Saab 9000 CSE 3.0V6-24v
Saab 9000 CSE 3.0V6-24v
Ei tuntunut sopivaa topiccia löytyvän niin ajattelin sit tehä uuden ja kysyä että paljonkohan tommoset V6 saabit vie 100:sella?
Itselläni oli Omegassa (-96) tommonen kone, automaatti. Vei käytännössä koko ajan 2 litraa enemmän kuin tuo matalapaineinen automaatti tonnarini. Ja saabbikaan nyt ei mikään talousihme ole.
Omegalla kaupungissa vähintään 12 oikein sievällä ajolla, maantiellä alle kymppi mutta esim. Tornio-Jyväskylä väli kesällä perheen kanssa kulutus pysyi alle 9 vain jos ei ohitellut, jos lähti ohittelemaan rekkoja mitä eteen tuli niin heti nousi litralla. Keskikulutus taisi olla 9.7, vakionopeussäätimellä aina pari kilometriä yli rajoituksen eikä ne ohituksetkaan mitään järjettömiä olleet ja loppujen lopuksi aika vähän oli liikennettä.
Omega lähti pihasta ja silloin vannoin ettei ikinä enää V6-moottoria tilalle, varsinkaan tuollaista jossa automaatti ei osaa pätkääkän hyödyntää koneen vääntöä vaan nostaa jengat heti 4000 (siis economyllä, sportilla vielä ylemmäs). Omegan laatikon välitykset selvästi pidemmät kuin Saabissa, ja siksikin kulutus isompaa koska laatikko luistaa 60-70 vauhdeissakin. Kuulemma ihan ominaisuus.
Mutta summa summarum, sen mitä silloin netistä ja ennen kaikkea omat kokemukset toivat ilmi niin kaksi litraa kun laskee 2 tai 2.3 saabin kulutuksen päälle niin ei pahasti pieleen mene.
Manuaalissa nuo lukemat voivat olla toisin kun itse voi vaikuttaa kierrosalueeseen.
edit: niin, älä ota tätä vuodatusta liian vakavasti, Saabin laatikkohan voi esim. olla eri jos edes automaatista kysyit. Mutta itse kyllä petyin lopulta siihen että ei siinä mistään väännöstä päässyt nauttimaan kun laatikko ei sitä sallinut. Tuon tonnarin laatikko on vain niin paljon paremman oloinen. Ja eihän tuohon paljon mitään tarvitse tehdä niin kulkeekin jo paremmin kuin se omena. Opelclubin puolella muuten kovasti jotkut väittivät että 2.5 litrainen Opelin V6 on jopa pirteämpi kuin tuo MV6 kolme litraisena, tehoeroa paperilla noin 30 pollea mutta käytännössä ilmeisesti vähemmän. Ja edelleen olen siinä uskossa että tuo Saabin kone on melko lailla identtinen tuon MV6 koneen kanssa.
Kestävyydeltäänkään se 3-litrainen ei taida kovin erinomainen olla, ainakin huoltaminen on kalliimpaa.
Omegalla kaupungissa vähintään 12 oikein sievällä ajolla, maantiellä alle kymppi mutta esim. Tornio-Jyväskylä väli kesällä perheen kanssa kulutus pysyi alle 9 vain jos ei ohitellut, jos lähti ohittelemaan rekkoja mitä eteen tuli niin heti nousi litralla. Keskikulutus taisi olla 9.7, vakionopeussäätimellä aina pari kilometriä yli rajoituksen eikä ne ohituksetkaan mitään järjettömiä olleet ja loppujen lopuksi aika vähän oli liikennettä.
Omega lähti pihasta ja silloin vannoin ettei ikinä enää V6-moottoria tilalle, varsinkaan tuollaista jossa automaatti ei osaa pätkääkän hyödyntää koneen vääntöä vaan nostaa jengat heti 4000 (siis economyllä, sportilla vielä ylemmäs). Omegan laatikon välitykset selvästi pidemmät kuin Saabissa, ja siksikin kulutus isompaa koska laatikko luistaa 60-70 vauhdeissakin. Kuulemma ihan ominaisuus.
Mutta summa summarum, sen mitä silloin netistä ja ennen kaikkea omat kokemukset toivat ilmi niin kaksi litraa kun laskee 2 tai 2.3 saabin kulutuksen päälle niin ei pahasti pieleen mene.
Manuaalissa nuo lukemat voivat olla toisin kun itse voi vaikuttaa kierrosalueeseen.
edit: niin, älä ota tätä vuodatusta liian vakavasti, Saabin laatikkohan voi esim. olla eri jos edes automaatista kysyit. Mutta itse kyllä petyin lopulta siihen että ei siinä mistään väännöstä päässyt nauttimaan kun laatikko ei sitä sallinut. Tuon tonnarin laatikko on vain niin paljon paremman oloinen. Ja eihän tuohon paljon mitään tarvitse tehdä niin kulkeekin jo paremmin kuin se omena. Opelclubin puolella muuten kovasti jotkut väittivät että 2.5 litrainen Opelin V6 on jopa pirteämpi kuin tuo MV6 kolme litraisena, tehoeroa paperilla noin 30 pollea mutta käytännössä ilmeisesti vähemmän. Ja edelleen olen siinä uskossa että tuo Saabin kone on melko lailla identtinen tuon MV6 koneen kanssa.
Kestävyydeltäänkään se 3-litrainen ei taida kovin erinomainen olla, ainakin huoltaminen on kalliimpaa.
****
VAG
VAG
Minulla on V6 Saab työmatka-ajossa (80 km päivä, pääsääntöisesti maantietä) ja kulutus on pyörinyt 7-8 litraa/100km. Pitemmillä lenkeillä lähempänä tuota seiskaa. Enkä mielestäni pyöri liikenteessä tien tukkona, vaan kun liikutaan niin liikutaan reippaasti. Rekkojen taakse ei jäädä makaamaan..
Laatikko on tietysti automaatti! Kone sallisi hieman harvemmat välitykset suurimmalle vaihteelle, mutta näidenkin kanssa tulee toimeen.
Totuudennimessä on kuitenkin kerrottava, että kaupunkiajossa pyöritään tällä(kin) koneella ihan eri lukemissa; V6 murina kuulostaa kivalta kun siitä herkutellaan irti tehoa ja vääntöä. Rauta ei liiku ilmaiseksi ja voima ei tule tyhjästä.
Paikaltaan V6 tonnari lähtee kuin lehmä makuulta, mutta kun nopeutta kertyy hieman lisää, niin sitten tarvittaessa kanssa mennään. Ja polttoainetta palaa.
Laatikko on tietysti automaatti! Kone sallisi hieman harvemmat välitykset suurimmalle vaihteelle, mutta näidenkin kanssa tulee toimeen.
Totuudennimessä on kuitenkin kerrottava, että kaupunkiajossa pyöritään tällä(kin) koneella ihan eri lukemissa; V6 murina kuulostaa kivalta kun siitä herkutellaan irti tehoa ja vääntöä. Rauta ei liiku ilmaiseksi ja voima ei tule tyhjästä.
Paikaltaan V6 tonnari lähtee kuin lehmä makuulta, mutta kun nopeutta kertyy hieman lisää, niin sitten tarvittaessa kanssa mennään. Ja polttoainetta palaa.
Nyt
9000 3.0 V6 Griffin -95
Ennen
[Pari tylsää järkiautoa]
900 Turbo
99
9000 3.0 V6 Griffin -95
Ennen
[Pari tylsää järkiautoa]
900 Turbo
99
Vielä yksi mielipide pakko laittaa.
Pienin kulutus mitä on maantie ajossa noin 100km/h on ollut 6.4l
mutta yleensä 7-8l. Kaupunki ajossa en ole päässyt yli 10l.
Ripein tonnari lähteen paikoiltaan mitä olen päässyt kokeileen ja noitahan on jokunen ollut.
Käyttöohje kirja taitaa antaa -95vm pienimmät kulutus lukemat
tuohon v6 tonnariin.
Pienin kulutus mitä on maantie ajossa noin 100km/h on ollut 6.4l
mutta yleensä 7-8l. Kaupunki ajossa en ole päässyt yli 10l.
Ripein tonnari lähteen paikoiltaan mitä olen päässyt kokeileen ja noitahan on jokunen ollut.
Käyttöohje kirja taitaa antaa -95vm pienimmät kulutus lukemat
tuohon v6 tonnariin.