9tonnari & Ajotieturi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

9tonnari & Ajotieturi

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Ostamassani autossa on tämä ajotieturi, jolla näkee ajomatkan jonka pääsee jäljellä olevalla bensalla. Ihmetyttää moinen seikka kun kävin tankilla tankkasin 50 litraa. Ajotieturi näyttää että tankatulla bensalla pääsisi vain 345km!!!
Ovatko nämä miten tarkkoja nämä tieturit?
Edellisillä Saabeilla ainakin pääsi huooomattavasti pisempään. Täydellä tankilla 800km:n molemmin puolin.
Laskeeko tämä tieturi ajomatkan sen hetkisen kulutuksen mukaan?
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

juu musta tuntuu et se laskee sen keskikulutuksen mukaan sen kilometrimäärän
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Keskikulutuksen mukaan laskee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...mulla näyttää parhaimmillaan 999km matkaksi tankille, kun se ei tuon ylitte pysty näyttämään. Tämä esim. silloin kun lähtee tankilta suoraan matka-ajoon. Eli pitäis päästä yli tuhat km... koskaan ei ole kuitenkaan vielä päässyt, kun on tullut sitä kaupunkipyöritystä aina mukaan. Lisäksi kun mittari näytää että vielä 100km olisi varaa ajella tankille, näyttää mittäri jo 50km:n oikeasti ajetun matkan jälkeen, että tankki on tyhjä. Eli tuo loppuosan arviointi kusee tuossa systeemissä.

Samaan johtopäätökseen tulee myös, jos katsoo polttoaineen vähyyden merkkivalon syttymistä ja tuon kilometrimäärän arviota. Eli kun valo syttyy pitäisi tankissa olla n. 10l löpöä... tällöin tuo kone näyttää usein että jotain 130-150km vielä jälellä tankille, mutta tosiaan jonkun 70kilsan ajon jälkeen kone näyttääkin että 0km tankille. Sitten on ärsyttävää kun pelko perseessä, että milloin loppuu. Olen ajanut autolla jotain 30km vielä sen jälkeen kun tuo EDU on näyttänyt 0km tankille, eikä vielä ole menovesi loppunut. Pitäisi joskus ihan testata tuo paljonko pääsee ja santsata konttiin varajuomat tontulle.

Uuden kulutusennätyksen sain tässä vajaa pari viikkoa sitten Rovaniemi - Kemi-Tornio moottoritie välillä, kun asetin tuossa Rollosta lähtiessa vakkarisäätimen nopeuteen 88kmh(tiehallinnon tutka näytti nopeudeksi 85kmh) ja keskikulutukseksi EDU arpoi 5.3l/100km tuolle välille. Kyseessä todella tasainen lähes ylämäetön pätkä. Alle olin vaihtanut edellisenä viikonloppuna 185 -kapiat nastarenkaat. Jatkomatkalla Ouluun asti keskikulutus nousi 5.6l/100km... tuossa kun keli meni tosi lumiseksi ja mäkiäkin alkoi tulemaan enempi.

Kesällä 215 leviöillä gummeilla kulutus oli monesti jotain 7.5litraa EDUn mukaan, toki vakkari 100kmh/asetettuna ja mäkisemmässä maastossa, sekä ACC:nkin hyrrätessä omaan tahtiinsa kesäkeleillä. Kesärenkailla toinen tiehallinnon tutka väitti silloin mittarin ilmoittaman nopeuden pitävän paikkaansa tarkalleen.. mikä sitten lienee noiden tutkien tarkkuus. Ainakin nuot kesäkulutukset näyttivät pitävän matka-ajossa aika hyvin kutinsa itte manuaalisesti suoritettujen kulutuslaskelmien mukaan.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ti Marras 07, 2006 22:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mä voin näyttää miten tota 345km ei päästä edes varatankilla :D :lol:

