Outo kilkatus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Outo kilkatus

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Olen tuossa pannut merkille, että omassa tonnarissani (9000 CSE 2.3T A -93) on jo pidemmän aikaa kuulunut kova kilkatus satunnaisesti konetilasta, ihan kuin venttiili nakuttaisi.

Ääni kuuluu yleensä tyhjäkäynnillä ja monesti loppuu kun antaa vähän kierroksia ja nostaa kaasun. Sitten hetken päästä saattaa kuulua sama uudelleen. Autoon sisään ei kuulu tietty mitään, mutta ääni on helppo havaita parkissa ovi auki.
Ääni kuuluu sekä kylmällä että kuumalla moottorilla.

Lieneekö venttiileissä jotain vikaa ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pipsa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Kuuluuko "kilkatus" apukuskin puolelta konehuonetta? Tarkemmin: kuuluisiko siitä apukuskin eturenkaan etupuolelta, ikäänkuin lokasuojan kotelon sisältä?? Mikäli näin, luulisin että se on se EVAP-venttiili joka kerää polttoainehöyryt talteen ja työntelee niitä sitten valittuina hetkinä moottorin suuntaan palamaan, silloin kuuluu nakutus. Mulla ainakin välillä "nakuttaa" se venttiili, ja se ottaa korvaan kun auto on käynnissä parkkipaikalla.

Mutta se ei varsinaisesti "kilkata", ehkä enemmän nakutuksesta voisi puhua tai napsumisesta (tää on helppoo tää äänien kuvailu netin yli :))
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

pipsa kirjoitti:Kuuluuko "kilkatus" apukuskin puolelta konehuonetta? Tarkemmin: kuuluisiko siitä apukuskin eturenkaan etupuolelta, ikäänkuin lokasuojan kotelon sisältä?? Mikäli näin, luulisin että se on se EVAP-venttiili joka kerää polttoainehöyryt talteen ja työntelee niitä sitten valittuina hetkinä moottorin suuntaan palamaan, silloin kuuluu nakutus. Mulla ainakin välillä "nakuttaa" se venttiili, ja se ottaa korvaan kun auto on käynnissä parkkipaikalla.

Mutta se ei varsinaisesti "kilkata", ehkä enemmän nakutuksesta voisi puhua tai napsumisesta (tää on helppoo tää äänien kuvailu netin yli :))
Kyllä tuo ääni on ihan venttilin naputuksen oloinen ja kierrosluvun myötä ääni muuttuu, kunnes jossain välissä lakkaa.
Samanlainen ääni kuului minulla ennen olleessa viipassa (95 -73), jossa oli venttiilen säätö ihan poskellaan kunnes Olinin Juha ne sääti.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Vastaa Viestiin