Kaasupolkimen asento sensori

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JUKEBOX
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 18:50
Paikkakunta: Oulu

Kaasupolkimen asento sensori

Viesti Kirjoittaja JUKEBOX »

Voiko kaasupolkimen asento sensoria, joka sijaitsee kaasupolkimen yhteydessä kuskin jalkatilassa, mitata itse että onko se ehjä? ja jos voi niin miten?
SAAB 9000 AERO 2.3T -95
SAAB 9-3 AERO 2.8T V6 -08
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasupolkimen asento sensori

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

JUKEBOX kirjoitti:Voiko kaasupolkimen asento sensoria, joka sijaitsee kaasupolkimen yhteydessä kuskin jalkatilassa, mitata itse että onko se ehjä? ja jos voi niin miten?
Voi toki mitata ainakin osittain. Mittaus tapahtuu samaan tapaan kuin mitä tahansa potentiometriä mittaisi eli mitataan resistanssia jomman kumman pään ja liu'un väliltä. Molempien päiden välistä mittaamalla voi tietenkin todeta onko potikan resistiivinen kalvo kunnossa. Hyvä tietenkin olisi tietää mitä ehjän potikan resistanssi pitäisi olla.

Ongelmalliseksi tuon mittauksen tekee noiden liukujen ominaisuus kuluneina elikkä ne tuppaavat pätkimään tai resistanssi muuttuu epälineaarisesti. Tuollaisen havannoiminen yleismittarin kanssa potikan liukua liikuttaessa on lähinnä tuurista kiinni sillä mittarin AD-muunnin on huomattavan paljon hitaampi kuin se millä tuota luetaan itse auton elektroniikassa.
JUKEBOX
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 18:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JUKEBOX »

Kiitos..
SAAB 9000 AERO 2.3T -95
SAAB 9-3 AERO 2.8T V6 -08
Vastaa Viestiin