Vahvarin maadoitus.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Vahvarin maadoitus.

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Eli minne kannattaa sijoittaa vahvarin maadoituskaapeli takaluukussa? Haulla en oiken löytänyt :oops:
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Takaturvavyön runkopultin alla on hyvä paikka
Muukkonen

Bmw 523 Touring
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Saabistiuki kirjoitti:Takaturvavyön runkopultin alla on hyvä paikka
Tattista!
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ja käytä riittävän paksua kaapelia myös maadoitukseen, ts vähintään 4 nelioistä ,mieluummin 10:ä. Jos joudut tekemään reikiä peltiin , niin muista ruostesuojaus!
Moni suosii tähtimaadoitusta vähentääkseen mahdollisia auton sähkölaitteista johtuvia häiriötä. Tähtimaadoitus : kaikki audiolaitteet maadoitettu samaan pisteeseen.
Muistathan että linja -,,kaiutin-ja virtakaapelit kannattaa vetää eri paikoista , ei siis nipussa em .syystä.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

AnttiR kirjoitti:Ja käytä riittävän paksua kaapelia myös maadoitukseen, ts vähintään 4 nelioistä ,mieluummin 10:ä. Jos joudut tekemään reikiä peltiin , niin muista ruostesuojaus!
Moni suosii tähtimaadoitusta vähentääkseen mahdollisia auton sähkölaitteista johtuvia häiriötä. Tähtimaadoitus : kaikki audiolaitteet maadoitettu samaan pisteeseen.
Muistathan että linja -,,kaiutin-ja virtakaapelit kannattaa vetää eri paikoista , ei siis nipussa em .syystä.
Käytin 16 neliöista. Mulla ei helposti tule häiriötä ku on häiriösuojatut RCA-kaapelit, ja toi Blaukkarin vahvari ei ole kovin herkkä häiriöille.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ja unohtui: jos käyttät abikoja tai tms , hanki ne kullattuina. Ei maksa kohtuutoman paljoa enempää , mutta poistaa takuuvarmasti vuosiein saatossa hapettumista johtuvat katkokset. Johdothan muistit myös tinata ,jos oli puristusliitos. Hyvä tina on esim Wonder Sole , jossa hopeaa huomattava määrä ja kapillaaritekijät kohdallaan.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mimmi kirjoitti:Miten tähtimaadoitus auttaa auton sähkölaitteista tuleviin mahdollisiin häiriöihin? Tietääkseni Saabin kori on kokonaan metallia, joka itsessään on erinomainen johdin (ja siinä on riittävästi neliöitäkin).
Potentiaalieroa saattaa kuitenkin tulla korin eri kohdissa, joten kyllä jos varman päälle pelaa niin kannattaa maadoittaa samasta pisteestä. Toki jos esimerkiksi mankan maadoituksen järjestäminen 2 neliömillin kaapelilla samaan paikkaan kuin vahvistimen maadoitus tuntuu ylitsepääsemättömältä, niin eihän sitä toki pakko ole sinne vetää. Mutta jos viitseliäisyyttä löytyy, ja haluaa tehdä viimeisen päälle niin suosittelen maadoittamista samaan pisteeseen.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Miten tähtimaadoitus auttaa auton sähkölaitteista tuleviin mahdollisiin häiriöihin? Tietääkseni Saabin kori on kokonaan metallia, joka itsessään on erinomainen johdin (ja siinä on riittävästi neliöitäkin).
_________________
"Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin.

ELÄMÄ JA ETENKIN SÄHKÖ ON IHMEELLISTÄ , EIKÖ VAIN kUMMANKAAN KAYTTÄYTYMISTÄ EI MAALAISJÄRJELÄ PYSTY PÄÄTTELEMÄÄN.
Sähkön kayttäytmiseen voi korkeakouluopinnot auttaa ja elämän käyttäytymiseen eletty ikä tai elämän korkeakoulu,
Se on se koulu ,jota en soisi kenenkään joutuvan käymään, mutta oppilaiksi sinne ei pyydetä vaan tahtomattaan valitaan,
Jälkimmäisestä saa multa ekan oppitunnin ,jos haluaa ,mutta vain YV:nä
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

AnttiR kirjoitti:Ja käytä riittävän paksua kaapelia myös maadoitukseen, ts vähintään 4 nelioistä ,mieluummin 10:ä.
Neljä neliöinen johto on kaiutinpiuhaa ;)

Maapotetiaalieroista johtuvat häiriöt ovat tosiaan mahdollisia, mutta harvinaisia, jos kaikki muut osa-alueet on kunnossa.
Signaali- ja virtajohtojen vetäminen eri puolilta autoa on suositeltavaa. Omassa kärryssä menee kyllä kaikki johdot (virta-, kaiutin-, signaalikaapelit) kuskin puolelta ja mitään häiriöitä ei ole ikinä tullut.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kannattaa se maadoitus järjestää muutenkin kuin vaan et laitetaan se liitin johonkin ruuvin kannan alle. Mieluummin maadoituspiste niin et liitin saa suoraan koriinkin kontaktia..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin