Lampunpesuri
Lampunpesuri
Onko pesurinmoottorit kertakäyttötavaraa vai voiko ne mahdolisesti purkaa ja ehkä korjata tai löytyisikö jollakin vasemmalle puolelle ehyttä moottoria saab 9000 vm -89 cdi ?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Niissä yleensä se sähkömoottori kärähtää. Kaikissa pesureissa 900/9000 on sama moottori, jolloin korjaaminen/osan löytyminen huomattavasti helpottuu.
Varmista vaan, että moottoria vaihtaessa laitat sen oikeinpäin, eli ettei pyäörimissuunta vaihdu.
Varmista vaan, että moottoria vaihtaessa laitat sen oikeinpäin, eli ettei pyäörimissuunta vaihdu.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Tästä on varmaan juttuja vaikka hurumykket, vaan kerrataan vielä.
Tuo itse moottori on tosiaankin sama myös kaikissa 900 malleissa ja noita saa muutamalla eurolla/kpl varaosiksi, kannattaa samalla ostaa hiukan useampikin.
Yleisin vika tuossa kamppeessa on lähes oikosulussa oleva moottori joka taas johtuu siitä kun kommutaattorin liuskojen väliin kertyy hiilipölyä, korjaantuu lähes aina ko. kamppeen kunnollisella puhdistuksella (ennenkaikkea ne liuskojen välit).
Tuo liianpieni moottorin resistanssi taas aiheuttaa ton PTC liuskan resistanssin lisääntymisen ja oravanpyörä on valmis.
Eli vielä toimivasta vatkaimesta moottori joka puhdistetaan sekä tuo PTC liuska joka ei ole kärsinyt vielä kauaa ylivirrasta, niin taas on pesintä vuosiksi eteenpäin.
PS. itse ajattelin pistää nuo vatkaamaan samalla kun käyttää takalasin pesupyyhinautomatiikkaa, jottei uudet lasit suotta raapiintuisi paskaks jo seuraavan 9vuoden kuluttua.
Tuo itse moottori on tosiaankin sama myös kaikissa 900 malleissa ja noita saa muutamalla eurolla/kpl varaosiksi, kannattaa samalla ostaa hiukan useampikin.

Yleisin vika tuossa kamppeessa on lähes oikosulussa oleva moottori joka taas johtuu siitä kun kommutaattorin liuskojen väliin kertyy hiilipölyä, korjaantuu lähes aina ko. kamppeen kunnollisella puhdistuksella (ennenkaikkea ne liuskojen välit).
Tuo liianpieni moottorin resistanssi taas aiheuttaa ton PTC liuskan resistanssin lisääntymisen ja oravanpyörä on valmis.

Eli vielä toimivasta vatkaimesta moottori joka puhdistetaan sekä tuo PTC liuska joka ei ole kärsinyt vielä kauaa ylivirrasta, niin taas on pesintä vuosiksi eteenpäin.
PS. itse ajattelin pistää nuo vatkaamaan samalla kun käyttää takalasin pesupyyhinautomatiikkaa, jottei uudet lasit suotta raapiintuisi paskaks jo seuraavan 9vuoden kuluttua.
