Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Tuli tuossa hommattua CS-tonnarin US-umpioiden tilalle käytetyt E-umpiot.
Koska ovat käytetyt ja vielä irrallaan, tuli mieleen puhdistaa ne mahdollisimman hyvin ennen asennusta.
Oletteko pesseet umpioiden heijastinpintoja onnistuneesti niitä vahingoittamatta ja millä? Voiskohan lasit jopa pestä tiskikoneessa?
Tulisko tuon lasin ja umpion välisen tiivisteen olla liimattuna lasiin koko matkalta? Nyt oli vain yläreunasta liimattuna.
Koska ovat käytetyt ja vielä irrallaan, tuli mieleen puhdistaa ne mahdollisimman hyvin ennen asennusta.
Oletteko pesseet umpioiden heijastinpintoja onnistuneesti niitä vahingoittamatta ja millä? Voiskohan lasit jopa pestä tiskikoneessa?
Tulisko tuon lasin ja umpion välisen tiivisteen olla liimattuna lasiin koko matkalta? Nyt oli vain yläreunasta liimattuna.
9000 CS 2,3i mausteilla -93,
900 turbo nahalla ja paineilla -86,
96 GL käyttöentisöity -79
900 Turbo Finlandia -80 (raato)
Muita: Mitsu L200 ja
Chevrolet Caprice Classic -78
900 turbo nahalla ja paineilla -86,
96 GL käyttöentisöity -79
900 Turbo Finlandia -80 (raato)
Muita: Mitsu L200 ja
Chevrolet Caprice Classic -78
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...mulla oli tiivisteessä jotain tahmaista, mutta ei se sellaista tiukasti pitävää liimaa ollut. Kyllä se tiiviste painui tarpeeksi tiukasti kiinni muutenkin.
Heijastinpinnan pesun kanssa tulee olla erittäin varovainen.. ei voi ainakaan hangata millään... vähän epäilyttää tiskikoneen ruiskun voimakkuus.
Heijastinpinnan pesun kanssa tulee olla erittäin varovainen.. ei voi ainakaan hangata millään... vähän epäilyttää tiskikoneen ruiskun voimakkuus.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tonnarin umpioiden heijastin pintaa ei parane mennä pyyhkimään millään. Jos pinnassa on selkeää pölyä niin sen voi yrittää poistaa paineilmalla. Lasit taas voit huoletta laittaa astianpesukoneeseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Itte pyhkäsin pölyt erittäin kevyesti sellaasella optiikan puhdistamiseen tarkoitetulla todella pehmeällä kangaslapulla... ei tullu noin damagea pintaan.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Aikanaan pesin viistosatkun heijastinpinnasta pölyt pois laimealla Fairyliuoksella, ja huomasin että jo hanan alla huuhtelu irroitti pintaa ja kun vielä menin pyyhkimällä käpälöimään niin avot, pilalla oli
Tuolla yleisessä on mielenkiintoinen ketju noista umpioista ja niiden uudelleen pinnoituksesta, ei kuulemma maksa kuin parikymppiä/heijastin, ja kestää varmasti paremmin kuin alkuperäinen.
Bonuksena vielä koko heijastin pinnoitetaan, eli konehuoneen puoleltakin umpio on krominen
Tuolla yleisessä on mielenkiintoinen ketju noista umpioista ja niiden uudelleen pinnoituksesta, ei kuulemma maksa kuin parikymppiä/heijastin, ja kestää varmasti paremmin kuin alkuperäinen.
Bonuksena vielä koko heijastin pinnoitetaan, eli konehuoneen puoleltakin umpio on krominen
Tarkennus: heijastimen etupuoli ja taustapuoli, joka on konehuoneeseen päin, tuli pinnoitetuksi. Tämä ei vaikuta umpion kuoren väriin eikä konehuoneen yleisilmeeseen.Minuteman kirjoitti:Bonuksena vielä koko heijastin pinnoitetaan, eli konehuoneen puoleltakin umpio on krominen
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Moro !
Täytyypä kertoa, että pinnoituksen hinta on muttunut. Nykyään vähimmäisveloitus on 100 eur. Joten ei varmaan enään pääse tuohon 20eur/umpio. Mikäli ei sitten onnistu keräämään isompaa läjää.
PS: Mikäli joku on lähettelemässä niin tehdään kimppalähetys.
Täytyypä kertoa, että pinnoituksen hinta on muttunut. Nykyään vähimmäisveloitus on 100 eur. Joten ei varmaan enään pääse tuohon 20eur/umpio. Mikäli ei sitten onnistu keräämään isompaa läjää.
PS: Mikäli joku on lähettelemässä niin tehdään kimppalähetys.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Kiitos hyvistä (ja huonoista) kokemuksista. Umpioiden lasit lähtevät tiskikoneeseen ja irrotettuani lasit, heijastinpinnat näyttävät sen verran hyviltä, etten koske niihin tällä erää ollenkaan.
Tänään olen yrittänyt turhaan löytää pistoketta valojen korkeussäädölle konehuoneen puolelta. Näyttäis kuitenkin siltä, ettei sitä USA-mallini johtonipussa ole. Harmi, kun jää korkeussäädön moottorit käyttämättä E-umpioissa.
Pystyisköhän noita säätömoottoreita pyörittämään tarvittaessa konehuoneen puolelta johtamalla niihin virtaa tai tekemällä "ranemaisen" kytkennän...? Sisälle asti ei taida johtoja jaksaa/osata vetää...
Tänään olen yrittänyt turhaan löytää pistoketta valojen korkeussäädölle konehuoneen puolelta. Näyttäis kuitenkin siltä, ettei sitä USA-mallini johtonipussa ole. Harmi, kun jää korkeussäädön moottorit käyttämättä E-umpioissa.
Pystyisköhän noita säätömoottoreita pyörittämään tarvittaessa konehuoneen puolelta johtamalla niihin virtaa tai tekemällä "ranemaisen" kytkennän...? Sisälle asti ei taida johtoja jaksaa/osata vetää...
9000 CS 2,3i mausteilla -93,
900 turbo nahalla ja paineilla -86,
96 GL käyttöentisöity -79
900 Turbo Finlandia -80 (raato)
Muita: Mitsu L200 ja
Chevrolet Caprice Classic -78
900 turbo nahalla ja paineilla -86,
96 GL käyttöentisöity -79
900 Turbo Finlandia -80 (raato)
Muita: Mitsu L200 ja
Chevrolet Caprice Classic -78
Re: Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Onko cd -95 tonnarissa hellan etu umpiot? Mistä saa oikeanlaisia laseja siihen? Tarvikelasit tekee valokuviot aivan poskelleen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Hellan laseja ei taida enää löytyä uutena. En muista mitkä ostin vuosia sitten Motonetistä, mutta valokuvio on kuitenkin ihan asiallinen. Lieneekö valmistajia useampia ja laadussa toivomisen varaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Käytin itse n. vuosi sitten (liian) paljon aikaa ja vaivaa Hellojen metsästämiseen kun kuskinpuolen lasiin pamahti kivi. Käytettynäkään ei ole koskaan tarjolla silloin kun tarvetta olisi, pari kk. myöhemmin toki joku myi Ruotsissa matalakeulan ehjälasiset umpiot hintaan 25/pari.
"Depo" (vai oliko se "Depot"?)-umpioita/laseja morkattiin täällä yleisesti niin referenssiluvun, valokuvion kuin myös umpioiden hataruuden suhteen, joten jätin ilmeisimmän ratkaisun pois enkä ostanut sellaisia Motonetista. Yllätys olikin iloinen, kun Biltemasta ilmeni löytyvän myös autonosia ja matalakeulan laseja sai sieltä suoraan tiskiltä. Oliskohan olleet ~40€/kpl ja menivät alkuperäisiin umpioihin ihan mukisematta. Mukana tuli tiivistenauhojen lisäksi myös koko sarja kiinnikeklipsejä sekä pyyhinpesurin keltapassivoidut toppariraudat muovihattuineen. Tiivisteet käytin, mutta orkkisklipsut olivat hieman jämäkämmät, joten säilytin ne käytössä. Ihan asiallisia olivat kuitenkin tuo tarvikevarusteetkin.
Autohan muuttui todella paljon edukseen kun kirkkaiden lasien läpi pilkottaa varovasti puhdistettu heijastinpinta. En ollut kovin huolissani valokuvioista yms. kun kyseessä on jo alunperinkin Saabin halogeenikauden kaiketi kurjimmat tuikut. Viime talvikausi ei maantiellä ollut yhtään sen jännempi kuin edellisetkään, joten olen varmaan jo aiemmin tottunut ajamaan sokkona tai sitten tilanne ei ainakaan yhtään noista B-laseista pahentunut. Tuollaisen operaation jälkeen luxeja on kuitenkin varmasti käytössä enemmän kuin rippikouluikäisillä alkuperäislaseilla ja pölyisillä heijastimilla.
Tämän mairittelevan myyntipuheen jälkeen voidaankin mainita, että minulla olisi joutilaana Hellan ehjä ja pesty orkkislasi pelkääjän puolelle, n.250tkm maantietä nähneenä...
"Depo" (vai oliko se "Depot"?)-umpioita/laseja morkattiin täällä yleisesti niin referenssiluvun, valokuvion kuin myös umpioiden hataruuden suhteen, joten jätin ilmeisimmän ratkaisun pois enkä ostanut sellaisia Motonetista. Yllätys olikin iloinen, kun Biltemasta ilmeni löytyvän myös autonosia ja matalakeulan laseja sai sieltä suoraan tiskiltä. Oliskohan olleet ~40€/kpl ja menivät alkuperäisiin umpioihin ihan mukisematta. Mukana tuli tiivistenauhojen lisäksi myös koko sarja kiinnikeklipsejä sekä pyyhinpesurin keltapassivoidut toppariraudat muovihattuineen. Tiivisteet käytin, mutta orkkisklipsut olivat hieman jämäkämmät, joten säilytin ne käytössä. Ihan asiallisia olivat kuitenkin tuo tarvikevarusteetkin.
Autohan muuttui todella paljon edukseen kun kirkkaiden lasien läpi pilkottaa varovasti puhdistettu heijastinpinta. En ollut kovin huolissani valokuvioista yms. kun kyseessä on jo alunperinkin Saabin halogeenikauden kaiketi kurjimmat tuikut. Viime talvikausi ei maantiellä ollut yhtään sen jännempi kuin edellisetkään, joten olen varmaan jo aiemmin tottunut ajamaan sokkona tai sitten tilanne ei ainakaan yhtään noista B-laseista pahentunut. Tuollaisen operaation jälkeen luxeja on kuitenkin varmasti käytössä enemmän kuin rippikouluikäisillä alkuperäislaseilla ja pölyisillä heijastimilla.
Tämän mairittelevan myyntipuheen jälkeen voidaankin mainita, että minulla olisi joutilaana Hellan ehjä ja pesty orkkislasi pelkääjän puolelle, n.250tkm maantietä nähneenä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ajovalojen umpion osien puhdistaminen?
Täytyypä vielä mainita, että tänään juuri putsailin -99 kolkin ajovalot ja todella hyvin onnistui, ilman vaurioita!
Noin kädenlämpöistä vettä pil*u suihkulla ja känsättömällä kädellä hieroin heijastinpinnan haalean pöly kerroksen pois ei jäänyt yhtään naarmua eikä heijastin pinnoitetta irronnut kyllä yhtään!
Tämän jälkeen saunan lauteelle kuivumaan.
Noin kädenlämpöistä vettä pil*u suihkulla ja känsättömällä kädellä hieroin heijastinpinnan haalean pöly kerroksen pois ei jäänyt yhtään naarmua eikä heijastin pinnoitetta irronnut kyllä yhtään!
Tämän jälkeen saunan lauteelle kuivumaan.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85