Tonnarini lämmöt vaeltaa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
speed82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 13:30
Paikkakunta: Tampere

Tonnarini lämmöt vaeltaa!

Viesti Kirjoittaja speed82 »

Eli tonnarini lämmöt vaeltaa. Termostaatti vaihdettu (ei alkup). lämpöjen vaihtelu tapahtuu lämpömittarin mukaan todella nopeasti, eli laskee sieltä melkein punaiselta parissa sekunnissa normaaliin ja taas kipuaa hiljalleen ylös. Vedet ja öljyt pysyvät omissa osastoissaan eli kansivikaankaan en oikein jaksa uskoa. Voiskohan olla joku anturivika? Kokemuksia?

Toinen ihmetyksen aihe on kun tonnari vie bensaa 15l satasella. Auto vm -89 2.0 TA. Ymmärrän toki et ihan höyryillä tuon kokoinen automaatti auto ei liiku mutta tuo on kyllä jo liikaa. Saako ruisku jotain infoo lämpömittarin anturilta?
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

kait katsoit että ilmareikä termarista tuli ylöspäin/onko ollenkaan!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Termostaatin laipassa olevalla ilmareiällä ei taida olla mitään merkitystä sen jälkeen kun jäähdytysjärjestelmä on täytetty. Termostaatin tai nesteiden vaihdon yhteydessä se reikä auttaa päästämään ilmat kannesta pois ja nesteet virtaamaan kiinni olevan termostaatin toisellekin puolelle.

Jos lämmöt on käyneet ajossa jo monesti punaisella ja pinnankorkeus paisuntasäiliössä on OK, nesteitä on jo termostaatin molemmin puolin ja ilmat on poistuneet järjestelmästä. Eli ei ilmareiän olemassaololla tai asennolla ole enää väliä.

Jos termostaatti ei avaudu ajoissa ennen lämpöjen punaiselle nousemista, se on viallinen, palauta takaisin kauppaan. Ei Saab-alkuperäistermostaatitkaan täysin ongelmattomia aina ole, mutta niissä ainakin takuuvaihto pitäisi toimia mukisematta.

Mittarin lämpöanturilla ei ole 89-autossa mitään yhteyttä polttoaineensuihkutukseen. Ruiskulla on oma lämpöanturinsa imusarjan juuressa. Taloudellisimmin moottori toimiii yleensä sille suunnitellussa toimintalämpötilassa.

Minulla menee 2,0TA matka-ajossa pienimmillään karvan alle 8 l/100km, mutta jos tankkausvälille osuu pelkästään kaupunkiajoa ja ruuhkaliikenteessä liikennevaloissa seisomista, tankillisen keskikulutus nousee melkein tuonne 15 litraan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vaihda paisuntasäiliön korkki ehjään :idea:
Mulla auttoi :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Korkin voi myös yleensä fixata purkamalla & puhdistamalla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7&start=15

...tosin termaria epäilen minäkin tässä tapauksessa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

tai sit anturiin kiinnittyvä liitin voi olla "löysällä" niin kuin mulla oli.painoin pihdeillä lyttyyn ja piuha takas kiinni niin ei lämpömittari vaella enää.
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
speed82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja speed82 »

Mutta en usko termarissa sen vian olevan kun lämmöt vaelsi myös ennen sen vaihtoa samalla tavalla. Reikä termarissa tuli kyllä ylöspäin.

Noh, seuraava murhe ilmesty vielä tänään kun kiihdytin motarille normaalisti niin toi pentele rupes käymään kolmella röpötellen. Pysähdyin huoltikalle ihmettelemään ja siinä se röpötteli mut ei sammunutkaan niin ajattelin et kotio on kuitenkin päästävä eli yrittämään vaan samalla toivoen et auto ei simahda lopullisesti.

Ihmetyksekseni heti kiihdyttäessäni röpötys lakkasi ja auto rupes toimimaan normaalisti. Lieneekö toi sytytysyksikkö sitten hajoamaisillaan vai mistä luulette moisen johtuneen?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?

Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.

Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein :oops:
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?

Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.

Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein :oops:
Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nahjus kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?

Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.

Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein :oops:
Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.
Sorry, itselleni on hieman epäselvää kuinka Suomessa tuo DI tuli myyntiin, olen ollut käsityksessä että ensimmäisessä 2,3T cd:ssä, ja se sekoittaa vielä lisää kun koneita ja tekniikoita on vaihdeltu autoista toisiin. Mutta sitä vaan että eikös tosiaan mahd. pyttyyn vuotava kansipahvi voi hajoittaa kasetinkin?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tuon korkin tarkistus, huolellinen ilmaus, ja alkuperäisosaa saabin tiskiltä.. siinä pikainen ohjeistus... näillä siis sain omat kuntoon.. ai niin ja nopasta flektianturi.. :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Minuteman kirjoitti:
Nahjus kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?

Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.

Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein :oops:
Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.
Faktaa: Mulla oli -89 2.0 CDTA joka oli rekisteröity 12/88, runkonumero <100. Tässä oli DI & LH2.4.2

T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

pohamala kirjoitti:Faktaa: Mulla oli -89 2.0 CDTA joka oli rekisteröity 12/88, runkonumero <100. Tässä oli DI & LH2.4.2
Niin ja mulla on '89 TA jossa DI ja LH2.2, ilman lambdaa/kattia. Rekisteröity myös '88 puolella.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

DI tuli -88. Esimerkiksi minulla on 12/88 Suomessa ensirekisteröity 89-mallin turboautomaatti LH 2.2:lla. Kuviota sekoittavat tuontiautot, joihin totutut vuosimallirajat eivät päde. Esimerkiksi Ruotsissa katti-pakko tuli 1988.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vieläkö lämmöt vaeltelee 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin