ABS pumppa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

ABS pumppa

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eli tosta jubista varmaan kohta laukee tuo kyseinen kampe, osa no: 4198466.
Oireet on jo olleet noin pari vuotta, mitä tuo mulla on ollut, eli parkuu kuin sikaa tapettais, kun laittaa virrat päälle, ja merkkivalon sammuminen menee vilkkumisen kautta, (ennen kesti totaali sammuminen noin 2s nyt noin 3 vastaavaa.) :(

Siis kysymys. :?: Kannattaako tuollainen hommata korjattavaksi, vai jo kerran rebuildattu (ikuisella takuulla) :?

Eli mikä noissa laukee ja elämöi. :?:
Löytyykö varaosia kotimaan kamaralta. :?:
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Taitaa se paineakku alkaa vuotamaan, ja sitä kautta pumpun sähkömoottori joutuu pyörimään tarpeettoman paljon; ja sehän on vain tavallinen sähkömoottori, eli kulutuskamaa.
Sitä akkua pitäisi saada uutena, ja näppärähän kunnostaa sen moottorin itse tai laittaa tilalle jonkin vastaavan. ATE:n moottori olisi maksanut melkoisesti, kun omaani sitä kyselin.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

harzam kirjoitti:Taitaa se paineakku alkaa vuotamaan
Paineakku? Muistaakseni tuossa uudemmassa (abs mark IV) ei ole mitään paineakkua vaan moottori pyörii silloin kun jarrua painetaan.

Moottorin pitäisi kurnahtaa liikkelle lähtiessä kun nopeus ylittää 30 km/h. Tällöin tuon moottorin toiminta testataan. Muulloin sen ei pitäisi pyöriä ellei jarruteta.

Kahden litran automaatissa on muuten lisäksi alipainepumppu jarrujen toimintaa tehostamaan. Pitäisi tunnistaa MAP-anturin vieressä olevasta magneettiventtiilistä.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

OK, jos kyse on uudemmasta pelistä, en mene takuuseen sanomisistani :oops: .
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. Kyseessä tosiaankin alunperin on tuo 2,0l tomaatti vuosikertaa 97.
Ja mapin vieressä on tuollainen mystinen painekello. :?
Eli vika ei taidakkaan olla itse ABS systeemissä, vaan tuossa vaakkumintuottosysteemissä. :?:

Eli missä tuo "sian tappo" äänilähde oikein sijaitsee. :?:

Ja kiitti kamalasti, vtp9k, jotta en köyhtynyt muutamaa hunttia uudesta ABS pumpusta. :)

Ja eihän noissa ole vanhemmissakaan oireita esiintynyt itellä, joten siksi hiukan ihmetytti tuo meteli. :?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kurko kirjoitti:Eli missä tuo "sian tappo" äänilähde oikein sijaitsee. :?:
Niin, tiiäppä siitä onko se vika siellä mutta tuollainen ylimääräinen moottorihässäkkä pitäisi löytyä moottorin takapuolelta eli jostain motin ja rintapellin välistä. En ole moista koskaan livenä nähnyt joten jos sieltä jotain ylimääräistä löytyy niin laitappas kuvaa esille.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tossa epämääräinen kuva tuosta alipainekellosta. :(
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=mik%E4
Vieläkun löydän sen pahan äänen lähteen, ja saan kameran kuivattua. :)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

10 vuotta vanhemmassa pumppu oli pirullisessa paikassa jarrusylinterin alapuolella. Siihen meni nestesäiliöstä vapaalla pudotuksella jarruneste ja lähti täysi paine sekä sähköjohdot. Noita letkuja pidentämällä sen voi sijoittaa mihin tahansa.
Itellä oli irronnut pala magneettia ja mennyt roottorin väliin. Ainakaa tota vanhaa mallia moottoria tuskin kukaan korjaa.

Toivottavasti löytyy kuvia miten uusissa on toteutettu...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän OT mutta omassani ilmeisesti yksi absin anturi viallinen, ja siihen saattaisi auttaa puhdistaminen. Mitä puhdistamista siinä on pinnan lisäksi, ainakin kun vaihdoin kaikkien renkaiden laakerit edelliseen tonnariin niin siellä näkyi pelkästään se hammastettu kehä ja sellainen kiiltäväpintainen anturi, eli kait magneettisesti mittaa koska pitää "tököttää" jarrua, voiko tuolainen yksinkertainen anturi mennä jotenkin rikki, toki jokin liitin/johtovika voisi olla syypää toki?

Nyt tekee niin että esim. kuivalla asfaltilla jarrutettaessa alkaa tököttää eli nostelee poljinta ja sitten heittää antilockin päälle. Mielestäni nostelee poljinta enemmän kuin normaalissa abs-jarrutuksessa, tai ainakin poljin nousi ihmellisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No täällä "tököttelee" poljin myös, aivan satunnaisesti ja samalla kuuluu suriseva/pörisevä ääni sekä anti-lock syttyy mittaristossa. Tuurilla on menty leimat läpi, ei vielä ole onneksi konttorin rullilla oireillut. Pumppuunhan tuo pörinä ja polkimen nostelu varmaan viittaisi, autona tässä tapauksessa M-90 2,3T.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:No täällä "tököttelee" poljin myös, aivan satunnaisesti ja samalla kuuluu suriseva/pörisevä ääni sekä anti-lock syttyy mittaristossa. Tuurilla on menty leimat läpi, ei vielä ole onneksi konttorin rullilla oireillut. Pumppuunhan tuo pörinä ja polkimen nostelu varmaan viittaisi, autona tässä tapauksessa M-90 2,3T.
Omassani (-93) ei pumppu pidä epänormaalia ääntä (kuulee kyllä vierestä kuuntelemalla kun sähkömoottori pyörii), vaan järjestelmä saa ilmeisesti ihan väärää tietoa pyörän lukittumisesta koska alkaa normijarrutuksessa hitaassa nopeuksessakin (aina välillä, useimmin ei) tököttämään poljinta.

Tänään huomasin että lähti tököttämään jarrupoljinta vaikka antilock-valo paloi, eli tuo suojatoiminto ei liene kovin idioottivarma?
Noinhan sen ei kait kuuluisi tehdä vaan kytkeä koko "tökötoiminto" pois päältä kun vikaa on havaittu ja antilock-valo sytytetty?
Viimeksi muokannut ng900aero, To Marras 09, 2006 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Tänään huomasin että lähti tököttämään jarrupoljinta vaikka antilock-valo paloi, eli tuo suojatoiminto ei liene kovin idioottivarma?
Noinhan sen ei kait kuuluisi tehdä vaan kytkeä koko "tökötoiminto" pois päältä kun vikaa on havaittu ja antilock-valo sytytetty?
Juu koettu on samat setit -92 tonnarin kanssa. Eli kyllä vaan poljin voi "tököttää" rauhallisessa jarrutuksessa pitävällä pinnalla ANTI LOCKin loimottaessa kojelaudassa. Syyllinen omassa tontussa oli pyörän anturi. Tarkemmin ottaen takapyörän. Vielä tarkemmin ottaen en nyt muista, että kumman puolen takapyörä. Oli muuten aika hötöä se koaksiaalikaapelin "verkko" osuus vanhassa anturassa, kun piuhaa huvikseni auki puukottelin.

Kannattaa luetuttaa koodit, mulle Vähämaan pojat kertoi, että missä anturissa vika lymyää. Anturin vaihdoin jälkeen ei ole poljin rynkyttänyt kuin aiheesta ja pyörien lukitseminen yli kävelynopeuksissa on melko hankalaa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
Eli kyllä vaan poljin voi "tököttää" rauhallisessa jarrutuksessa pitävällä pinnalla ANTI LOCKin loimottaessa kojelaudassa. Syyllinen omassa tontussa oli pyörän anturi...
..Kannattaa luetuttaa koodit, mulle Vähämaan pojat kertoi, että missä anturissa vika lymyää. Anturin vaihdoin jälkeen ei ole poljin rynkyttänyt kuin aiheesta ja pyörien lukitseminen yli kävelynopeuksissa on melko hankalaa :)
Myyjä väitti että oli luetuttanut Techillä ja vika olisi oikean etupyörän anturissa. Mietityttää vain että onko tuo osa jollain tavalla mitattavissa vai kannattaako vaihtaa anturi suoraan uuteen (eli käytettyyn)?

Äsköisen testauksen perusteella teki tuota samaa hommaa vielä 60km/h nopeudessakin, eli KUN ANTI LOCK -valo on pois niin jarruttaessa ensin nostaa jarrupoljinta kerran epämiellyttävän korkealle, ja laskee sitä alaspäin, sitten "tököttelee" normaalisti (siis niinkuin toimivassa absijarrutuksessa kuuluukin kun jokin pyörä lukittuu jarrutettaessa) poljinta about 10 kertaa, ja sitten viimein sytyttää tuon valon. Ja tämä siis tilanteessa jossa pyörä ei lukitu jarrutettaessa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Marras 10, 2006 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kiitti jus taas kamalasti.
Löysin kyllä omanikin manuskan vihdoin taas tuolta bittiavaruudesta, ja siitäkin palaa edellisen rivin alkuun.

No metakka tosiaan kuului tosta vaakkumipumpusta, eli revin liittimen irti tosta alipainekytkimestä ja kärry on aivan hiljainen. :)
Ja turha kampe koko systeemi, eli 100kilonen ukko kyllä jaksaa painaa pedaalia tarpeeksi kaikissa tilanteissa. :) (Niitä molempia). :D
No poljinvoimassa en kylläkään huomannut mitään eroa, vaan kai toi on korjattava kun kerkiää.
Vastaa Viestiin