CS:n valojen bugi/ominaisuus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Marco
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 17:39
Paikkakunta: Jkl mlk

CS:n valojen bugi/ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tuossa valoja säätäessäni tein yhden huomion: Kun laittaa pitkät päälle, himmenee ajovalot hieman ikäänkuin ne menisivät alennetulle jännitteelle.
Näin varmasti tapahtuukin, mutta tapahtuuko se jännite/maadoitusongelmien johdosta vai insinöörin suunnittelemana?

Muistanko oikein: CS:ssä on yhdet nykySaabien huonoimmista ajovaloista. Kuinka pitkälle/leveälle ajovalot näyttävät normaalisti? Entä mitä TM & Tuulilasi on aikanaan mitannut?

Marco
9000 CS 2,3i mausteilla -93,
900 turbo nahalla ja paineilla -86,
96 GL käyttöentisöity -79
900 Turbo Finlandia -80 (raato)
Muita: Mitsu L200 ja
Chevrolet Caprice Classic -78
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Heh, ai et CS tonnarit o viel nykySaabbeja =) Täytyy kyl todeta et kyl tän CS:nkin valoilla näkee yhtä hyvin ku kahden edellisen volkkarin valoilla yhteensä...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Juu ei mulla valoista ole mitään valittamista, olin itse yllättynyt niiden tehoista.
Mutta muuten lyhyet pätkiikin, sammuu välillä kokonaan. ne syttyvätä taas kun käy konehuoneen puolella tökkäämässä päärelettä, mutta taas kun sitä heilutta suuntaan ja toiseen nii silloin ne ei pätki. :roll: Nyt siellä on sitten hanska sen releen ja kotelon kannen välissä, ei ole enää pätkinyt. Pitäis varmaan hankkia jostain toinen rele ja kokeilla auttaisiko se.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Avaa rele ja juottele kaikkien läpireikäkomponenttien jalat uudelleen, sitten katso relekantaan, että kaikki relekannan abikot ovat vielä oikealla korkeudella.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuo on kyllä ihan hölmöä nykyautoissa tuttu tapa, polttaa noita puolikkaita, ja kaiken kukkuraksi vielä sumareitakin yhdessä pitkien kanssa.
Lähellä kun on riittävästi valoa, niin kauas ei näe mitään. :(
Toista oli ennen, kun piti lähivalot ja sumuvalot sammua, kun vaihdettiin kaukovaloille. :)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kurko kirjoitti:Tuo on kyllä ihan hölmöä nykyautoissa tuttu tapa, polttaa noita puolikkaita, ja kaiken kukkuraksi vielä sumareitakin yhdessä pitkien kanssa.
Lähellä kun on riittävästi valoa, niin kauas ei näe mitään. :(
Toista oli ennen, kun piti lähivalot ja sumuvalot sammua, kun vaihdettiin kaukovaloille. :)
Toisaalta lumipöllyssä/räntäsateessa ajettaessa ainoastaan jatkuvasti palavat valot ovat käyttökelpoiset. H4 ei ongelmaa, mutta esim lisäpitkät joutuu usein laittaan kytkimestä pois. Eli jos lähivalot jäähtyy välillä...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mut kyl tonnarin valot ihan hyvät kans o ku vertaa pari tuhatta kilsaa ajettuun 9-5:een jossa jo valot pätkii ton ikäsenä =) Tänää huomattii et välil välähtävät jotenki oudosti...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:Niin niiden kuuluukin himmentyä hieman pitkien kanssa. Vasta m1995 (muistaakseni) poistui lyhyiden etuvastus.
Ko. vastus on vas. lokasuojassa oleva pyöreä keraaminen kiekko, johon tulee 2 liitintä. Liittimien yhteenlaitolla saat lyhyet palamaan täydellä kirkkaudella pitkien kanssa.
Mulla tossa -96 sammuu ajovalot kun pitkät menee päälle. Täytyy varmaan vielä käydä tarkistamassa, mutta mielestäni ne sammuu kokonaan :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kurko kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan hölmöä nykyautoissa tuttu tapa, polttaa noita puolikkaita, ja kaiken kukkuraksi vielä sumareitakin yhdessä pitkien kanssa.
Lähellä kun on riittävästi valoa, niin kauas ei näe mitään. Sad
Toista oli ennen, kun piti lähivalot ja sumuvalot sammua, kun vaihdettiin kaukovaloille.

