(pahoittelen kuvien laatua, mutta kännykällä otettu)
5. Otetaan Dremel kouraan ja tehdään ura lasin viereen.
- Lasin reunasta poistetaan siis hieman muovia (katso kuvia).
6. Ängetään ja punnerretaan ruuvimeisseli lasin reunasta läpi umpion sisään ja yritetään vääntää umpiota varovasti auki.
- Tämä on koko homman suuritöisin vaihe.
- Jäljestä ei välttämättä tule kaunista, mutta kootessa kaunistetaan se sialla
7. Irroitetaan heijastinpinnasta johdot ja polttimo.
8. Kammetaan heijastin pois umpiosta.
- Sivuilla kiinnikkeet josta toisen saa kammettua auki edestäpäin ja toisen "lampunvaihto" luukusta.
9. Heijastimet irti ja valmiit lähetettäväksi pinnoitukseen.
Tässä siis mennään tällähetkellä ja jatkoa tulee kunhan saan nuo heijastimet postiin ja vielä jokupäivä takaisin.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Moro,
nyt on heijastimet tullut pinnoituksesta ja kuvia löytyy osoitteesta:
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... temId=9811
Hintaa pinnoitukselle tuli 60 eur + ALV eli noin 73 euroa (per heijasin pari) ja pinnoittajana Suomen Metallointi Oy. Toimitus kesti noin kolme viikkoa.
Muuten näyttää varsin hyvälle, mutta kun on noin kiiltävä pinta näkyy kaikki virheet umpioiden pohjassa. Vaikka kuinka huolella yritin tehdä nuo pohjat niin näköjään aina jää jotain. No, tuskimpa noi pahemmin menoa haittaa ja on varmasti paremmat kuin vanhat .
Seuraavaksi sitten kasaamaan ja siitä sitten seuraava raportti kuvineen.
nyt on heijastimet tullut pinnoituksesta ja kuvia löytyy osoitteesta:
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... temId=9811
Hintaa pinnoitukselle tuli 60 eur + ALV eli noin 73 euroa (per heijasin pari) ja pinnoittajana Suomen Metallointi Oy. Toimitus kesti noin kolme viikkoa.
Muuten näyttää varsin hyvälle, mutta kun on noin kiiltävä pinta näkyy kaikki virheet umpioiden pohjassa. Vaikka kuinka huolella yritin tehdä nuo pohjat niin näköjään aina jää jotain. No, tuskimpa noi pahemmin menoa haittaa ja on varmasti paremmat kuin vanhat .
Seuraavaksi sitten kasaamaan ja siitä sitten seuraava raportti kuvineen.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Moi,
samat 60 eur + ALV oli hinta. Nyt täytyy muistaa, että jos lähettää sinne vain yhden parin heijastimia niin hinta on 100 eur. Minulle kertoivat puhelimessa, että minimi veloitus on tuon 100 eur, joten tästä tulkinta.
samat 60 eur + ALV oli hinta. Nyt täytyy muistaa, että jos lähettää sinne vain yhden parin heijastimia niin hinta on 100 eur. Minulle kertoivat puhelimessa, että minimi veloitus on tuon 100 eur, joten tästä tulkinta.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Selvisikös tuo hinnoittelu periaate? Esim. kuinka monta kpl tuohon 100e sisältyy vai miten se toimii? Eli jos lähetäm 10 kpl heijastimia? vaikuttaako koko?muljua kirjoitti:Moi,
samat 60 eur + ALV oli hinta. Nyt täytyy muistaa, että jos lähettää sinne vain yhden parin heijastimia niin hinta on 100 eur. Minulle kertoivat puhelimessa, että minimi veloitus on tuon 100 eur, joten tästä tulkinta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Miten sait rekisterikilven alapuolella olevan muoviritilän 4mm kiinnitysruuvit takaisin paikoilleen, kun muovissa kiinni olleiden teräspelti muttereiden tilalla oli vain isot reijät ?
Itse kampesin sorkkaraudalla pultin kannan läheltä alaspäin ja pyöritin samalla räikällä ruuvia, jolloin ruuvin mukana (kiinni ruostumisen vuoksi) pyörivä vastamutteri sorvasi tiensä muovipuskurin alapinnasta läpi, ja teki samalla melko ison reijän muovipuskuriin.
Viidestä ruuvista vain yksi irtosi siten, että mutteri jäi paikoilleen muoviin.
Ruiskutin kittipuristimella pariin reikään Wurth pro 140mm asennusliimaa (sitten liima loppui), joka kuivuu 2mm/vuorokaudessa, joten voi mennä 10vrk ennen kuin puulle tarkoitetun ruuvin voi kiertää kiinni.
