HELP! Lämppärin puhallin simahti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

HELP! Lämppärin puhallin simahti

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Morjenttes toverit,

Ihme autoja nuo tonnarit. Juuri kun sain ilmastoinnin pelaamaan täydellisesti ( vaihdoin noin puolet osista ) niin alkaa lämppärin puhallin lakkoilemaan. Missä siis mahtaa olla vika? Oireet seuraavat:
ACC toimii muuten normaalisti ( lämpötilan säätö (vaijerit liikkuvat ) takalasin lämmitys, takalasien huurteenpoisto, ilmanoshjaus ym ym. Mutta lämppärin puhallin ei pyöri. Puhaltimen moottori vaihdettu juuri, asennettu oikein, kaikkien johtojen ja liitosten, sulakkeiden yms kunto tarkistettu huolella. Toimi puhaltimen mosan vaihdon jälkeen kuin unelma noin 4 päivää, mutta eilisiltana moottori pimeni.

Olisiko vika siinä hanskalokeron takana olevassa releessä vai onko ACC:n käyttöpaneeli sökö?

Jouluisin terveisin
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Yksi vikaehdokas on puhaltimen säätövastuspaketin lämpösulake. Se voi palaa ja palaakin jos puhallin on päällä ilmakanavien ollessa täysin tukossa. Itselleni kävi näin kun auton päällä oli 10 cm pakkautunutta nuoskalunta. Panin myllyt pyörimään siksi aikaa kun taistelin lunta pois. Kun lumet oli poistettu, puhallin oli mykkä ja toimi enää suurimmalla nopeudella ja ilma-aukoista pölähti nokeentunutta muovikarstaa.

Kun toosa muuten on kunnossa, hommasin kasallisen oikean tyyppisiä 104 C (15 A, piti tilata USA:sta) lämpösulakkeita, ja puhallin on taas kuukausia pyörinyt. Netissä on juttua, että laitetaan tilalle Bebekin 180 asteinen. Se on urheilua. Niiden siulakkeiden virrankesto on liian pieni (3A) , ja siksi lämpeävät puhaltimein virrasta. Sulaketta ei missään tapauksessa pidä korvata langalla. Lanka toimii tietenkin kun kaikki on hyvin, mutta jos ei ole, voi palaa auto tai sattua pahempaakin.

Vastuspaketti lämpösulakkeineen on pikaliittimillä kiinni puhallinmoottorin kopassa. Kunnon voi testata mittaamalla vastuksen tai virran läpäisyn lampulla. Toiminut lämpösulake ei johda ollenkaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:ACC-pelissä ei ole vastuspakettia ylilämpösuojineen, vaan mainitsemani pyörimisnopeuden säädin. Paikka on sama.
Tuolla on linkkejä nopeudensäätimen transistorioperaatioon:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5072#85072

ACC-autossa vastuspaketin tilalla puhallinkotelossa on vain aukon peittävä muovikansi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Morjens kohtalotoveri, ajattelin kysyä tähän samaan topikkiin kun en viitsi uutta tehdä. Itselläni simahti tänään Tonnarista myös ACC2. Eli ei puhalla. Takaovien moottorit toimii samaten kuin kaikki muutkin, mutta puhalla ei. Mikä voisi olla vikana ja mitä tehdä? Ensin kysyn kuitenkin missä tonnarissa sijaitsee puhaltimen moottori?
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Beagle kirjoitti:Ensin kysyn kuitenkin missä tonnarissa sijaitsee puhaltimen moottori?
Akvaariossa, konepellin ja tuulilasin pyyhkijöiden ritilän alla, moottoritilan ja ohjaamon välissä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... cc2fan.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 611#269611
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Joo, elikkäs tutkiskelin tuota puhallinhässäkkää, niin moottori on ehjä. sen kokeilin suoralla virralla. Liittimetkin OK, yleismittarilla mittasin ja tulee virta päästä päähän. mut sit mittailin sitä liitintä autossa virtojen ollessa päällä ja mittari hyppii jossakin kahden voltin kantturoissa. Eli ilmeisesti se ei saa tarpeeksi virtaa, joten mikä mahtaa olla vikana?

Tutkin vanhempia topikkeja ja säädin pitäisi olla seuraava vaihtoehto. Missäpäin mahtaa sijaita koko säädin tuossa autossa kun en tuollaista boxia löydä: http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm

Auto on vm -90 2.3i(vapari) AUT

Lisätään vielä että lämppärin moottori ei mene päälle ollenkaan.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Siellähän se pitäisi olla joo, sen tiedän, mutta onko hieman tarkempia tuntomerkkejä. Juuri tuonlaista mikä tuossa kuvassa on niin semmosta ei löydy.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Akvaariossa puhaltimen kotelon päällä/kyljessä.
Eikun höyrystinkotelon päällä/kyljessä. Minusta turha väittää niitä koteloita samaksi, vaikka nojaavatkin toisiinsa.

Vanhemmissa tuo on vähän erilainen kuin quasimotorsin kuvissa.

Tässä kuvassa säädin jää juuri öljyn mittatikun taakse:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... hallin.jpg

Tuossa näkyy säädin irrotettuna:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ystin3.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Jeps. Elikkäs tein radikaalin ratkaisun kun loppui ymmärrys ja tietotaito.
Eli Saappi meni Delta Autolle katsottavaksi ja vika oli kuin olikin siinä esivastuksessa, vai mikä se ny oli... Kuitenkin ne siellä liikkeessäkin olivat etsineet sitä pari tuntia ja sit se oli löytynyt jostakin välipellin välistä. Eli helevetin vitt... ööh hankalasta paikasta ja keskiviikkoon asti pitää palella, kunnes tulee uusi osa. :x

Hintaa ko. palikalle tulee 150e. Tarvikkeena ei saa mistään varaosaliikkeestä (ainakaan Iisalmesta) Kiitoksia kuitenkin Mimmille ja jus:lle ja muille jotka ootte valaisseet asiaa posteillanne!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Vastaa Viestiin