tehoa lisää...?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 16:30
Paikkakunta: Ylämylly

tehoa lisää...?

Viesti Kirjoittaja nakke »

Terve vaan kaikille. Olen uusi jäsen mutta jo vanha saabisti. Ensimmäisen osti isä pojalleen yli 20 v. sitten ekaksi autoksi... sillä tiellä yhä (enemmän tai vähemmän).

Mutta asiaan: hankin kesällä (hetken mielijohteesta?) Saab 9000 3.0 V6 Griffinin. Nyt tekisi mieli saada peliin lisää tehoa. Tietääkö kukaan kuinka paljon tehoa tomaattilaatikko ja kytkin kestää? Vakionahan tuossa on 210 hp ja 270 Nm. Mallisarjan tehokkain lienee 2.3 aero 230 hv joten autoon saisi laittaa 276 hp ilman jarrujen, laatikon, kytkimen yms kopelointia?

Kuinka kalliiksi tulisi Saabin turbottaminen ja mitä kaikkea tarvitaan? Ottakaa vastatessanne ystävällisesti huomioon että kysyjä ei ole tekniikan ihmelapsi :lol: ja joutuu suurilta osin teettämään mahdollisen projektin viisaammilla :P !
Hyllystä lytyy: Saab 9000 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9-5 3.0 Tid wagon -02, Saab 9-3 1.8t wagon -05
varastossa olleet
9-5 SE -00, 900 - 94, 900 GLS -80, 99 -72
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Vaparin viritys....mjoo :roll:
Laatikko kestää 400nm.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Siinähän sitä riittääkin puuhastelua kutoskoneen turbottamisessa...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Ei taida tuon kuutosen turbotus onnistua kirjoille asti, eikös kuutoskone ole vasta -94 vuoden jälkeen tullut listalle ja ainakin itsellä (eli mutua) sellainen fiilis että vuoden -89 jälkeen koneiden turbotus laillisesti on mahdotonta, voin tietenkin olla väärässäkin koska lakipykäliä ei juuri nyt ole käsillä :)
#2633
Tomaatti9000
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Joo, virityksistähän ei tietysti sitten koskaan sanota mitään konttorilla, siitä kun seuraa vaan harmeja.
Mutta turbotus onkin jo melko näkyvä juttu, ja sanoisin kyllä edellisiä viestejä mukaillen että käytännössä mahdoton laillisuuden rajoissa.

Ainoat vaihtoehdot on melkein noi vaparien kikat, eli putkisto, pakosarja, lastu ym... tulee vaan melko kalliita hevosia noilla.

Edit: Henk. kohtasesti en ainakaan noita pykäliä ym muista kovin hyvin, joten hakua kannattanee käyttää, vastaavista aiheista on ollut useampaan otteeseen keskustelua
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Kyllä kai sen turbon voi noinkin uuteen laittaa, kunhan saadaan päästöt rajojen sisään ja todistettua luotettavasti esim. VTT:n mittauksilla (tais olla jotain +1000 Eur luokkaa)...

Joka tapausessa tossa projektissa puhutaan useiden tuhansien kustannuksista, jos kaikki hommat joudutaan teettämään.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
nakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 16:30
Paikkakunta: Ylämylly

Kiitokset

Viesti Kirjoittaja nakke »

Hei taas,

kiitokset kommenteista.
Surffasin hieman netissä ja totesin saman mitä yllä kirjoitettiin eli että vaikeaksi menee. Olin kyllä varautunut n. 5000 euron kustannuksiin mutta kun jo mittaukset maksaa 1000 eur taitaa varaamani budjetti jäädä vajaaksi.

Pitänee miettiä muita ratkaisuja ohituskiihtyvyyden takaamiseksi tai tyytyä tähän.
Hyllystä lytyy: Saab 9000 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9-5 3.0 Tid wagon -02, Saab 9-3 1.8t wagon -05
varastossa olleet
9-5 SE -00, 900 - 94, 900 GLS -80, 99 -72
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kiitokset

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

nakke kirjoitti: Pitänee miettiä muita ratkaisuja ohituskiihtyvyyden takaamiseksi tai tyytyä tähän.
No mutta, pistä auto vaihtoon ja turbokoneellinen version alle. Sitten vaan http://www.maptun.fi tai http://www.speedparts.se ja hyvä tulee.

Sitäpaitsi tuolta myyntipalstaltahan löytyy jo valmis yksilö, jonka myyjä arvostaa V6 tonnaria vaihdokkina, siitä vaan kauppoja hieromaan (EOEA)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46044
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kiinnostaako vaihto helpommin viritettävään manuaalivaihteiseen? ;)
Myynti-ilmo tässä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46044

Ja palikkaahan saa http://www.maptun.fi eli esim n. 500e = 245hp/420Nm

EDIT: oho luinpa huonosti viestit kun tää mun ilmo olikin jo mainittu :D
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
nakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 16:30
Paikkakunta: Ylämylly

vaihtoa

Viesti Kirjoittaja nakke »

Terve,

Hieman ajatus tehoista kiinnosti :D . Itse asiassa kävin katsomassa kuvat tuosta linkistä jo aiemmin. Hyvin pidetty auto ilmeisesti. Väri taitaa olla aivan sama kuin omassani joka on kylläkin malliltaan CDE Griffin. Joten ei aivan se hakemasi täysosuma
Se mikä minua vaihdossa jäisi harmittamaan olisi kutosen murinan katoaminen...
Ja onhan nykyisessäkin tehoa jonkin verran, kick-down antaa kyllä ohituksille vauhtia enemmän kuin vaimon "mopo" 9-5:stä saa irti. Lähtökiihtyvyys on vain melko kehno, olen joskus meinannut joutua ongelmiin tdi-passateiden kanssa alkunopeuksilla kunnes on saatu hieman vauhtia lisää ja sitten hei-hei.

Ja toisaalta, vaimon 9-5:een on kuitenkin helppo saada virtaa lisää :twisted: jahka vaimo antaa periksi jankutukselleni... :D

Joten ajelen varmaan talven yli tällä, katsotaan millainen kärpänen keväällä puraisee.

Kiitos kuitenkin tarjouksesta.
Hyllystä lytyy: Saab 9000 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9-5 3.0 Tid wagon -02, Saab 9-3 1.8t wagon -05
varastossa olleet
9-5 SE -00, 900 - 94, 900 GLS -80, 99 -72
Vastaa Viestiin