No, seuraavana viikonloppuna vaihdoin kampiakselin asentoanturin ja kaikki oli taas ok. Kävin viikon töissä normaalisti ja auto pelitti hienosti. Kunnes sitten...
Lokakuun neljästoista päivä menin käymään kimppatallilla Porissa. Kun lähdön hetki koitti, pommi porsi jälleen. Tällä kertaa sytytys vaikutti olevan liian aikaisella ja ainoa mieleen tuleva vaihtoehto oli että se pahuksen anturi oli pettänyt taas. Laina-autolla Tampereelle ja toinen anturi tilaukseen...
Keskiviikkona pääsin vaihtamaan anturia, vaan eihän se niin helposti käynyt tietenkään. Kampiakselin hihnapyörä oli nimittäin melkolailla tiukassa joten jouduin improvisoimaan ulosvetimen jousipuristimista, reikänauhasta, vanhoista turvavöistä ja hallitunkista. Lähtihän se lopulta ja totuus paljastui...
Nyt tuli kiire löytää ehjä hihnapyörä. Tallin pihalla seisoi tuo allekirjoituksessakin mainittu '87 tonnari ja pikaisen #saab -kanavalla suoritetun kyselyn tuloksena todettiin että sen hihnapyörän _pitäisi_ sopia tuohon uudempaan. Parin tunnin tihkusateessa suoritetun jumpan jälkeen pyörä oli irti ja sopiihan se paikalleen. Vaan ei sovi sytytyksen triggerirengas vanhan malliseen pyörään. Kamat kasaan ja takaisin Tampereelle...
Kännykällä suoritetun irc-tiedustelun perusteella eräältä kerholaiselta löytyi sopiva pyörä asevelihintaan ja matkahuolto sai taas kuljetettavaa. Viikonloppuna pääsinkin niputtamaan auton ja se jopa toimi, ihmeiden aika ei siis ole ohi.
Nyt auto toimi jopa kaksi viikkoa, pääsin seuraavana viikonloppuna käymään sillä Helsingissä ja maksoin samalla hihnapyörän. Sopivasti kuukauden viimeisenä päivänä kävin vielä näyttämässä vehjasta konttorilla ja sain hylkäävän päätöksen...
Kunnes nyt perjantaina Porissa asuva kaverini kysyi pääsisinkö lähtemään töistä aiemmin, pitäisi lähteä autoa hakemaan jostain Porvoon lähettyviltä. Tottahan se kävi, tonnarikin oli jo pari viikkoa toiminut ongelmitta. Jäähdytysnesteen taso oli hieman alhainen ja oli ollut sitä jo pitkään mutta en ajatellut asiasta sen enempiä. Auto oli kuitenkin kesästä saakka hukannut hieman nestettä, mutta lisäyksen tarve oli onnettomat puoli litraa parin kuukauden välein. Siksi en niin huolestunut vaikka ajotietokone ilmoitteli että nesteen taso pitäisi tarkistaa. Kunnes...
Pääsimme Hyvinkään ohi ja olimme matkalla kohti Porvoota kun jouduimme pysähtymään liikennevaloihin. Ympärille nousi sankka valkoinen vesihöyry jonka läpi ei näkynyt mitään, kuului vain ankara kiroilu. Ei auttanut, matkan piti jatkua sillä eihän sitä ollut jäljellä määränpäähän kuin parikymmentä kilometriä. Perille päästiin ja auto ostettiin, Saabin paisuntasäiliö tankattiin täyteen kuten myös neljän litran vesikannu ja lähdimme ajelemaan kohti Poria. Päätimme kuitenkin varmuuden vuoksi ajaa Tampereen kautta, jos vaikka vuoto pahenisi ja auton joutuisi jättämään sinne. Ja pahenihan se...
Matkalla Askolasta Pirkkalaan pysähdyimme muistaakseni kahdeksan kertaa lisäämään vettä, jota taisi kaiken kaikkiaan kulua reilut 30 litraa. Lisäksi termostaatti joka oli jo aikasemminkin temppuillut taisi nyt mennä lopullisesti jumiin. Vi... siis harmitti aika paljon.
Tonnari oli siis pakko jättää nyt Pirkkalaan, tuohon kerrostalon parkkipaikalle. Alavesiletku vain auki, vedet pois koneesta ja konepelti kiinni. Nyt alla on taas laina-auto. Pitänee ensi viikonloppuna hoitaa auto trailerin kanssa Poriin ja tallille että pääsee itse tekemään remppaa, korjaamolle ei viitsi maksaa tupakinpoltosta.
Kieltämättä kiinnostaa nähdä miten saaga jatkuu tulevaisuudessa
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)