PS. on se kiva ku yli 12l/100km arpoo nyt talvella. Pitäsköhän vaihtaa ladaan ja vetää toppahousut niskaan 8)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Joo itteki olen vallan klapilla piähän lyöty näistä Aerottimeni olemattomista kulutuksista talvella... isäukko jää kohta 1.9TDi riisseli Golffillaan jälkeen :lol:

Jos automaagi vie tosiaan noin paljon enemmän, niin ei kyllä meikäläisen talliin tommottia vehjestä tule vaikka varmaan mukava sillä päästellä olisikin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kaikenhan nuo on tähänasti vienyt, mitä sinne säiliöön on pumpannut. :)

Eli eikai tonnarin, (tai muidenkaan Saabbien) kulutuksissa voi paljoa eroa olla. :)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Ahtopaine kirjoitti:Jos automaagi vie tosiaan noin paljon enemmän, niin ei kyllä meikäläisen talliin tommottia vehjestä tule vaikka varmaan mukava sillä päästellä olisikin.
Talvikumien vaihdon jälkeen resetoin piruttain tieturin ja nyt laski 11.0 ja reippaammalla ajolla nousi 11.6. Mutta katsos mukavuus maksaa monessa asiassa. Minun on taas outoa kuvitella tonnarin kaltainen iso auto sohittavaksi manuaalilla kun en ole sellaisella koskaan ajanut. Kotona pentuajoista asti on kokemusta T16:sta vuodesta -88, mutta sekin oli isällä automaatti, samoin 9-5 jolla nyt ajaa.
Se mukavuudesta, että nykyisin kun autossa on vielä tomaattimehun tuliset mausteet (bloody mary :D ), niin on hyvinkin nautinnollista polkaista nahoissa mukavasta asennosta :arrow: vieressä aletaan vaan hakemaan uutta pykälää rattaiden rutistessa :)

Kyllä se on niin herkkua että helposti tingin muista menoista. (makuasioita tietysti taas)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ahtopaine kirjoitti:...mulla näyttää parhaimmillaan 999km matkaksi tankille, kun se ei tuon ylitte pysty näyttämään.
Erikoista sinänsä mutta mun tonnarissa näyttää kyllä yli tuon, siis se ykkönen tulee sinne eteen vielä...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Oisko näissä uudemmissa malleissa jätetty yksi digitti pois, kun huomattu ettei näillä kuitenkaan pääse yli tuhatta kilometriä... mulla varsinainen ajotietokone mallia DCC.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ahtopaine kirjoitti:Oisko näissä uudemmissa malleissa jätetty yksi digitti pois, kun huomattu ettei näillä kuitenkaan pääse yli tuhatta kilometriä... mulla varsinainen ajotietokone mallia DCC.
No eipä taida vanhemmissakaan olla sen enempää numeroita. :?

Vaan eipä taida, kuin jollain pikku, pikku tiisselillä ajella tankillisella noita 4 numeroisia lukuja. :)
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Jepjep, itelläni tieturiin ei voi yhtään luottaa. Enimmäkseen ajan kaupunkiajoa. 15litralla pääsen noin 100-120km sit menovesi on over, vaikka ajaisin rauhallisesti...
Saab 9-5 Aero -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...kyllähän tuo mullakin kaupungisa vie 10-13l riippuen kaasujalan painosta.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Meikäläisellä pyörii yleensä tuossa 10,5-11 litran tuntumassa keskikulutus....no mulla ei nyt ihan kaupunki ajoo vaan sellasta seka-ajoa hiukan raskaalla jalalla :) Ja kesäkumeilla samalla ajoreitillä kulutus kasvaa jonkin verran :?: :)
Autona siis automaatti 2.0 t

ps. olen myös nähnyt tieturissa yli 1000 km lukemia jäljellä olevasta kilometri määrästä :!: Uskon et kyllä tonnarilla ainakin manuaalina pääsee aika lähellekin, mutta ketä nyt viitti madella tuolla tien päällä :wink:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin