DI-särkymistilanteet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Mainitsemani liitoksen pilaava ilmiö on käytössä myös kaikkien tuntemana moottorin lämpömittarina. Moottorin kyljessä (yleensä jäähdytyksen termostaatin vieressä) olevan liitoksen synnyttämä jännite johdetaan lämpömittarina toimivaan galvanometriin. Mittari näyttää jännitettä ja virta kulkee vaikka muutoin koko laitos olisi virraton. Näyttö kertoo jännitteen mittarin yli eli johtimien ollessa kunnossa moottorin anturissa syntyneen jännitteen ja siten absoluuttisen lämpötilan. DI-kasetin maadoituksessa taas virtaa kulkeen niin paljon kun liitos synnyttää, koska maajohtimien vastus on olematon. - 10*SAAB
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

meinaatko akun maadoituskenkää. Samallahan siihen heittäisi sitten kuparisen pikaliittimen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin ja semmin ovat muuten mankku venatkin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Voisiko?

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Voisiko tuollainen maadoituksen oksidoituminen aiheuttaa satunnaisen käynnistymättömyyden, jota olen hakenut kissojen ja koirien (merkkihuollon) kanssa viime vuodet. Mitkä kaikki maadoitusliitokset olisi tarkastettava ja puhdistettava että niiden vaikutuksen voisi sulkea pois.
Eli silloin tällöin ei vaan suostu käynnistymään ja vika katoaa aina ennen kui ehtii aiheuttajaa tarpeeksi tutkia.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kävi tässä yksi 9000 CS lähipiiristäni. Uusi DI-kasetti uuden kaapelin kera oli kestänyt 40 tkm, käyttöön otettu varakasetti sitten 500 km päälle. Kaapelin maadoitusliitos oli tehty "helpommalla tavalla" akun miinusnapaan eli tehottomaan paikkaan. Ehkä tässä syy kaseittien lyhytikäisyyteen. Liitos oli hyväkuntoinen, koska ei ole ollut kuumassa.

Jos hapettuminen, eli siis ajan, kosteuden ym. ajama "patinoituminen" ja sähkövirran synnyttämä oksidoituminen ovat voimakkaita - eritoten kosteuden käsnäollessa, myös itse maajohdin saattaa ajoittain pätkiä. Kun en ole tätä teosta tavannaut, en voi yleisyydestä sanoa mitään. Jos tämä maajohdun on poikki ja lisäksi startin maadoitus huono, voi ainakin peritaatteessa sytytyskasetin käynnistyksen aikana saama jännite alentua niin paljon, ettei kasetti toimi ja käynnistys jää yritykseksi.

DIkasettiin liittyvän (epäillyn) ongelman poistamiseksi riittää joko juottaa maajohtimet metallisesti kiinni nykyiseen liittimeen tai vaihtaa tilalle kuparinen, johon kuparijohdin voidaan ongelmattomasti piittää puristamalla. Tosin voidaan juottaakin.

Muuten: 9000:n pätkivissä ovivalokytkimissä peltiruuvilla kytkimen alumiiniseen reikäprikkaan tehty kontakti juonittelee samasta syystä: pultin kannan ja alumiinisen kauluksen väliin kasvaa ruostetta sinä vähänä aikana kun virta kulkee ovien ollessa auki. Muu osa ruuvia oli kirkaassa kullanvärisessä pinnoitteessa.

Jos joku kaivaa kaapelinsa auki, olisi mukava saada tietää mitattuja vastusarvoja toisaalta kaapelin päästä päähän ja toisaalta erikseen kaapelin päistä maadoitusliittimeen. Nämä arvot kertoisivat paljon, samoin tietenkin liittimessä olevan kuparijohtimen ulkonäkö eli näyttääkö enemmän jäkäläsieneltä kuin sähköjohtimelta.

t. 10*SAAB
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Trionic estää sytytyspulssien antamisen jännitteen laskiesa 7,5 v tienoille.
Olen muistaakseni nähnyt SIDin näyttävän 7,2-7,3v lukemia huonolla akulla..? :? (kun on vielä lähtenyt käyntiin siis)
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tonnaristani on nyt mennyt kaksi DI-kasettia. Ensimmäinen 150 000km kohdalla ja toinen 300 000. Eli nyt voi taas ajaa huoletta 150 000km. 8)

Kasetti oli pitänyt joitakin oireita ennen lopullista kypsymistään. Joskus auto vain ei lähtenyt starttaamaan. Lähti kyllä sitten aina toisella yrittämällä.

Sitten eräällä kerralla auto kävi noin minuutin, jonka jälkeen sammui. Parin yrityksen jälkeen sain käynnistettyä ja ajoin taas n. minuutin, jonka jälkeen sammui, eikä lähtenyt enää käyntiin. Avasin pellin, ja sieltän nousi savua DI-kasetista ja ilmassa tuoksui elektroniikan aromi. Ei sitten muuta kuin auto hinaten kotiin ja PCS:sältä tilaamaan uusi kasetti (Treen Metro-Autoon kun en oikein luota) ja taas kovaa ajoa.

Tulpat olin kyllä vaihtanut muistaakseni noin 5000km sitten ja ihan oikeisiin, vaikka Motonetissä yrittivätkin vääriä tarjota 8O Ilmeisesti autossani DI-kasetti kestää sen 150 000km.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

puu kirjoitti: Ilmeisesti autossani DI-kasetti kestää sen 150 000km.
Siinähän se olennainen taisi tullakin sanottua, olisiko niin että ennemmin eri autojen jotkin ominaisuudet vaikuttavat kasetin kestävyyteen, ehkä enemmän kuin laatuvaihtelut itse kasetissa?
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

150000 km keskinopeudeln ollessa 50 km/h merkitsisi 3000 käyttötuntia. 50-luvulla putkiradio ja sille 12V akusta 220 V vaihtojännnitettä tekevä suriseva relehakkuril kestivät Perkins-dieselöidyn Volgan tärryytystä enemmän.

Kiitoksia kuvauksista. Kasetit näyttävät hajoavat sammuttamisen jälkeen (epätodennäköistä että noin vain itsestään hajoaisi) tai seuraavaan käynnistysyritykseen eli lähes aika käynnistyksen aiheuttamaan jännitepiikkiin, tai siitä nopeasti seuraaviin tapahtumiin.

Lisää hajoamiskuvauksia toivotaan. - 10*SAAB
hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hemimo »

Viime talvena hajosi omastani DI-kasetti.
Kasetti oli alkuperäinen vuodelta -96.

Pakkasta oli -10 astetta ja auto oli ollut roikassa.
Käynnistyi aivan normaalisti, akun jännite oli normaali.
Ajoin noin viiden kilometrin matkan huoltoasemalle - ei mitään oireita, auto toimi kuin unelma.
Huoltoasemalla tankattuani ei aero enää käynnistynytkään, vaan jäi mittarille.

Siitä auto hinurilla lähimpään merkkihuoltoon ja siellä syylliseksi paljastui DI-kasetti.
Kasetti ei ollut antanut mitään oireita etukäteen, sanoi vain kerralla sopimuksensa irti...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Minulla hajosi kuukausi toista sitten 9-3:n DI-kasetti. Ajoa n. 84 tkm. Moottori b204-sarjaa, joten siinä on punainen sytkä. Hajosi ilmeisesti kertalaakista. Yhtenä aamuna ei vain enää startannut, vaikka edellisenä iltana oli vielä toiminut normaalisti. Muutenkin aikaisemmin toiminta oli ollut varmaankin normaalia, koska mitään erikoista ei ollut tullut noteerattua moottorin käynnissä. Jälkikäteen ajateltuna pari ilmiötä on tullut mieleen, joilla voi olla tai ei ole tekemistä asian kanssa.

1) Erään kerran kuukausia aikaisemmin, kuin tulin autopesusta, niin liikennevaloihin pysähtyessä keulan tienoilta tuli pienoinen savukiekura. Ajattelin, että pesun jälkeen pientä märkää valui moottorin päälle tms. Ei mitään kummallista konehuoneessa.

2) Viikko pari enne kasetin hajoamista ajossa tuli hetkeksi sellainen palaneen muovin hajua kabiiniin. Meni nopeasti ohi ja pysähtyessäni kispalle konehuoneessa ei haissut mikään epäilyttävä. Ajattelin sitten, että haju tuli jostain ympäristöstä.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Oliko konehuoneesta tullut kiehkura savua vai olisiko se voinut olla höyryä esim. siitä kun termostaatti päästää kuumat vedet jäähdyttäjään tai kun joku muu paikka lämpenee?

Muovia ei taida kasetissa olla ellei kuoriosa kärvähtäisi ja sen kyllä näkee.

terv. 10*SAAB
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

10*SAAB kirjoitti:Muovia ei taida kasetissa olla ellei kuoriosa kärvähtäisi ja sen kyllä näkee.
Paitsi kondensaattoreissa, jos ne ovat muovieristeisiä. Luulisi että ne juurikin siellä hajoavat korkeista jännitepiikeistä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tässä meikäläisen eka hajonnut - yhteensä mennyt vissiin jo 4 rikki.
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/di01.jpg
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Sain käsiinin yhden raadon, joka haisee palaneelle selvästi muuntajan kohdalta. Muuntaja LIENEE 12V/400-hakkurimuuttajasta. Palaminen voi johtua joko 400 V puolen oikosulusta tai siitä, että hakkuri pysähtyy, ja muuntajan ensiövirta kasvaa kuparilangan pienen vastuksen takia suureksi kunnes joku poksahtaaa, hajustä päätelleen muuntaja itse, ja/tai joku sille virtaa syöttävä osa. Alkusyynä voi ensiöpuolella on hakkurin ohjauksen pysähtyminen tai kytkimen meneminen pysyväti kiinni. Jos sisäelämästä tulee kuvia, avataan palanut yksilö ja sanotaan sitten sisäelämästä jotain jos osataan.

Kondensaattori rikkoontuu kahdella eri tavalla. Elektrolyytti voi suorastaan posahtaa mutta lähinnä vain pitkästä ylijännitteestä, toiset tyypit lakkavat tekemästä tointaan ilman näkyvää tai haisevaa merkkiä. Voi olla, että pulssimaista purkausta kestämään on käytety myös hyviä (ja kalliiita) muovieristeisiä malleja. Palaminen savuksi asti pyritään lkuitenkin estämään, ei vähiten tuotevastuusyistä.

Katraaassani oli myös vajaat 10000 km ajettu kasetti ja kaapeli. Maadoituskaapelin liitos liittimeen oli niin hapettunut, että kontaksivastus nousi välillä (liikuteltaessa) jopa muutamaan ohmiin. Johtimen säikeet olivat niin patinoituneita, ettei tavallinen juotostina enää niihin tartunut pitkällälään yrittämiselle. Olisi pitänyt hapolla puhdistaa aluksi. No, irroitin liitokset, poistin pahimman sentin ja juottelin kiinni. Uudet (?) kaapelit ovat kokonaisläpimitaltaan ohuempia ja niissä näyttää olevan vähemmän mutta paksumpia säikeitä kuin vanhoissa (??). Vanhat juottuivat helpommin pahastikin patinoituneina joskaan eivät ihan helpolla nekään.

terv. 10*SAAB.
Vastaa Viestiin