Kaasuläpän asentoantureista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ovatko vaihtokelpoisia keskenään, nyt puhutaan Trionic-koneiden potikoista, jotka ovat Boschin valmistetta ja numeroiltaan mm 0280122001 -> 004. Kyseisissä on hintaeroa hieman, mutta ovatko sisustaltaan samanlaisia?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

G-mies kirjoitti:Ovatko vaihtokelpoisia keskenään, nyt puhutaan Trionic-koneiden potikoista, jotka ovat Boschin valmistetta ja numeroiltaan mm 0280122001 -> 004. Kyseisissä on hintaeroa hieman, mutta ovatko sisustaltaan samanlaisia?
Potikka itse on liittimen pinnien 1 (+5V) ja 2 (maa) välillä ja liuku tulee pinnille 3. Lisäksi joka pinnissä näyttää olevan jonkin kokoiset sarjavastukset.

Mittaukset ohmeina:

Käytetty -001:

1-2 2-3 1-3

1932 2615 914
1932 880 2617

Käytetty -004 (tämä meni vaihtoon mun autosta pätkimisen takia):

1843 2537 898
1843 893 2550

Uusi -004:

2079 2800 1017
2079 959 2828

Ensimmäisellä rivillä toisessa ääriasennossa (lienee läppä kiinni), toisella rivillä toisessa. Eipä näytä kovin suurilta erot ainakaan noin mitattuna joten väittäisinpä että toimivat ristiin.

Jos aiot vaihtaa niin kannattaa ottaa varovasti ruuvit irti, voivat olla aika pahasti hapettuneet kiinni alumiiniseen läppäkotelon runkoon. Itselläni yksi niistä napsahti poikki. Tilalle laitoin rosteriset kuusiokoloruuvit joten seuraavan kerran ainakin irtoavat ja on huomattavasti mukavampi asennellakin.

...

Ainakin 1996-malliseen tonttuun kuuluu tuo -004 ja uudempiin -001. Hinta Boschin tiskiltä noin 90 euroo, saabilta ~120 egee.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Menin sitte ahneuksissani ostamaan tarvikepotikan. Vastusarvot ovat mitä sattuu ja toisekseen liitinkään ei käynyt, vaikka pitäisi olla vastaava potikka, prkl. Kiinalaiset ei vaan osaa. :(
Tartteepi huomenna hakea tai tilata uusi ja aito boschilainen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

vtp9k kirjoitti: Jos aiot vaihtaa niin kannattaa ottaa varovasti ruuvit irti, voivat olla aika pahasti hapettuneet kiinni alumiiniseen läppäkotelon runkoon. Itselläni yksi niistä napsahti poikki. Tilalle laitoin rosteriset kuusiokoloruuvit joten seuraavan kerran ainakin irtoavat ja on huomattavasti mukavampi asennellakin.
Totta v*tussa se napsahti toinen noista asentoanturin (Bosch 0 280 120 300) pikkupulteista poikki ja jäi sinne läppäkotelon runkoon.

Ei kun koko läppäkotelo irti pihalla pimeässä jatkovaloroikan ja himmeän pihavalon alla. Viimeksi kun kiinnitin putsattua läppäkoteloa takaisin, niin puristin sen kaasuvaijerinpäätä kiinnipitävän loven pihdeillä kiinni niin, että nyt ei mokoma suostunut sitten avautumaan kuin tunninmittaisen kiihkeän taistelun jälkeen. Huomenna tutkitaan vauriot, eli pysyykö kaasuvaijeri siinä enää kiinni tai onko kaasuvaijerin päännipa lähtenyt helv*ttiin.

Mites ton katkaistun pultin irroittaminen tapahtuu? Poralla? Onkohan mulla noin pientä terää?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Raser kirjoitti:Mites ton katkaistun pultin irroittaminen tapahtuu? Poralla? Onkohan mulla noin pientä terää?
Itse olen ainakin hyväksi havainnut erilaisissa pikku irroittelu, ja muljattujen pulttien/kantojen tapauksissa pienoispora/hiomakoneen mitä saa nykyään ihan parillakympillä Biltemoista ynnä Kingkongeista.

Jos siihen jäi yhtään nysää jäljelle, niin ohuella vaikkapa 0,4 pikkulaikalla yrittää varovasti tehdä hahloa pienelle ruuvarille ja samalla irroitusöljyliottelua. Toinen vaihtoehto olisi muotoilla katkenneen pultin pää niin että pora lähtee varmasti suoraan ja porata reikä sekä yrittää laadukkaalla vastakierretapilla hoitaa homma. Laaduttomalla kiinanpojan vastakierretapilla käy yleensä niin että kovametallinen tappi puree tiukasti porattuun reikään ja helähtää poikki sinne, ja siinä sitten ollaan, ihan turhaa yrittää enää porailla millään.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

Huh, en tiedä miten lähtis. Olen suihkutellut tuossa ruosteenirroittajaa ja antanut "muhia". Aivan pienen pieni kanta on jäljellä, mutta ei onnistu sen pyörittäminen.

Ei ole dremelliä, pora on ja kohta porataan! Vastakierretappi (?), mikä se on. Jotain kierteentekoporanteriä laatikosta löytyy, taitavat olla liian isokokoisia, en ole ikinä tarvinnut mihinkään.

Joo, kiitti neuvoista, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi!

Miten muuten aukeaa läppäkotelon muovinen asentotunnistinrasia/-kotelo??? Yritin kapealla ruuvarin kärjellä sekä terävällä mattoveitsellä, mutta homma kävi niin vaaralliseksi sormenpäitä ajatellen, että onko joku kikka? Vai leikkaanko puukolla kannen auki? Tarkoitus on tuosta VANHASTA katsoa mitä se on syönyt.

Kiitos!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Raser kirjoitti:Vastakierretappi (?), mikä se on.
Siis katkenneen ruuvin/pultin ulosvetäjä, kartiomainen vääripäin kierteytetty tappi joka kierretään kohteeseen ja väännetään ulos jos kaikki menee niinkuin pitää. Itse koittelisin vielä öljyliuottelua ja jos mahdollista niin antaa lämpöä kohteelle vaikkapa pienoiskaasupolttimella tai kuumailmapuhaltimella, joissa vielä ei puhti riitä sulattamaan läppäkotelon alumiinia tai silumiinia mitä lie.

Monesti tuo lämpö saa hapettuneetkin paikat elämään juuri sopivasti ja auttaa irroittelussa.

Tuohon potikka, tai kaasuläpän asentoanturiin saavat viisaammat vastailla, itse en ole koskaan joutunut availemaan. Taitaa olla Tontussa yksi niitä erittäin harvoja paikkoja joita ei ole joutunut availemaan..
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

Perskuta, kumma pultti kun on niin hapero että katkeaa, mutta niin vahva ettei tule kirveelläkään poijes...!

Porasin pienen reijän keskelle pulttia. Sitten vähän isomman ja sitten lähes kierteisiin asti. Metallisilppua tuli ulos ja sen mukana luullakseni sitten mokoma pultinpala. Luultavasti kierteet paskana, ainakaan pultti ei mene sovinnolla sisään. Enkä väännä toistaiseksi väkisinkään, koska sinnehän se tietenkin katkeaisi taas uusikin pultti.

Minulta näyttäisi löytyvän poranterä jolla tehdään noita kierteitä. Mikähän sen oikea nimi sitten on? Kysymys: kumpaan suuntaan kierteitä tehdessä sillä porataan?

Normaalisti myötäpäivään vai vastapäivään? (En ole ennen tehnyt kierteitä pulteille.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Sen "poraterän" nimi on kierretappi, ja kierteiden teossa on tässä tapauksessa viisainta laittaa porakone sivuun.

Tässä tapauksessa olisi varmasti järkevää porata seuraavaan kokoon. Jos tuossa oli M4 tai M5 niin käyttäkää M5 tai M6 kokoinen kierretappi. Alumiiniä on niin mukavan pehmeä että varmasti käy hyvin kunhan olet saanut vanhan ruuvin pois.

Ja kierretappi käännät sitten tietysti noormaalisti myötäpäivään kun teet kierret ja vastapäivään kun haluat saada sen tapin pois reiästä. Vähän voiteluainetta ei ole pahaksi ja ole varovainen että et mene koko kaasuläpän sivun läpi.

Toivottavasti auttoi, haulla käyttämällä löydät varmasti paremman selvityksen.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo kierretappi ei tosiaan ole mikään poranterä, vaan käsityökalu. :-)

Kannattaa kierrettä tehtäessä aina välillä katkaista siitä syntyvä lastu pyöräyttämällä puoli kierrosta takaisin päin.. Ei mene sitten se lastu uuden kierteen väliin ja pilaa sitä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kiitos taas neuvoista!!!

Sain kierteet tehtyä. Yritin etsiä sitä viestiketjua jossa kerrotaan tuon läppäkotelon asentotunnistimen säätö kohdalleen, mistähän löytyisi?

Eli asennetaanko se niin, että kun läppä hitusenkin liikahtaa aukipäin, kuuluu siitä asentotunnistimesta naksahdus...? Eikös se silloin ole kohdallaan?

(päivitetty 29.12.2007)
Naksahdus kuuluu sisällä olevasta mikrokytkimestä. Kun läppä aukeaa hieman, vapautuu kytkin ja kuuluu naksahdus. Seuraavan kerran asentotunnistimen sisällä tapahtunee kun kaasuläppä on täysin auki, jolloin kaksi liuskaa ottaa yhteen.


Pystyikö sen mittaamaan yleismittarilla pöydällä ilman että on auton virroissa kiinni?

Niin ja kuinka tuon vanhan asentotunnistimen muovikotelon saa auki? Haluaisin vain katsoa missä kunnossa se on sisältä.

(päivitetty 29.12.2007)
Aukesihan se silkalla väkivallalla. Meisseli kyljestä sisään ja riuska kääntö niin kansi lensi helvettiin. Eipä sieltä sisältä ihmeitä paljastunut, eli ei likaa tai mitään rikkinäistä tms. epämääräistä. Taitaa olla ehjä peli, eli pannaan varastoon.


Kuva
Viimeksi muokannut Raser, La Joulu 29, 2007 01:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

Huh, huh, selkä kipeenä ja jalat tärisee mutkalla seisomisesta konepellin alla.

Sinne se uppos täyshuollon kokenut kaasuläppäkotelo asentoantureineen. Hyvin tuntuu saabbi pelittävän...? Oliskohan jopa onnistunut korjaus? (Saa onnitella.)

Säädin anturin niin, että heti kun läppä liikahtaa, kuuluu anturista napsahdus. Lienee sinnepäin säädetty.

Kuva
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Raser »

Semmoinen juttu alkoi mietityttää tuossa mokoman osan kanssa puuhastellessa, että miksi läppäkotelossa on tuo vesikierto?

Jäähdytetäänkö vai lämmitetäänkö? Ja minkä takia tehdään jompaa kumpaa?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kaasuläpän asentoantureista

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raser kirjoitti:Semmoinen juttu alkoi mietityttää tuossa mokoman osan kanssa puuhastellessa, että miksi läppäkotelossa on tuo vesikierto?

Jäähdytetäänkö vai lämmitetäänkö? Ja minkä takia tehdään jompaa kumpaa?
Lämmitystä vartenhan se kierto siinä on. Ei hirtä pahallakaan pakkasella, kuten lämmittämätön minun ex-satkussa teki.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin