Jännitys tiivistyy katsastusta odotellessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Jännitys tiivistyy katsastusta odotellessa

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Alkaa tässä itsellä jännitys tiivistyä katsastusta odotellessa, josko tonnari menee läpi leimasta.

Muutamia askarruttavia juttuja kun tuossa autossa on ollut jo ennestään kun sen itselleni sain.
- Ratissa tuntuu olevan klappia ja klapin syyksi näyttäisi paikallistuvan siinä polven kohdalla akselin haarukassa väljyys. Saa nähdä mitä siitä konttorilla sanovat jos huomaavat.
- Toinen seikka on etupään kolinat. Tosin aiemmin olleessa satkussani oli vastaavanlaiset kolinat ja niistä ei katsari edes maininnut mitään.
- Kolmas seikka mikä mietityttää on se, kun auto välillä käy seilaten tyhjäkäyntiä ja vapaalla noin 2000-3000 kierroksen tasakaasulla kuuluu välillä pieni yskäisy. Ajossa noita ei kuitenkaan huomaa ja muuten käy hyvin ja toimii ok, kuitenkin mielessä josko olisi jotenkin kattia viottanut tms. Vika on todnäk kaasuläppäkotelossa kuten täällä olen antanut ymmärtää. (auto siis CSE 2.3T a -93 (TCS)).
Kahteen kertaan on nyt saanut tinata valonvalvontarelettä kun toinen pitkävalo ei ole syttynyt kuin relekoppaan kopauttamalla. Toinen takajarruvalo tekee välillä samaa, syttyy kun valoon kopsauttaa tai itsekseen.

Mitään uusia vikoja tuohon tuontipelleen ei ole ilmaantunut, nuo ovat siinä jo olleetkin.
TCS toimii todella hienosti näillä keleillä lähes sileillä kesärenkailla. Ei tunnu liukkaalta ajaa :) (Talvirenkaat saan alle vasta tällä viikolla ja sen takia leimakin uhkaa myöhästyä, huonoilla kesänakeilla ei uskalla yrittää leimaa)

Lukothan tässä italian spagettisuunnittelijoiden korimallissa on täys paskat. Joka tonnarissa mulla on ollut sama ongelma alkupakkasilla. Ovet saa auki, mutta ei saa enää kiinni. Joutuu ajamaan ovi auki jonkun matkaa kunnes lukot lämpenee :(

Missään muussa Saab-mallissa ei ole minulla lukko-ongelmia ollut.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mitäs sitä jännittämään, kyllä ne siellä konttorilla tuomion sitten kertoo :) Tänään käytiin mekin tonnarin kanssa konttuurilla, ei huomautettavaa, 13kk ja 5 päivää taas ajoaikaa. Sen sijaan katsastaja kuulemma yllättyi positiivisesti, kun ANTI-LOCK valon toimimattomuudesta huolimatta ABS:t kuitenkin toimivat :P Tottakai ne toimii, kun ihan ite korjasin (toinen taka-anturi oli pimeänä). :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jännitys tiivistyy katsastusta odotellessa

Viesti Kirjoittaja jus »

saabistinet kirjoitti:Ovet saa auki, mutta ei saa enää kiinni. Joutuu ajamaan ovi auki jonkun matkaa kunnes lukot lämpenee :(
Lukkomekanismit ovien sisällä on periaatteeltaan ihan samanlaiset kuin muissakin Saabeissa. Turha siitä on iltalialaisa syyttää.

Ongelma johtuu siitä, että yrität nyt luottaa lukkojen voitelussa yli kymmenen vuotta vanhoihin vettyneisiin rasvoihin. Ne eivät enää voitele vaan ainoastaan jäätyvät ja jumittavat. Pese vanhat rasvat pois ja laita uudet kylmänäkin notkeat tilalle.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 829#106829

Ongelma ei ole vieras naapurustossani oleville uudemmillekaan kansalaiskulkineille, Passat, Zafira..

Omista Saabeistani nuo lukkomekanismit irrotin, putsasin ja rasvasin muutama vuosi sitten, eikä ole sen jälkeen enää kertaakaan ollut noita ongelmia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Minusta on alkanut tuntua, että tämä saapismi on tosiaankin sairautta. Reilu kaksi kuukautta sitten yritin ensimmäisen kerran leimalle, kerrankin ajoissa, sen jälkeen kun olis ensin tapellut pari kuukautta lambda ongelmien kanssa(opetus: älä luota Motonetin kamaan).. Ei mennyt läpi, syy:väärän mallinen pakoputkenpää -> ei saa mitattua pakokaasupäästöjä. Laitoin kaikki valmiiksi ja muutaman päivän päästä olin menossa illalla katsastukseen kun päivällä alkoi käydä kolmella ja röpötti pahoin: kansipahvi mennyt. Vaihdoin sen ja jakoketjun, tp-ketju lensi samassa rytäkässä metsään. Taas sain kuntoon ja huomasin että ed. katsastus oli mennyt vanhaksi joten uusiksi ja nyt hylsy pakokaasupäästöistä ja alapallonivelestä. Ruostekin mainittiin. Ok, vaihdoin alapallon ja yritin epätoivoisesti saada huononevaa käyntiä paremmaksi jotta pääsis tekeen pakokaasutestin, en kerennyt kun hajosi polttoainepumppu, vaihdoin ja pajalle mittaamaan päästöjä, ei saa mitattua kun on ilmeisesti katti rikki. Ei auta vaikka puottaa bensanpaineita, nyt niitä taas pitkästä aikaa on. Nyt on tilanne se, että uusi katti peräkontissa, leima pitkänä, pitäisi alkaa suunnittelemaan putkiremppaa kun eilen illalla syttyi TCS-valo ja ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Eli ostettaan TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI jotta pääsen tuosta TCS-systeemistä eroon. Ei auta muutakuin toivoa ettei satu yli-innokasta serihviä kohdalle ja vie kilpiä kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa tuolla. :evil: Meinaa vain mennä hermot kun taloremonttikin on pahasti kesken ja tuossa asuntovaunussa alkaa tulemaan kylmä. :( Mut silti... on tuo pahuksen hyvä ajaa ja sutiikin näin liukkailla. :lol: Ja tämä tarina on sitten ihan tosi, saabismi on sairautta.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

tamtami kirjoitti:Minusta on alkanut tuntua, että tämä saapismi on tosiaankin sairautta. Reilu kaksi kuukautta sitten yritin ensimmäisen kerran leimalle, kerrankin ajoissa, sen jälkeen kun olis ensin tapellut pari kuukautta lambda ongelmien kanssa(opetus: älä luota Motonetin kamaan).. Ei mennyt läpi, syy:väärän mallinen pakoputkenpää -> ei saa mitattua pakokaasupäästöjä. Laitoin kaikki valmiiksi ja muutaman päivän päästä olin menossa illalla katsastukseen kun päivällä alkoi käydä kolmella ja röpötti pahoin: kansipahvi mennyt. Vaihdoin sen ja jakoketjun, tp-ketju lensi samassa rytäkässä metsään. Taas sain kuntoon ja huomasin että ed. katsastus oli mennyt vanhaksi joten uusiksi ja nyt hylsy pakokaasupäästöistä ja alapallonivelestä. Ruostekin mainittiin. Ok, vaihdoin alapallon ja yritin epätoivoisesti saada huononevaa käyntiä paremmaksi jotta pääsis tekeen pakokaasutestin, en kerennyt kun hajosi polttoainepumppu, vaihdoin ja pajalle mittaamaan päästöjä, ei saa mitattua kun on ilmeisesti katti rikki. Ei auta vaikka puottaa bensanpaineita, nyt niitä taas pitkästä aikaa on. Nyt on tilanne se, että uusi katti peräkontissa, leima pitkänä, pitäisi alkaa suunnittelemaan putkiremppaa kun eilen illalla syttyi TCS-valo ja ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Eli ostettaan TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI jotta pääsen tuosta TCS-systeemistä eroon. Ei auta muutakuin toivoa ettei satu yli-innokasta serihviä kohdalle ja vie kilpiä kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa tuolla. :evil: Meinaa vain mennä hermot kun taloremonttikin on pahasti kesken ja tuossa asuntovaunussa alkaa tulemaan kylmä. :( Mut silti... on tuo pahuksen hyvä ajaa ja sutiikin näin liukkailla. :lol: Ja tämä tarina on sitten ihan tosi, saabismi on sairautta.
No mulla ei asiat noin yksinkertaisesti ole :) Itse en osaa kuin ajaa ja tankata ja kaikki raha mikä tulee, menee perheen elättämiseen, niin ei paljon tankillista bensaa enemmän ole kuussa autoon laittaa :)

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

En ole yhtäkään Saabia saanut vielä leimalta läpi ilman huomautuksia. Aiempi japsinromukin oli helpompi.

Vastikään katsastin tontun, ja olin aivan varma, että ei voi olla sanottavaa. Vasta olin huollossakin käyttänyt. No, löysi se inssi perskules sentään yhden sakkorenkaan takaa. Ja eikun jälkinäytölle siitäkin hyvästä. Onneksi maksoi vain 7 euroa, eikä tarvinnut ostaa vielä renkaita, kun sopivasti sai laittaa talvirenkaat alle.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
haapta-6
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 18:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja haapta-6 »

tarkista, että jarrusatulat edessä on kiinni. Kolisee jos löyhässä, kolinaa ei kuulu kun painaa jarrua. Toinen syy kolinaan voi olla etupyörän tuenta (kumi rikki).
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

No niin, katsastuksessa käyty ja LEIMA TULI :)

Sanomistakin vähän kyllä löytyi:
- konetilassa tyyppikilpi irronnut niiteistä
- valot suunnattu ylös
- toinen sivuvilkku ei toimi
- toisen takaiskarin yläkiinnityksen luona alkavaa pehmeyttä
- toisen alatukivarren kevytmetalliholkki haljennut rikki

Mutta vuosi ajoaikaa taas. Täytyy tuo holkki jossain vaiheessa vaihdattaa

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

saabistinet kirjoitti:No niin, katsastuksessa käyty ja LEIMA TULI :)

Sanomistakin vähän kyllä löytyi:
- konetilassa tyyppikilpi irronnut niiteistä
- valot suunnattu ylös
- toinen sivuvilkku ei toimi
- toisen takaiskarin yläkiinnityksen luona alkavaa pehmeyttä
- toisen alatukivarren kevytmetalliholkki haljennut rikki

Mutta vuosi ajoaikaa taas. Täytyy tuo holkki jossain vaiheessa vaihdattaa

TERO
Tuo viimeinenhän pitäisi olla selvä hylkyperuste, riippumatta onko etummainen, tai takimmainen (joka ei kyllä yleensä halkee).

No omissa tonnareissa viimeisen 18 katsastuksen kanssa on sattunut 2 hylkyä, toinen takajarruista (kässäri) ja toinen etutuennan taka puslat. = (tyhmä pää)
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

En tiedä nyt ihan tarkkaan onko osa juuri tuo mikä näkyy EPC:n kuvassa ympyröitynä http://muut.saabistinet.com/tukivarsiepc.jpg.
Kuitenkin siis kuskin puolelta ja takapuolella.

Sanoi vaan katsari, että ei se siitä mihinkään irtoa tms. Ehkä ei sitten niin kriittinen mukamas ole. Täytyy kuitenkin etsiä korjaaja joka vaihtaisi tuon.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Tuo kumihässäkkä on etummainen, se joka on tuossa kuvassa oikealla ylhäällä (lentokoneen näköinen kapistus :lol: ) on takimmainen. Koin revitty jos haljennut on, vai voiko vaikuttaa joku muukin asia?
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

saabistinet kirjoitti: Täytyy kuitenkin etsiä korjaaja joka vaihtaisi tuon.

TERO
Kuumennat kumin kosaanilla pois tai lyöt pois ja uusi tilalle tunkilla painamalla jotain painavaa rautaa vasten. Ite painoin tunkilla naapurin rekan peräkärryn runkoa vasten. Kärryhän ei nouse 2 tonnin tunkilla ylös. Osa maksoi Biltemassa joitakin euroja.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tukiholkki 13 pitäisi olla vaihdettavissa ihan vaan avaamalla mutterit ja kampeamalla vanha holkki pois ja laittamalla uusi tilalle. Prässiä, ulosvedintä tai naapurin rekkaa tarvitaan vasta kun vaihdetaan kumi (kuvassa nro 3)

Homman vaikeus riippuu lähinnä siitä miten tiukkaan holkin jämä on hapettunut siihen tappiin.
Omassani oli aika tiukassa, päädyin irrottamaan alatukivarren, ja sittenhän meni vakaajatangon pään kiinnitystankokin poikki :
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste/Irtoheloja.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... ivarsi.jpg

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Juu. Homma on kuitenkin halpa ja suhteellisen helppo tehdä ettei tuosta remontista kannata toiselle maksaa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ässä kirjoitti:No, löysi se inssi perskules sentään yhden sakkorenkaan takaa. Ja eikun jälkinäytölle siitäkin hyvästä. Onneksi maksoi vain 7 euroa, eikä tarvinnut ostaa vielä renkaita, kun sopivasti sai laittaa talvirenkaat alle.
No toisaalta hyvä tuuri tuossa oli koska kulutuspinnasta voi parhaimmillaan saada jopa 15 päiväsakkoa. Joskus olenkin ihmetellyt milloinkahan automatisoivat jotain sakotusta hylättyihin katsastuksiin, tuosta taulukkokirjasta kun katselee niin useita kertoja on tullut hylkäyksiä joista tien päällä voisi saada jopa 30 pvs tai ihan rikosillmoitukseenkin voisi antaa aihetta.

Tuohon vakavimpaan luokkaan kuuluu mm.
- käyttöjarru puoltaa
- väljyys nivelissä
- ruostevaurio kantavassa osassa
Vastaa Viestiin