Sumarit ovat oltava erillisen kytkimen takana . Josko niitä polttelee tarpeettomasti , niin Mr Mirror auttaa.
Pitkien ja lyhyiden samanaikaiseen palamiseen auttaa kytkentämuutos.Itse olen pitänyt positiivisena ,että palavat yhtäaikaa.
_________________
juuso158
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 15:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juuso158 »

Jos lähi- ja kaukovalot ovat eri polttimoilla, kuten CS:ssä, laki VAATII, että myös lähivalot palavat kaukovalojen ollessa kytkettynä. Perusteluksi olen kuullut - sinänsä aivan järkevän - lähivalojen sulana pysymisen.
Pitkään kaukovaloilla ajettaessa voivat lähivalot muurautua umpeen sopivalla kelillä ja...
Varjopuolena on tuo lähialueen valaistuminen. Silmä pyrkii katsomaan sinne, missä on eniten valoa. Hyvillä lisäkaukovaloilla voi tilannetta vähän auttaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tarkistin vielä eilen omani toiminnan.
Ne toimi juuri kuten muistelinkin, kun pitkät syttyy sammuu lyhyet kokonaan vain parkkipolttimo jää palamaan.
Näin ne on toiminut kokoajan, liekö joku keski-euroopan kytkentä?
Mut älkää kertoko katsastunmiehelle :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

MacTurbo kirjoitti:Tarkistin vielä eilen omani toiminnan.
Ne toimi juuri kuten muistelinkin, kun pitkät syttyy sammuu lyhyet kokonaan vain parkkipolttimo jää palamaan.
Näin ne on toiminut kokoajan, liekö joku keski-euroopan kytkentä?
Mut älkää kertoko katsastunmiehelle :lol:
No, saksasta tuotu on tuo minun vm-97 Tonnari ja just samalla tavalla siinä käy. Eli lyhkäset sammuu kun pitkät räpsäyttää päälle.
Ei mulle oo ainakaan koskaan katsastusmies mitään sanonu...

Pitäiskö sit olla mukamas erilailla? :roll: 8O
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Barney74 kirjoitti:
No, saksasta tuotu on tuo minun vm-97 Tonnari ja just samalla tavalla siinä käy. Eli lyhkäset sammuu kun pitkät räpsäyttää päälle.
Ei mulle oo ainakaan koskaan katsastusmies mitään sanonu...

Pitäiskö sit olla mukamas erilailla? :roll: 8O
No juuri noin sen pitäisi ainakin minusta olla, Toki en ole katsastusviranomainen, pitäis varmaan tuo omakin modata tuollaiseksi, jotta jotain näkis noilla tyhjillä kyläteillä. :)
Suomiautoissa nuo tosiaan näyttää palavan molemmat pitkillä (merkistä riippumatta), vaan eiköhän tuo ole ihan sallittua näin EU aikana polttaa pelkkiä kaukovaloja (tulis vähemmän niitä hiukkaspäästöjäkin). :)
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

samoin mun saksan tuliaisessa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Barney74 kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Tarkistin vielä eilen omani toiminnan.
Ne toimi juuri kuten muistelinkin, kun pitkät syttyy sammuu lyhyet kokonaan vain parkkipolttimo jää palamaan.
Näin ne on toiminut kokoajan, liekö joku keski-euroopan kytkentä?
Mut älkää kertoko katsastunmiehelle :lol:
No, saksasta tuotu on tuo minun vm-97 Tonnari ja just samalla tavalla siinä käy. Eli lyhkäset sammuu kun pitkät räpsäyttää päälle.
Ei mulle oo ainakaan koskaan katsastusmies mitään sanonu...

Pitäiskö sit olla mukamas erilailla? :roll: 8O
Onkohan meidän autoissa jotain vikaa, vai onko noissa erilaisia kytkentäjä?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin