Minkä lämppärin kennon ostan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Minkä lämppärin kennon ostan?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla vuotaa lämmityslaitteen kenno -93 CSE-tonnarissa. Mikä kenno siihen kannattaa vaihtaa? Motonetissä on Nissensin kuparinen muovipäätyinen kenno 88€, samanmerkkinen Hessumobiilissa 116€. Vantaan Metro-Auto myy jotain kennoa 280€:lla.

Vanhoja viestejä selaamalla huomasin, että Motonetin kennon kanssa pitää tehdä muutostöitä, jotta automaatti-ilmastointi toimisi kunnolla. Lämpöanturia pitää ilmeisesti siirtää, onko helppo homma? Merkkiliikkeen kennokin on käsittääkseni erilainen kuin alkuperäinen, pitääkö siihenkin tehdä muutoksia?

Kannattaako siis ostaa tuota merkkiliikkeen kennoa?

Ai niin, Torek-auto ei suostunut vaihtamaan kennoa minulle. On kuulemma liian vaikea työ tehdä yksin :(
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä lämppärin kennon ostan?

Viesti Kirjoittaja AP »

Itsellä on Nissenin kenno, ja voi kyllä suositella!
Ässä kirjoitti:Ai niin, Torek-auto ei suostunut vaihtamaan kennoa minulle. On kuulemma liian vaikea työ tehdä yksin :(
Vai että liian vaikea... varsinaisia mekaanikkoja :lol:
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Minkä lämppärin kennon ostan?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

AP kirjoitti:Vai että liian vaikea... varsinaisia mekaanikkoja :lol:
Olisikohan tarkoittanut liian hankalaa eli V-mäistä, eikä viitsinyt toimeen ryhtyä. Kehotti viemään Länsiautoon tutkittavaksi.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Motonetin kennon vaihdoin omaan viime talvena, tuntui kädessä laadukkaalta ja istui paikalleen kuten pitääkin. Mitä taas vaihtotyöhön tulee, niin hiljaksiin tehden meni kaksista miehin joku 5h aikaa, välillä perstupakit poltellen. Nyt viisaampana varmaan vaihtuu puolessa tuosta ajasta. Itsekin pelkäsin kovin tuon vaihtoon ryhtymistä ja koitinkin hommata tekijän, mutta halvalla ei hyvää saa joten itse piti tehdä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

No, Motonetin Nissensin sinne laitoin, samalla vaihdoin puhaltimen ja moottorin. Lämmitys toimii taas hyvin, käryn haju on poissa. Vanha kenno oli toisesta reunasta pahasti haperolla.

Vaihtotyö ei ollut lähellekään niin paha, kuin pelkäsin. Tunteja meni silti reippaasti, kahtena iltana yhteensä ehkäpä 6-7. En tuota mielelläni ala toiste tekemään :lol:

Suurkiitokset vielä kaikille klubiforumin kirjoittajille, on tämä arvokas tietopankki 8O
Ilman tätä en ikimaailmassa olisi edes yrittänyt vaihtoa itsekseni.

P.S.
Löysin jonkun kummallisen korkin akvaarion pohjalta. Mikähän lienee?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=46411
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jysky69
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:47
Paikkakunta: TORNIO

Viesti Kirjoittaja Jysky69 »

No huoltoliikkeet tekee ton suhtkoht edullisesti ettei kannata alkaa ite värkkään ja varsinkaan jos ilmastointi autossa, jolloin vaatii hieman tarkkuutta kun irroittaa osittain ilmastoinnin kennoa putkistoineen ja siirtelee sivuun. jos ite räpeltää niin ahistaa kun uudet jäähdytysaineet joutuu laittaan, tai jokin tarvikeliike homman hoitaa, jos en väärin muista niin alta 100 egee oli omaan vanhempaan sabaan toi vaihtohomma ja "Tornion akuista" hommasin siihen sopivan kuparisen kennon, eli syynähän on kennon leviämiseen se, et päässy jäätyyn osittain. Ei ne muuten päädystä hajois vaik jotain muovihöttyä onkin tai vastaavaa ne originaalit
#1202 J.Pohjolainen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Lämpöanturia pystyy siirtämään (taivuttamaan) ihan sormin.
HAKU-toiminnolla löydät vaihto-ohjeet.
Mikä lämpöanturi? Miten? (koitin jo hakua)

Itsellänikin Nissenin kenno ollut jo vajaan vuoden, enkä ole tuosta tiennyt??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tri-Lo kirjoitti:Mikä lämpöanturi? Miten?
Ei tarvitse tehdä mitään, jos liikkeellelähdön jälkeen puhallus siirtyy automaattisesti tuulilasilta lämmitysasentoon sinua tyydyttävällä tavalla. Jos taas tuntuu, että puhaltaa tuulilasille aina vaan, vaikka lämpöjä saisi tulla koko kabiiniin, seosilman anturi ei ehkä saa tarpeeksi tietoa lämppärin kennon lämmöstä. Anturia uudelleen asettelemalla vähän lähemmäs kennoa saattaa saada tähän avun.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4269#24269
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 336#165336
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Jysky69 kirjoitti:No huoltoliikkeet tekee ton suhtkoht edullisesti ettei kannata alkaa ite värkkään ja varsinkaan jos ilmastointi autossa, jolloin vaatii hieman tarkkuutta kun irroittaa osittain ilmastoinnin kennoa putkistoineen ja siirtelee sivuun.
Oulun AutoÅström: 770e
PCS Jyväskylä: 570e

Tietysti käsitys suhtkoht edullisesta riippuu vain persaukisuuden määrästä :) Minusta "melekoosen kallista".

Kyselty siis hinta lämppärin kennon ja puhallinmoottorin vaihtotyölle + osille.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hma kirjoitti:Tietysti käsitys suhtkoht edullisesta riippuu vain persaukisuuden määrästä :) Minusta "melekoosen kallista".
Moottori ja kenno maksaa Motonet-hinnoin yhtensä 160 eur, joten työtä on tuossa laskettu menevän reilut kymmenen tuntia. Voihan siinä sen verran aikaa mennäkin, jos ilmastoinnin haluaa tyhjentää ja muutenkin hukkaa aikaa ihmetellessä, mutta nopeamminkin luulisi onnistuvan, kun korjaamo ei kuitenkaan ole ensimmäistä kertaa k.o. operaation ääressä.

Tontun kennonvaihto on sen verran vaihkeasti tehtävän homman maineessa, että kannattaa tosiaan tehdä itse jos yhtään tuntuu siltä että osaamistaso riittää foorumin ohjeiden lukemisen jälkeen. Uudemmissa matalalla imusarjalla olevissa autoissa tosin homma pitäisi olla olennaisesti helpompi. Ehkä korjaamot varmuuden vuoksi muistelevat ensimmäisten tonttujen kennonvaihdon hankaluuksia.

Kennon ja puhaltimen vaihtoon liittyviä tarinoita ja linkkejä on tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Vaihto onnistuu omin voimin mutta aikaa kannattaa aina varata riittäävästi sellaisiin töihin mitä ei ole ennen tehnyt.

Vanhan auton omistaminen ei ole kovin mielekästä jos kovia summia pitää maksaa sellaisistakin töistä joiden suorittaminen ei vaadi mitään erikoisia työkaluja tai laitteita vain aikaa, kärsivällisyyttä ja ehkä vähän tuumausta välillä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jus kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Mikä lämpöanturi? Miten?
Ei tarvitse tehdä mitään, jos liikkeellelähdön jälkeen puhallus siirtyy automaattisesti tuulilasilta lämmitysasentoon sinua tyydyttävällä tavalla. Jos taas tuntuu, että puhaltaa tuulilasille aina vaan, vaikka lämpöjä saisi tulla koko kabiiniin, seosilman anturi ei ehkä saa tarpeeksi tietoa lämppärin kennon lämmöstä. Anturia uudelleen asettelemalla vähän lähemmäs kennoa saattaa saada tähän avun.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4269#24269
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 336#165336
Aha, kiitos. Täytyypä vähän seurata sen toimintaa, ei ole kyllä tullut mieleen ainakaan että toimisi mitenkään erilailla. :?
Vastaa Viestiin