Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Millainen tuo koko rakenne on... niinku koko p....a, millä tuo ketju pysyy kireänä :?: jotain kiristäjiä tai vastaavaa.... vai meneekö se siin mukana ja kuluu pikkuhiljaa ja alkaa "venyy" kunnes katkee ja kuluttaa hampaat loppuun :roll:.... ehkä liian isoihin vehkeisiin on tullut laitettuu uusia ketjuja mut tuli vaan mieleen jos tuossa kävis samanlailla :?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

johkar kirjoitti:Muut rattaat eivät omiin silmiini näyttäneet mitenkään järkyttäviltä, hampaat tuntuivat olevan tallella ja aika purevankin näköisiä.

Jokin viesti sitten julkaistuun kauhugalleriaan verrattuna ei mitään.
Tuo kuvan ratas tai sen rauniot oli ainut selvästi kulunut osa. Ketju ilmeisesti iloisesti rapisi menemään tuosta yli ja piti hirveää meteliä.

Johannes
Sama homma itsellänikin, paitsi että ketju ei pitänyt sen suurempaa meteliä kuin noissa yleensäkään, mutta eipä ollutkaan enää mitään minkä yli mennessään olisi rahissut, josain vaiheessa metakkaa varmana on kuulunut kunnolla, ja siksi kait alunperin päätyikin myyntiin.

Tuo metallimöhnä oli mennyt selvästi öljypumpun läpi omastani (pumppu meni vaihtoon), ja alakerran laakerit olivat kanssa aika selvät ja parissa sylinterissä oli skraaduja ja sylinterien yläkohdassa pykälää normaalia enemmän.
Eli ei se metallitahna oikein hyvääkään koneelle tee. Toisin sanoen tästedes poistan jokaisesta Sabastani moisen ketjun, vaikka sitten ostaisin tuliterän Saabin (jos joskus maailmasa olisi sellaiseen varaa) ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eilen lähti ketju öljypohjan kautta. Näky oli arvattavissa, mutta ei niin paha mihin varauduin: http://koti.phnet.fi/avaralti/B234L.png

Tänään sitten purkautuu jakokoppa (sekä venakoppa+kansi). Saa nähdä missä kunnossa ylärattaat ja kiristin ovat...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No ei tuossa kyllä juuri hampaita enää erota... 8O
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Josain arkiston viestissä sanottiin, että tarkka korva kuulee kun alkaa vetää viimeisiään. Mulle on hiljakkoin tullut kierrosten mukaan muuttuva ääni, joka muistuttaa, miten sen nyt kuvais, vähän pikkupoikien vauhtipyöräautojen ääntä. Oisko tällä tekemistä tasapainoketjujen kulumisen kanssa ?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Peter Finn kirjoitti:Josain arkiston viestissä sanottiin, että tarkka korva kuulee kun alkaa vetää viimeisiään. Mulle on hiljakkoin tullut kierrosten mukaan muuttuva ääni, joka muistuttaa, miten sen nyt kuvais, vähän pikkupoikien vauhtipyöräautojen ääntä. Oisko tällä tekemistä tasapainoketjujen kulumisen kanssa ?
No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

peinu kirjoitti:No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...
Tärisikö/hakkasiko kone samalla? Vai pelkkää kolinaa?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jpjk kirjoitti:
peinu kirjoitti:No vois se olla, toinen on runkolaakerit. Ennen kun mulla meni runkolaakeit, kuulosti kuin olis ollut viallinen hihnapyörän laakeri tms. tyhjäkäynnillä ei eka kuulunut, vain kun antoi jengaa. Sitten alkoi kuulua tyhjäkäynnillä ja sitten lopulta ääni muuttui yht'äkkiä vasaralla lohkon kylkeen lyönniksi...
Tärisikö/hakkasiko kone samalla? Vai pelkkää kolinaa?
No ei sitä kovin pitkään viittinyt kuunnella, mutta kuvittele vaikka mopon ketju toisesta päästä hihnapyörään kiinni ja kone käyntiin. Kuvittele miten se ketju pyörisi ja hakkaisi pitkin konehuonetta. Sisältä kuunnellessa ensin luulin, että vaihdelaatikossa joku alkoi hakkaamaan, kun autoloota vaihtoi pienemmälle kun kuorma kasvoi...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mulla on kohta pari viikkoa takana ketjun postosta ja hyvin tuntuu toimivan. Mulla on tuttu Saksassa, jolla '96 mallinen 2.3 tA. Hän arveli että tasapainoakselin ketju on hyvä olla paikalla kun siellä käytetään suuria nopeuksia. Onko asiasta kokemuksia.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Peter Finn kirjoitti:Mulla on kohta pari viikkoa takana ketjun postosta ja hyvin tuntuu toimivan. Mulla on tuttu Saksassa, jolla '96 mallinen 2.3 tA. Hän arveli että tasapainoakselin ketju on hyvä olla paikalla kun siellä käytetään suuria nopeuksia. Onko asiasta kokemuksia.
Takana 30 tkm ilman ketjua (2.3t -96, koneella ajettu 352 tkm). Eipä ole esiintynyt ongelmia ainakaan vielä. Yli 160 km/h en tosin ole ajanut.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Hei!

Mietinkin että kuinka aktiivisia nää "Usein kysytyt" sivut on. Siis näköjään luetaan ja vastataan. Mites Sulla, muuttuiko auton käyttäytyminen tai ääni jotenkin. Mulle tuli sellainen kovempi ääni tai murina, toisaalta jäi helinät pois. Samoin automaatin vaihtaminen muuttui, pitää hiukan kauemmin pienempää päällä kiihdytettäsessä. Ja kiihtyy hiukan hanakammin. Kuuluu kai ketjun poiston kuvaan.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Peter Finn kirjoitti:Hei!

Mietinkin että kuinka aktiivisia nää "Usein kysytyt" sivut on. Siis näköjään luetaan ja vastataan. Mites Sulla, muuttuiko auton käyttäytyminen tai ääni jotenkin. Mulle tuli sellainen kovempi ääni tai murina, toisaalta jäi helinät pois. Samoin automaatin vaihtaminen muuttui, pitää hiukan kauemmin pienempää päällä kiihdytettäsessä. Ja kiihtyy hiukan hanakammin. Kuuluu kai ketjun poiston kuvaan.
Juu, mukavasti näistä ketjuista on jo kirjoitettukin. Oman koneen ääni on kans muuttunut murisevammaksi. Tämä varsinkin tietyillä kierrosalueilla, joita ei ole tullut kirjattua ylös. Ei kuitenkaan haittaa. Tukikumit mulla on huonot alkuperäiset, joten ihme että täristys taasen on vähäistä.

Automaatista ei ole kokemusta kun vispaan manuaalia. Kiihtyvyydessä ei ole havaittavia eroja.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Mun tonnarissa ei juuri tärinät kasvanut vaikka otin ketjun pois ja laitoin samalla uretaanipuslat ylätukeen. Samalla kun kansi oli auki niin kiillotin vähän kanavia ja vaihdoin nokkaketjun. Kyllä kiihtyy ja murisee. :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Liityin omallani ketjun poistaneiden joukkoon.
Jokin aika sitten aloin aavistelemaan jotain ääntä konehuoneesta, ennen kun alkoi selvästi rohisemaan.
Auto pajalle ja kaveri ketjua poistamaan. Ketju ja rattaat oli kohtuullisessa kunnossa. Mitä nyt hieman kärjet kuluneet (luultavasti vaihdettu joskus, autolla ajettu360tkm), mutta varsinainen syyllinen rohinaan oli vesipumppu :oops: Josta saattoi kysyä laakerit, mitkä laakerit?! Akseli ainakin heilui siihen malliin että ihmeteltiin vaan miksi ei vuotanut lainkaan, tai ainakaan näkyvästi.
Moottoriin tuli se hieman rouhea ääni ja pieni täristys, kuten moni onkin maininnut. Pitäis varmaan vaihtaa jakopään osat joskus (olis tietysti menny samalla avauksella), jos se vaikka auttais tuohon. Mut kyllä noillakin murinoilla menee.
Ja menee mielestäni hieman pienemmällä kulutuksella. Ei sinänsä ihme, kun se vesipumppu on "hieman" ahdistanu, mut syöhän niitten tasapainoakseleidenkin käyttö hieman energiaa. Tiedä sitten kuinka paljon ne itsessään vaikuttaa kulutukseen :roll:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

johkar kirjoitti:Tässä nyt kuva tuosta pahiten kuluneesta tasapainoketjun rattaasta.

Kuva

Johannes
Myös tuossa NG900 2.3 -94 joka on nyt työn alla oli vain ylemmän tasapainoakselin ratas suunnilleen tuon näköinen ja muut näytti melko hyviltä.

Onkohan tässäkin kuitenkin öljypumpun ja kampiakselin laakerien vauriot siinä määrin todennäköisiä että kantsii samantien ottaa koko moottori pois ja tarkistaa vauriot ?
Öljypumppu näyttäisi olevan kohtuuhintaan esim. tuolla http://www.speedparts.se/prod/res_motor_kamaxlar.shtml, olisko muita vinkkejä ? Motonetistä en löytänyt.

Onko mitenkään mahdollista irrottaa yläkautta moottori josta jo kansi irti ? Auto (automaattivaihteinen NG900 -93) on nyt paikassa jossa ei mahdollisuutta alakautta irrotukseen.)

lisäys: tuossa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49770 myös kuva jossa näkyy sileä ylemmän akselin hammaspyörä
Vastaa Viestiin