Tyhjä akku ja hälytin
Tyhjä akku ja hälytin
Tyhmä kysymys.
Autoni on aika vähäisessä käytössä ja vanha akku on mennyt jo kolmannen kerran tyhjäksi (parkkipaikalla) tänä syksynä. Parilla ensimmäisellä kerralla kytkin hälyttimen pois viemästä virtaa sopivasti ennen akun tyhjentymistä, mutta tällä kertaa se jäi päälle. Nyt akun lataaminen laturilla aiheuttaa ikävää huutoa, eikä virtaa tunnu virtaavan akkuun niin nopeasti, että saisin hälyttimen kytkettyä heti pois. Hälytin pitää mekkalaa riippumatta siitä, ovatko ovet ja konepelti kiinni.
Minulla on jo uusi akku vanhan romun tilalle, mutta sitäkään tuskin voi vaihtaa ilman hälyttimen laukeamista? (En ole vielä kokeillut, mutta siinähän tuo tietysti selviää.) Vai keksiikö joku jotain fiksua tapaa saada uusi akku vanhan tilalle tai vanha ladattua ilman koko tienoota häiritsevää mekkalaa?
Tuskin kukaan poliiseja soittaa, jos suoritan operaation valoisan aikaan omalla parkkiksella, mutta silti hoitaisin homman mieluummin ilman hälyttimen huutoa.
Auto on 9000 CDE -95, ilmeisestikin alkuperäisellä (Saabin omalla) hälyttimellä. Konepellin alla ei ole uskoakseni mahdollisuutta kytkeä hälytintä pois päältä avaimella. (Auto on ollut minulla vasta muutaman kuukauden, ja siksi vielä osittain mysteeri.)
Autoni on aika vähäisessä käytössä ja vanha akku on mennyt jo kolmannen kerran tyhjäksi (parkkipaikalla) tänä syksynä. Parilla ensimmäisellä kerralla kytkin hälyttimen pois viemästä virtaa sopivasti ennen akun tyhjentymistä, mutta tällä kertaa se jäi päälle. Nyt akun lataaminen laturilla aiheuttaa ikävää huutoa, eikä virtaa tunnu virtaavan akkuun niin nopeasti, että saisin hälyttimen kytkettyä heti pois. Hälytin pitää mekkalaa riippumatta siitä, ovatko ovet ja konepelti kiinni.
Minulla on jo uusi akku vanhan romun tilalle, mutta sitäkään tuskin voi vaihtaa ilman hälyttimen laukeamista? (En ole vielä kokeillut, mutta siinähän tuo tietysti selviää.) Vai keksiikö joku jotain fiksua tapaa saada uusi akku vanhan tilalle tai vanha ladattua ilman koko tienoota häiritsevää mekkalaa?
Tuskin kukaan poliiseja soittaa, jos suoritan operaation valoisan aikaan omalla parkkiksella, mutta silti hoitaisin homman mieluummin ilman hälyttimen huutoa.
Auto on 9000 CDE -95, ilmeisestikin alkuperäisellä (Saabin omalla) hälyttimellä. Konepellin alla ei ole uskoakseni mahdollisuutta kytkeä hälytintä pois päältä avaimella. (Auto on ollut minulla vasta muutaman kuukauden, ja siksi vielä osittain mysteeri.)
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
No, täytynee rohkeasti vain yrittää huomenissa. Vaikka auto alkaisi huutaa, uudessa akussa riittänee ainakin virtaa hälyttimen kytkemiseen pois avaimenperästä.
Olen ehkä hieman neuroottinen hälyjen kanssa, kun edellisen auton kanssa loppui hälyjen paristo kesken päivän töissä, ja auto huusi duunin parkkipaikalla, vaikka omilla avaimilla menin sisään. Luonnollisesti auto ei myöskään käynnistynyt niillä...
Kiitän kommentista.
Olen ehkä hieman neuroottinen hälyjen kanssa, kun edellisen auton kanssa loppui hälyjen paristo kesken päivän töissä, ja auto huusi duunin parkkipaikalla, vaikka omilla avaimilla menin sisään. Luonnollisesti auto ei myöskään käynnistynyt niillä...
Kiitän kommentista.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Noin se näyttää tekevän. Aiemmin olen kerran ladannut akkua laturilla ja kerran saanut piuhoilla virtaa, eikä vaskipuhaltimia silloin kuulunut, kun olin sammuttanut hälyt jo ennen lopullista akun loppumista.saapasi kirjoitti:Tuo häly laukeaa, jos se on ollut aktiivisena kun virta on loppunut. Herää samaan tilaan kun virtaa taas saa ja tällöinhän konepellin anturi hälyttää.
Kokeilin latausta kyllä myös kaikki luukut kiinni, ja hälytti silti. Pelkkä pellin anturi siis ei tuota taida aiheuttaa, vaan suoraan akun saama virta.
Jep, kyllä minulla on ollut tarkoitus vaihtaa akku jo jonkin aikaa (eli lähes siitä saakka, kun auton elokuussa hankin). En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.saapasi kirjoitti:Minä vaihdoin kanssa suosiolla uuden akun kun alkoi samat ongelmat. Olihan sillä vanhalla jo 4 vuotta ikääkin..
Viimeksi muokannut MJV, Pe Joulu 08, 2006 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Kyllä avaimet ovat kaukosäätimineen samannäköiset kuin auton (saksankielisessä*Mimmi kirjoitti:Onko kyseessä Saabin oma häly (simpukanmuotoinen kaukosäädin, jossa ovienavaus/sulku- ja takaluukun avauspainikkeet)?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Itselleni tuli mieleen yrittää vaientaa torvi ottamalla äänimerkin varoke pois, ja se ei ainakaan toiminut. (En tiedä, toimisiko se, vaikka häly olisi torvessa kiinni.) Toisaalta ainakaan mitään erillistä avainta hälyyn minulla ei ole.Mimmi kirjoitti:Jos on, onko huutajana torvi vai akkuvarmistettu sireeni?
Jos sireeni, niin käännä (sireenissä olevasta) avainkytkimestä sireeni pois päältä.
Jos torvi, niin ota torven liitin irti (sijaintipaikan saat YV:llä).
*Auto on joskus aikoinaan tuotu Saksasta, ja kirja on sen mukainen. Minulla on myös '92-mallin suomenkielinen ohjekirja, mutta siitä puuttuu juuri sopivasti tuo avaimia käsittelevä osuus. Lieneekö muuttunut sitten mallien välissä...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Joka kerta kun omani on tuon sulakkeen polttanut on muutaman viikon sisään saanut vaihtaa johonkin oveen keskuslukituksen moottorin. Tai onhan sillä joku hienompikin nimi mutta se härpäke joka sen namiskan vetää alas ja taas nostaa ylös kun kaukosäädintä paineleeMJV kirjoitti:
En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tarvikeliikkeestä ja alle 15€ pitää löytyä, esim. CD cardicin kuvastossa yleismalli jossa on kaksi johtoa sopi tuohon omaani joka oveen. Ja suoraan "heittämällä" paikoilleen.
****
VAG
VAG
Jep, 2 tai 3 töräytystä se pitää. Ja nimenomaan vain takaluukun kanssa, muuten pitää tavallisen tupla-bliipin.Mimmi kirjoitti:Hälyn torvi on eri torvi kuin "normaalitorvi", jolloin sen sulakkeen irrotus ei auta.
Antaako sinulla 3 töräytystä avatessasi takaluukkua (Saksanmallien hälyn ohjelmointi)?
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Täällähän pukkaa asiantuntevaa tietoa koko ajan.rmeller kirjoitti:Joka kerta kun omani on tuon sulakkeen polttanut on muutaman viikon sisään saanut vaihtaa johonkin oveen keskuslukituksen moottorin.MJV kirjoitti:En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oma auto-osaaminen tosin on aika huonoissa kantimissa. Hyvä kun oven osaan itse avata...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
-
- "Viggen"
- Viestit: 535
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Mulla oli kerran reilu puoli tuntia akun navat irti (päätin tehdä laitteille resetin) ja ennen akun irroittamista häly ei ollut päällä. Kun sitten kytkin akun takaisin, alkoi häly heti huutaa. Sammui kun käänsin avainta ovessa. Mullahan on -93 vuoden tonnari ja Saab AntiTheft ilman kaukosäädintä.
TERO
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Kokeilin äsken vaihtaa uuden akun kiinni, ja saatuani navat kiinni auto alkoivat vilkut pitää valo-showtaan. En saanut hälyä kaukosäätimellä pois, vaikka ovet olivat kiinni (tosin kuskin ovi ei ollut lukossa - oliko ratkaisevaa?) ja konepeltikin alhaalla. Kokeilin käynnistää autoa, mutta se ei toiminut eikä häly sammunut.saabistinet kirjoitti:Mulla oli kerran reilu puoli tuntia akun navat irti (päätin tehdä laitteille resetin) ja ennen akun irroittamista häly ei ollut päällä. Kun sitten kytkin akun takaisin, alkoi häly heti huutaa. Sammui kun käänsin avainta ovessa. Mullahan on -93 vuoden tonnari ja Saab AntiTheft ilman kaukosäädintä.
Ehkä pitäisikin siis kokeilla, josko häly sammuisi oven lukkoa kääntämällä(?). Sinänsä lienee loogista ja erityisen tarkoituksenmukaista, että virtalukon nypläys ei hälyä sammuta...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Akku on nyt vaihdettu ja auto lähtee kiltisti käyntiin. Runsaat kiitokset kaikille auttaneille! Onnistuin lopulta suorittamaan vaihdon ilman naapurien hermojen repimistä, eli hiljaisesti.
Kaukosäätimistä toimii tällä hetkellä vain toinen, eikä silläkään saa ovia auki. Täytyy tarkistaa, paloiko keskuslukituksen sulake taas, ja pyöritellä toistakin säädintä käsissä vielä.
Joka tapauksessa auto on taas onnistuneesti käyttökunnossa.
Kaukosäätimistä toimii tällä hetkellä vain toinen, eikä silläkään saa ovia auki. Täytyy tarkistaa, paloiko keskuslukituksen sulake taas, ja pyöritellä toistakin säädintä käsissä vielä.
Joka tapauksessa auto on taas onnistuneesti käyttökunnossa.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95