"Jos kummatkin pinnat ovat maalattuja, metallia tai vettä imemättömiä, valitse Power Tack asennusliima."(https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Asenn ... fi/FI/EUR/)
"Auton korirakenteisiin ja metallialan liitoksiin. ... Täydellisen kovettumisen nopeus / edellytykset
2,5 mm/vrk / 23 °C ja 50 %:n suhteellinen kosteus, kosteuskovettuva"(https://eshop.wurth.fi/Power-Tack-MS-Hi ... Name=SR001)
Ajatuksena kiertää asennusliimalla täytettyyn onkaloon tämmöiset metalliset kipsilevyankkurit:
https://www.puuilo.fi/Kipsilevyankkuri- ... -30mm-5kpl
Paklan kemiallinen metalli olisi nopeasti kuivuva täyte, ja siihen voisi tehdä koneruuville sopivat kierteet, mutta tätä on vaikeaa ruiskuttaa ruuvin reijästä onton muovipuskurin onkaloon:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/601608/ ... gKHtfD_BwE
Re: Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Alkuperäisentyylisillä niittimuttereilla ei ole kuivumisaikaa, saa heti kiristettyä.
https://www.ebay.co.uk/b/jack-nuts/bn_7024905153
https://www.ebay.co.uk/b/jack-nuts/bn_7024905153
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Kiitos, tuo oli hyvä löytöjus kirjoitti: ↑Ti Kesä 30, 2020 21:13Alkuperäisentyylisillä niittimuttereilla ei ole kuivumisaikaa, saa heti kiristettyä.
https://www.ebay.co.uk/b/jack-nuts/bn_7024905153
IKH:lta löytyy Rivit -tuotemerkillä vastaavia haara niittimuttereita M4, M6 ja M8 kokoisina ja hapokkaana.
Jos poraisi 8mm kierretangon pätkän keskelle 3.2mm reijän ja tekisi siihen M4 kierteen, ja niittimutterin kasaan puristamista varten rautasahalla poikittaisen uran isolle ruuvitaltalle, niin silloin voisi käyttää M8 kokoisia niittimuttereita, jotka ovat varmasti riittävän isoja täyttämään irti väännetyn M4 niittimutterin jättämät reijät. M8 kierteen voisi lukita ruuvilukitteella kasaan puristettuun niittimutteriin.
Etupyörien koteloiden takimmaiset sisälokasuojat ovat "roiskeläpän" kohdalta kiinnitetty muistaakseni kahdella M8 pultilla, jotka joudun poistamaan poraamalla (Boschin kirkas metalliporanterä leikkaa hyvin pulttiterästä), jotta muovissa kiinni oleva pilalle ruostunut vastamutteri ei suurentaisi kuumentuessaan muovin reikää. Ruostuneiden vastamuttereiden tilalle voisi laittaa M8 kokoa molempiin pyöräkoteloihin, siis yht. 4kpl, ja rekisteri kilven alla olevan ritilän kiinnittämiseen menee toiset 4, joten tuo 20 kpl pakkaus kannattanee hankkia (koska samat mutterit joutuu vaihtamaan myös vanhempaan vm. -91 tonnariin, jolloin on kulutettu jo 16 haaraniittimutteria).
Re: Sumuvalojen korjaus 9000 -94
Tuo oli hyvä tieto, että IKH:lta saa noita niittimuttereita. Itse ostin niitä ebaystä melkoisin postikuluin.veijo kirjoitti: ↑Ti Kesä 30, 2020 22:12IKH:lta löytyy Rivit -tuotemerkillä vastaavia haara niittimuttereita M4, M6 ja M8 kokoisina ja hapokkaana.
Jos poraisi 8mm kierretangon pätkän keskelle 3.2mm reijän ja tekisi siihen M4 kierteen, ja niittimutterin kasaan puristamista varten rautasahalla poikittaisen uran isolle ruuvitaltalle, niin silloin voisi käyttää M8 kokoisia niittimuttereita, jotka ovat varmasti riittävän isoja täyttämään irti väännetyn M4 niittimutterin jättämät reijät. M8 kierteen voisi lukita ruuvilukitteella kasaan puristettuun niittimutteriin.
Siinä voisi ajatella myös alkuperäisen kokoista niittimutteria ja sopivan kokoiset prikat mlemmin puolin. Varmuudeksi voi sitten prikan liimata muovi osaan epoksiliimalla, jos epäilee sen myöhemmin avatessa alkamaan pyörimään mukana. Jos niittimutteri ja ruuvi on haponkestävää ja kiertessä asianmukainen lukittumisen estävä massa, niin epäilen kyllä liiman tarpeellisuutta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB