Ferritan putki orkkiksen tilalle
Ferritan putki orkkiksen tilalle
Tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettua kauan kaipaamani Ferritan rosterisporttiputken Aeroon. Homma oli helppo, kun päästiin kaverin tallille nosturille. Ei kuitenkaan liian helppo, sillä vanhassa putkessa takapöntön laippaliitoksen mutterin olivat ruostuneet kiinni. Niitä sitten lioteltiin ja väännettiin lukkopihdeillä reipas puolituntinen, mutta lopulta aukesivat molemmat.
Uuden putken asennus oli liiankin helppoa, koukut kannatinkumeihin ja laipat kiinni rosterimuttereilla. Putken mukana tulleet uudet kannatinkumit saivat jäädä laatikkoonsa, sillä vanhat alkuperäiset osat olivat aivan loistavassa kunnossa. Onpahan sitten nuo tarvikkeet valmiina, jos jossain vaiheessa vanhat alkavat hapertua.
Samalla vaihdettiin öljyt koneeseen ja uusi Long-life suodatin. Ensimmäinen käynnistys oli juuri sitä, mitä olin odottanutkin. Putken ääni tyhjäkäynnilla oli sivistynyt, murea, ei liian teining vaan asiallinen. Ainoa häiritsevä asia on hieman liian ulos jäävä pyöreä kiiltävä ulostulo. Ferritan sivuilla putkessa mainitaan olevan ovaali ulostulo, mutta tuossa on kyllä pyöreä ja putki on ihan varmasti juuri se mikä pitikin. Tuo liian ulkoneva ulostulo selittynee sillä, että samaa putkea myydään myös CD-tonnariin, jossa on hieman pidempi perä. No, joka tapauksessa yksi asia on taas hoidettu pois listalta .
Tuossa pari kuvaa asennuksesta:
Matti
p.s. Ollaan me pöljiä. Ensin Outokumpu tekee rosteriputkea ja ruottalaiset ostaa sitä halvalla ja myyvät takasin pakoputken muodossa kalliilla .
Uuden putken asennus oli liiankin helppoa, koukut kannatinkumeihin ja laipat kiinni rosterimuttereilla. Putken mukana tulleet uudet kannatinkumit saivat jäädä laatikkoonsa, sillä vanhat alkuperäiset osat olivat aivan loistavassa kunnossa. Onpahan sitten nuo tarvikkeet valmiina, jos jossain vaiheessa vanhat alkavat hapertua.
Samalla vaihdettiin öljyt koneeseen ja uusi Long-life suodatin. Ensimmäinen käynnistys oli juuri sitä, mitä olin odottanutkin. Putken ääni tyhjäkäynnilla oli sivistynyt, murea, ei liian teining vaan asiallinen. Ainoa häiritsevä asia on hieman liian ulos jäävä pyöreä kiiltävä ulostulo. Ferritan sivuilla putkessa mainitaan olevan ovaali ulostulo, mutta tuossa on kyllä pyöreä ja putki on ihan varmasti juuri se mikä pitikin. Tuo liian ulkoneva ulostulo selittynee sillä, että samaa putkea myydään myös CD-tonnariin, jossa on hieman pidempi perä. No, joka tapauksessa yksi asia on taas hoidettu pois listalta .
Tuossa pari kuvaa asennuksesta:
Matti
p.s. Ollaan me pöljiä. Ensin Outokumpu tekee rosteriputkea ja ruottalaiset ostaa sitä halvalla ja myyvät takasin pakoputken muodossa kalliilla .
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Putki on ihan normaalia 2,5" ja siksi juuri nuo laippaliitokset toimivatkin. Putkea saa eri paikoista mm MapTun, Trolli, Speedparts, Eurostainless(hinta yli tonnin ). Kolmessa ensimmäisessä hintahaitari on 550€ - 650€ riippuen alennuksista. Itse asiassa aika monelta viripajalta on alkanut saamaan Ferritan putkistoja varsin siedettävään hintaan, jos verrokkina on tuo aikaisemmin ainoa mahdollisuus ollut Eurostainlessin 1100€ katista taakse.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Alkaa olla jo pikkuhiljaa ihmismäisissä hinnoissa, varsinkin kun vakio "mustanraudan"-putken saa vaihtaa joka toinen vuosi Ja jos äänet tosiaan ovat sivistyneet, mikä on itselleni aika tärkeää, niin voisi harkita.
Tuossa alkuvuodesta lahosi alkuperäinen Saabin putki lopullisesti, ja siihen hätään hain äkkiä Motonetistä putken, mikä oli virheliike. Torvi oli hieman ohuempaa kuin orkkis, ja äänet muuttuivat "kireämmiksi" ja samalla kovemmiksi. Sekä bonuksena jos paikallaan kaasuttelee, niin pedaalia nostettaessa takapönttö ikäänkuin "pieraisee sisäänpäin", en sitä osaa paremminkaan kuvailla
Joka tapauksessa liian tuuninki äänet tavalliseen mustaan 2,3T CD:hen...
Tuossa alkuvuodesta lahosi alkuperäinen Saabin putki lopullisesti, ja siihen hätään hain äkkiä Motonetistä putken, mikä oli virheliike. Torvi oli hieman ohuempaa kuin orkkis, ja äänet muuttuivat "kireämmiksi" ja samalla kovemmiksi. Sekä bonuksena jos paikallaan kaasuttelee, niin pedaalia nostettaessa takapönttö ikäänkuin "pieraisee sisäänpäin", en sitä osaa paremminkaan kuvailla
Joka tapauksessa liian tuuninki äänet tavalliseen mustaan 2,3T CD:hen...
Mulle varottivat, että rosteriputki olisi kireämmän kuulloinen, mutta en ainakaan vielä ole havainnut mitään epämiellyttävää ääntä putkessa. Pitää kokeilla jossain vaiheessa polkea hieman, josko sitten alkaisi soida. Enpä muuten ole koskaan törmännyt äänimaailman kuvaukseen "pieraista sisäänpäin" , mutta eiköhän siitä lähtevän äänen osaa hyvin kuvitella .
Edit... vanha putki myyty.
Matti
Edit... vanha putki myyty.
Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Ti Loka 31, 2006 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vilkaisin mitä EPC näyttää ja aika eri kohdissa ovat kiinnikkeet ennen CS-mallin tuloa, eli ei varmasti sovi. Huomasin muuten, että Ferritan sporttiputkia ei saa -91 ja vanhempiin malleihin. Tavallisia rosterisettejä kyllä saa, mutta saako niitä Suomesta minkään muun, kuin Eurostainlessin kautta?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Onko kellään kokemusta tuon puljun tavaroista
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
näuttäisi ainakin rosteri setteja saavan kohtuu hintaan.
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
näuttäisi ainakin rosteri setteja saavan kohtuu hintaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Näyttäisi tuo Frostgreyn linkittämän firman tuote paperilla aika samanlaiselle, kuin Ferritan setti. Olisi mielenkiintoista nähdä luonnossa... nyt joku äkkiä tilaamaan ja asentamaan .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mulla kesti Simonsin musta 2,5" cat back setti 220tkm ja 4,5 vuotta... nyt tallissa oottaa uusi samanlainen asennusta kun takapöntössä oli reikä ja pomppas katsastuksessa sen takia. Marteliukselta alle neljä hunttia Matkahuollon toimittamana.
Niin ja äänet on mielestäni erittäin miellyttävät.
Tapsa -94 CSE
Niin ja äänet on mielestäni erittäin miellyttävät.
Tapsa -94 CSE
saapasi:
JT:n kolosen (db+racekat+loput) survoin alle ja nätisti kävikin, mutta kovissa kuopissa takapönttö kolahtaa, ei kylläkään sikapahasti. Ei niin paha alkuunkaan että haittaisi mitenkään.Torek ei saanu mun 3" settiä (dp+sportkat+loput) asennettua niin ettei viimeinen pönttö kolahtaisi isommissa kuopissa runkoon
Yamaha FZ1-N -08
OT: No mulla kyllä häiritsee. Ei nyt tavallisessa ajossa, mutta tosiaan isommissa pompuissa ja hidasteissa. Ja jos 2 henkee takana+ peräkontti täynnä niin ottaa kiinni koko ajan.api kirjoitti:saapasi:JT:n kolosen (db+racekat+loput) survoin alle ja nätisti kävikin, mutta kovissa kuopissa takapönttö kolahtaa, ei kylläkään sikapahasti. Ei niin paha alkuunkaan että haittaisi mitenkään.Torek ei saanu mun 3" settiä (dp+sportkat+loput) asennettua niin ettei viimeinen pönttö kolahtaisi isommissa kuopissa runkoon
Toreki sano ettei sinne väliin voi laittaa mitään kumijuttua, ku muuten sois koko runko. Pitäskö vaihtaa sinne pitemmät kumikannattimet, et roikkus muutaman sentin alempana
Mulla
Toisessa tonnarissa ottaa putki kiinni poikittaistankoon akselin ylityksessä. Pitäisi laittaa jäykemmät kumit, koska hapokas putki painaa normaalia enemmän.
Tällä hetkellä on on Aeron jouset takapäässä ja ongelma ei esiinny kuin täydellä kuormalla.
Tällä hetkellä on on Aeron jouset takapäässä ja ongelma ei esiinny kuin täydellä kuormalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx