HELP! Lämppärin puhallin simahti
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
HELP! Lämppärin puhallin simahti
Morjenttes toverit,
Ihme autoja nuo tonnarit. Juuri kun sain ilmastoinnin pelaamaan täydellisesti ( vaihdoin noin puolet osista ) niin alkaa lämppärin puhallin lakkoilemaan. Missä siis mahtaa olla vika? Oireet seuraavat:
ACC toimii muuten normaalisti ( lämpötilan säätö (vaijerit liikkuvat ) takalasin lämmitys, takalasien huurteenpoisto, ilmanoshjaus ym ym. Mutta lämppärin puhallin ei pyöri. Puhaltimen moottori vaihdettu juuri, asennettu oikein, kaikkien johtojen ja liitosten, sulakkeiden yms kunto tarkistettu huolella. Toimi puhaltimen mosan vaihdon jälkeen kuin unelma noin 4 päivää, mutta eilisiltana moottori pimeni.
Olisiko vika siinä hanskalokeron takana olevassa releessä vai onko ACC:n käyttöpaneeli sökö?
Jouluisin terveisin
Ihme autoja nuo tonnarit. Juuri kun sain ilmastoinnin pelaamaan täydellisesti ( vaihdoin noin puolet osista ) niin alkaa lämppärin puhallin lakkoilemaan. Missä siis mahtaa olla vika? Oireet seuraavat:
ACC toimii muuten normaalisti ( lämpötilan säätö (vaijerit liikkuvat ) takalasin lämmitys, takalasien huurteenpoisto, ilmanoshjaus ym ym. Mutta lämppärin puhallin ei pyöri. Puhaltimen moottori vaihdettu juuri, asennettu oikein, kaikkien johtojen ja liitosten, sulakkeiden yms kunto tarkistettu huolella. Toimi puhaltimen mosan vaihdon jälkeen kuin unelma noin 4 päivää, mutta eilisiltana moottori pimeni.
Olisiko vika siinä hanskalokeron takana olevassa releessä vai onko ACC:n käyttöpaneeli sökö?
Jouluisin terveisin
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Yksi vikaehdokas on puhaltimen säätövastuspaketin lämpösulake. Se voi palaa ja palaakin jos puhallin on päällä ilmakanavien ollessa täysin tukossa. Itselleni kävi näin kun auton päällä oli 10 cm pakkautunutta nuoskalunta. Panin myllyt pyörimään siksi aikaa kun taistelin lunta pois. Kun lumet oli poistettu, puhallin oli mykkä ja toimi enää suurimmalla nopeudella ja ilma-aukoista pölähti nokeentunutta muovikarstaa.
Kun toosa muuten on kunnossa, hommasin kasallisen oikean tyyppisiä 104 C (15 A, piti tilata USA:sta) lämpösulakkeita, ja puhallin on taas kuukausia pyörinyt. Netissä on juttua, että laitetaan tilalle Bebekin 180 asteinen. Se on urheilua. Niiden siulakkeiden virrankesto on liian pieni (3A) , ja siksi lämpeävät puhaltimein virrasta. Sulaketta ei missään tapauksessa pidä korvata langalla. Lanka toimii tietenkin kun kaikki on hyvin, mutta jos ei ole, voi palaa auto tai sattua pahempaakin.
Vastuspaketti lämpösulakkeineen on pikaliittimillä kiinni puhallinmoottorin kopassa. Kunnon voi testata mittaamalla vastuksen tai virran läpäisyn lampulla. Toiminut lämpösulake ei johda ollenkaan.
Kun toosa muuten on kunnossa, hommasin kasallisen oikean tyyppisiä 104 C (15 A, piti tilata USA:sta) lämpösulakkeita, ja puhallin on taas kuukausia pyörinyt. Netissä on juttua, että laitetaan tilalle Bebekin 180 asteinen. Se on urheilua. Niiden siulakkeiden virrankesto on liian pieni (3A) , ja siksi lämpeävät puhaltimein virrasta. Sulaketta ei missään tapauksessa pidä korvata langalla. Lanka toimii tietenkin kun kaikki on hyvin, mutta jos ei ole, voi palaa auto tai sattua pahempaakin.
Vastuspaketti lämpösulakkeineen on pikaliittimillä kiinni puhallinmoottorin kopassa. Kunnon voi testata mittaamalla vastuksen tai virran läpäisyn lampulla. Toiminut lämpösulake ei johda ollenkaan.
Tuolla on linkkejä nopeudensäätimen transistorioperaatioon:Mimmi kirjoitti:ACC-pelissä ei ole vastuspakettia ylilämpösuojineen, vaan mainitsemani pyörimisnopeuden säädin. Paikka on sama.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5072#85072
ACC-autossa vastuspaketin tilalla puhallinkotelossa on vain aukon peittävä muovikansi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Morjens kohtalotoveri, ajattelin kysyä tähän samaan topikkiin kun en viitsi uutta tehdä. Itselläni simahti tänään Tonnarista myös ACC2. Eli ei puhalla. Takaovien moottorit toimii samaten kuin kaikki muutkin, mutta puhalla ei. Mikä voisi olla vikana ja mitä tehdä? Ensin kysyn kuitenkin missä tonnarissa sijaitsee puhaltimen moottori?
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Akvaariossa, konepellin ja tuulilasin pyyhkijöiden ritilän alla, moottoritilan ja ohjaamon välissä.Beagle kirjoitti:Ensin kysyn kuitenkin missä tonnarissa sijaitsee puhaltimen moottori?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... cc2fan.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 611#269611
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, elikkäs tutkiskelin tuota puhallinhässäkkää, niin moottori on ehjä. sen kokeilin suoralla virralla. Liittimetkin OK, yleismittarilla mittasin ja tulee virta päästä päähän. mut sit mittailin sitä liitintä autossa virtojen ollessa päällä ja mittari hyppii jossakin kahden voltin kantturoissa. Eli ilmeisesti se ei saa tarpeeksi virtaa, joten mikä mahtaa olla vikana?
Tutkin vanhempia topikkeja ja säädin pitäisi olla seuraava vaihtoehto. Missäpäin mahtaa sijaita koko säädin tuossa autossa kun en tuollaista boxia löydä: http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm
Auto on vm -90 2.3i(vapari) AUT
Lisätään vielä että lämppärin moottori ei mene päälle ollenkaan.
Tutkin vanhempia topikkeja ja säädin pitäisi olla seuraava vaihtoehto. Missäpäin mahtaa sijaita koko säädin tuossa autossa kun en tuollaista boxia löydä: http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm
Auto on vm -90 2.3i(vapari) AUT
Lisätään vielä että lämppärin moottori ei mene päälle ollenkaan.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Eikun höyrystinkotelon päällä/kyljessä. Minusta turha väittää niitä koteloita samaksi, vaikka nojaavatkin toisiinsa.Mimmi kirjoitti:Akvaariossa puhaltimen kotelon päällä/kyljessä.
Vanhemmissa tuo on vähän erilainen kuin quasimotorsin kuvissa.
Tässä kuvassa säädin jää juuri öljyn mittatikun taakse:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... hallin.jpg
Tuossa näkyy säädin irrotettuna:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ystin3.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jeps. Elikkäs tein radikaalin ratkaisun kun loppui ymmärrys ja tietotaito.
Eli Saappi meni Delta Autolle katsottavaksi ja vika oli kuin olikin siinä esivastuksessa, vai mikä se ny oli... Kuitenkin ne siellä liikkeessäkin olivat etsineet sitä pari tuntia ja sit se oli löytynyt jostakin välipellin välistä. Eli helevetin vitt... ööh hankalasta paikasta ja keskiviikkoon asti pitää palella, kunnes tulee uusi osa.
Hintaa ko. palikalle tulee 150e. Tarvikkeena ei saa mistään varaosaliikkeestä (ainakaan Iisalmesta) Kiitoksia kuitenkin Mimmille ja jus:lle ja muille jotka ootte valaisseet asiaa posteillanne!
Eli Saappi meni Delta Autolle katsottavaksi ja vika oli kuin olikin siinä esivastuksessa, vai mikä se ny oli... Kuitenkin ne siellä liikkeessäkin olivat etsineet sitä pari tuntia ja sit se oli löytynyt jostakin välipellin välistä. Eli helevetin vitt... ööh hankalasta paikasta ja keskiviikkoon asti pitää palella, kunnes tulee uusi osa.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Hintaa ko. palikalle tulee 150e. Tarvikkeena ei saa mistään varaosaliikkeestä (ainakaan Iisalmesta) Kiitoksia kuitenkin Mimmille ja jus:lle ja muille jotka ootte valaisseet asiaa posteillanne!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124