Tasapainoketjusta (taas)
Millainen tuo koko rakenne on... niinku koko p....a, millä tuo ketju pysyy kireänä jotain kiristäjiä tai vastaavaa.... vai meneekö se siin mukana ja kuluu pikkuhiljaa ja alkaa "venyy" kunnes katkee ja kuluttaa hampaat loppuun .... ehkä liian isoihin vehkeisiin on tullut laitettuu uusia ketjuja mut tuli vaan mieleen jos tuossa kävis samanlailla
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Sama homma itsellänikin, paitsi että ketju ei pitänyt sen suurempaa meteliä kuin noissa yleensäkään, mutta eipä ollutkaan enää mitään minkä yli mennessään olisi rahissut, josain vaiheessa metakkaa varmana on kuulunut kunnolla, ja siksi kait alunperin päätyikin myyntiin.johkar kirjoitti:Muut rattaat eivät omiin silmiini näyttäneet mitenkään järkyttäviltä, hampaat tuntuivat olevan tallella ja aika purevankin näköisiä.
Jokin viesti sitten julkaistuun kauhugalleriaan verrattuna ei mitään.
Tuo kuvan ratas tai sen rauniot oli ainut selvästi kulunut osa. Ketju ilmeisesti iloisesti rapisi menemään tuosta yli ja piti hirveää meteliä.
Johannes
Tuo metallimöhnä oli mennyt selvästi öljypumpun läpi omastani (pumppu meni vaihtoon), ja alakerran laakerit olivat kanssa aika selvät ja parissa sylinterissä oli skraaduja ja sylinterien yläkohdassa pykälää normaalia enemmän.
Eli ei se metallitahna oikein hyvääkään koneelle tee. Toisin sanoen tästedes poistan jokaisesta Sabastani moisen ketjun, vaikka sitten ostaisin tuliterän Saabin (jos joskus maailmasa olisi sellaiseen varaa)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eilen lähti ketju öljypohjan kautta. Näky oli arvattavissa, mutta ei niin paha mihin varauduin: http://koti.phnet.fi/avaralti/B234L.png
Tänään sitten purkautuu jakokoppa (sekä venakoppa+kansi). Saa nähdä missä kunnossa ylärattaat ja kiristin ovat...
Tänään sitten purkautuu jakokoppa (sekä venakoppa+kansi). Saa nähdä missä kunnossa ylärattaat ja kiristin ovat...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...Peter Finn kirjoitti:Josain arkiston viestissä sanottiin, että tarkka korva kuulee kun alkaa vetää viimeisiään. Mulle on hiljakkoin tullut kierrosten mukaan muuttuva ääni, joka muistuttaa, miten sen nyt kuvais, vähän pikkupoikien vauhtipyöräautojen ääntä. Oisko tällä tekemistä tasapainoketjujen kulumisen kanssa ?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tärisikö/hakkasiko kone samalla? Vai pelkkää kolinaa?peinu kirjoitti:No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
No ei sitä kovin pitkään viittinyt kuunnella, mutta kuvittele vaikka mopon ketju toisesta päästä hihnapyörään kiinni ja kone käyntiin. Kuvittele miten se ketju pyörisi ja hakkaisi pitkin konehuonetta. Sisältä kuunnellessa ensin luulin, että vaihdelaatikossa joku alkoi hakkaamaan, kun autoloota vaihtoi pienemmälle kun kuorma kasvoi...jpjk kirjoitti:Tärisikö/hakkasiko kone samalla? Vai pelkkää kolinaa?peinu kirjoitti:No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Mulla on kohta pari viikkoa takana ketjun postosta ja hyvin tuntuu toimivan. Mulla on tuttu Saksassa, jolla '96 mallinen 2.3 tA. Hän arveli että tasapainoakselin ketju on hyvä olla paikalla kun siellä käytetään suuria nopeuksia. Onko asiasta kokemuksia.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Takana 30 tkm ilman ketjua (2.3t -96, koneella ajettu 352 tkm). Eipä ole esiintynyt ongelmia ainakaan vielä. Yli 160 km/h en tosin ole ajanut.Peter Finn kirjoitti:Mulla on kohta pari viikkoa takana ketjun postosta ja hyvin tuntuu toimivan. Mulla on tuttu Saksassa, jolla '96 mallinen 2.3 tA. Hän arveli että tasapainoakselin ketju on hyvä olla paikalla kun siellä käytetään suuria nopeuksia. Onko asiasta kokemuksia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Hei!
Mietinkin että kuinka aktiivisia nää "Usein kysytyt" sivut on. Siis näköjään luetaan ja vastataan. Mites Sulla, muuttuiko auton käyttäytyminen tai ääni jotenkin. Mulle tuli sellainen kovempi ääni tai murina, toisaalta jäi helinät pois. Samoin automaatin vaihtaminen muuttui, pitää hiukan kauemmin pienempää päällä kiihdytettäsessä. Ja kiihtyy hiukan hanakammin. Kuuluu kai ketjun poiston kuvaan.
Mietinkin että kuinka aktiivisia nää "Usein kysytyt" sivut on. Siis näköjään luetaan ja vastataan. Mites Sulla, muuttuiko auton käyttäytyminen tai ääni jotenkin. Mulle tuli sellainen kovempi ääni tai murina, toisaalta jäi helinät pois. Samoin automaatin vaihtaminen muuttui, pitää hiukan kauemmin pienempää päällä kiihdytettäsessä. Ja kiihtyy hiukan hanakammin. Kuuluu kai ketjun poiston kuvaan.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Juu, mukavasti näistä ketjuista on jo kirjoitettukin. Oman koneen ääni on kans muuttunut murisevammaksi. Tämä varsinkin tietyillä kierrosalueilla, joita ei ole tullut kirjattua ylös. Ei kuitenkaan haittaa. Tukikumit mulla on huonot alkuperäiset, joten ihme että täristys taasen on vähäistä.Peter Finn kirjoitti:Hei!
Mietinkin että kuinka aktiivisia nää "Usein kysytyt" sivut on. Siis näköjään luetaan ja vastataan. Mites Sulla, muuttuiko auton käyttäytyminen tai ääni jotenkin. Mulle tuli sellainen kovempi ääni tai murina, toisaalta jäi helinät pois. Samoin automaatin vaihtaminen muuttui, pitää hiukan kauemmin pienempää päällä kiihdytettäsessä. Ja kiihtyy hiukan hanakammin. Kuuluu kai ketjun poiston kuvaan.
Automaatista ei ole kokemusta kun vispaan manuaalia. Kiihtyvyydessä ei ole havaittavia eroja.
Liityin omallani ketjun poistaneiden joukkoon.
Jokin aika sitten aloin aavistelemaan jotain ääntä konehuoneesta, ennen kun alkoi selvästi rohisemaan.
Auto pajalle ja kaveri ketjua poistamaan. Ketju ja rattaat oli kohtuullisessa kunnossa. Mitä nyt hieman kärjet kuluneet (luultavasti vaihdettu joskus, autolla ajettu360tkm), mutta varsinainen syyllinen rohinaan oli vesipumppu Josta saattoi kysyä laakerit, mitkä laakerit?! Akseli ainakin heilui siihen malliin että ihmeteltiin vaan miksi ei vuotanut lainkaan, tai ainakaan näkyvästi.
Moottoriin tuli se hieman rouhea ääni ja pieni täristys, kuten moni onkin maininnut. Pitäis varmaan vaihtaa jakopään osat joskus (olis tietysti menny samalla avauksella), jos se vaikka auttais tuohon. Mut kyllä noillakin murinoilla menee.
Ja menee mielestäni hieman pienemmällä kulutuksella. Ei sinänsä ihme, kun se vesipumppu on "hieman" ahdistanu, mut syöhän niitten tasapainoakseleidenkin käyttö hieman energiaa. Tiedä sitten kuinka paljon ne itsessään vaikuttaa kulutukseen
Jokin aika sitten aloin aavistelemaan jotain ääntä konehuoneesta, ennen kun alkoi selvästi rohisemaan.
Auto pajalle ja kaveri ketjua poistamaan. Ketju ja rattaat oli kohtuullisessa kunnossa. Mitä nyt hieman kärjet kuluneet (luultavasti vaihdettu joskus, autolla ajettu360tkm), mutta varsinainen syyllinen rohinaan oli vesipumppu Josta saattoi kysyä laakerit, mitkä laakerit?! Akseli ainakin heilui siihen malliin että ihmeteltiin vaan miksi ei vuotanut lainkaan, tai ainakaan näkyvästi.
Moottoriin tuli se hieman rouhea ääni ja pieni täristys, kuten moni onkin maininnut. Pitäis varmaan vaihtaa jakopään osat joskus (olis tietysti menny samalla avauksella), jos se vaikka auttais tuohon. Mut kyllä noillakin murinoilla menee.
Ja menee mielestäni hieman pienemmällä kulutuksella. Ei sinänsä ihme, kun se vesipumppu on "hieman" ahdistanu, mut syöhän niitten tasapainoakseleidenkin käyttö hieman energiaa. Tiedä sitten kuinka paljon ne itsessään vaikuttaa kulutukseen
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Myös tuossa NG900 2.3 -94 joka on nyt työn alla oli vain ylemmän tasapainoakselin ratas suunnilleen tuon näköinen ja muut näytti melko hyviltä.johkar kirjoitti:Tässä nyt kuva tuosta pahiten kuluneesta tasapainoketjun rattaasta.
Johannes
Onkohan tässäkin kuitenkin öljypumpun ja kampiakselin laakerien vauriot siinä määrin todennäköisiä että kantsii samantien ottaa koko moottori pois ja tarkistaa vauriot ?
Öljypumppu näyttäisi olevan kohtuuhintaan esim. tuolla http://www.speedparts.se/prod/res_motor_kamaxlar.shtml, olisko muita vinkkejä ? Motonetistä en löytänyt.
Onko mitenkään mahdollista irrottaa yläkautta moottori josta jo kansi irti ? Auto (automaattivaihteinen NG900 -93) on nyt paikassa jossa ei mahdollisuutta alakautta irrotukseen.)
lisäys: tuossa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49770 myös kuva jossa näkyy sileä ylemmän akselin hammaspyörä