10*SAAB kirjoitti:Oliko konehuoneesta tullut kiehkura savua vai olisiko se voinut olla höyryä esim. siitä kun termostaatti päästää kuumat vedet jäähdyttäjään tai kun joku muu paikka lämpenee?
Muovia ei taida kasetissa olla ellei kuoriosa kärvähtäisi ja sen kyllä näkee.
terv. 10*SAAB
Hyvin todennäköistä, että "savukiekura" oli vesihöyryä. Joka tapauksessa se oli sellainen olematon vaaleanharmaa tuprautus eikä mikään sakea tumma savu.
Kärähtäneen muovin haju saattoi olla myös palaneen elektroniikan hajua, mutta jotenkin ensimmäisenä tuli mieleen palanut muovi. Ja siitäkään ei ole todisteita mistä haju loppupeleissä tuli. Ties vaikka lapsoset olisivat tien penkasssa polttaneet muovisia sotaukkoja .
Nämä kaksi asiaa tulivat vain jälkikäteen mieleen ja voi olla, että niillä ei mitään tekemistä DI:n hajoamisen kanssa.
DI-kasetit näyttäisivät hajoavan niin, ettei auto enää ajon jälkeen käynnnisty, olipa sitten kone kylmä tai lämmin. On tiedossa myäs pian liikkeelle lähdän jälkeen tapahtunut hajoaminen matkalle.
Onko tiedossa tapauksia, että kasetti hajoaa kesken pitemmän ajomatkan, noin vaan lennosta? - 10*SAAB
Muistelen hieman...
Kolkissa eka hajosi kesken pitkän matkan. Jätti tielle, bensa hajotti katin.
Toinen samassa autossa hajosi 28 päivää myöhemmin, myöskin ajossa ja jätti tielle.
Tontussa yksi hajosi parkkipaikalle, ei käynnistynyt sammutuksen jälkeen.
Neljännen kasetin hajoamistapaa en muista...
DI-kasetit näyttäisivät hajoavan niin, ettei auto enää ajon jälkeen käynnnisty, olipa sitten kone kylmä tai lämmin. On tiedossa myäs pian liikkeelle lähdän jälkeen tapahtunut hajoaminen matkalle.
mulla ainakin DI vain oireili siten että ajossa kun annoin hanaa niin 1,5bar kohdalla alkoi röpöttää ja veto loppu kun olis pitäny viel jatkuu.. muuten ei mitään vikaa, lähti käyntiin ja toimi ihan normaalisti jne. eli ei totaalisesti ollut paskana vaan aina kun "hapetti" menemään niin sillon alko tökkimään. ja kuitenkin ajoin samalla kasetilla pitkän aikaa (pari kuukautta), ei hajonnut kerralla vaan tosiaan varoitteli vaan...
Tämä juttu saa nyt vähän aikaa levätä. Punaisen DI-kasetin kaapelin maadoituksen kunnosta huolehtimalla voi pidentää kasetin ikää mutta ei ehkä kokonaan estää rikkoontumista. Kiintoisampaa voi olla tulossa. Ksetin tavoin tehdun laitteen pitäisi nimittäin kestää koko auton ikä ja vähän päällekin. - 10*SAAB "mystiikkaa ei ole"
Samanlaista oireenkänkyrää toisessa kasetissa, kuin tuossa tevisun kuvassa. Onkohan mahdollista että kontakti tulpalle katoaa ja kasetti "ampuu sisäänpäin" jolloin tuo pakeliitti ja muovihässäkkä sulaa antaen periksi?
Edit: Arshhh.. vastailempa itselleni, eli samalla kun toinen aivopuolisko googletti.
"Preventive maintenance: Do not allow the engine to miss. Use the stock Saab plugs, keep them gapped correctly and correct any engine missing immediately. Use dielectric grease on the spark plug boots (this is VERY important, as the spark will travel down the outside of the plug body and cause a very bad engine miss if you don't use the grease). I firmly believe that if you do the right things and keep the engine from missing, you won't have the typical DI cassette failures! I figured out in retrospect that the lack of dielectric grease caused my engine to miss for some period of time, and I firmly believe that it caused the DI cassette to fail."
Edit: Kyseessä siis sähköä johtamaton rasva jolla voidaan ehkäistä tulpan kontaktien hapettumista ja samalla ehkäistä mahdollista kipinän ohiampumista runkoon (kosteusvaikutus...).
Edit edit
Viimeksi muokannut HM, Ti Tammi 09, 2007 10:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Enganninkielisen jaarittelun perustella ei kannata paljoa tehdä .... ehkä jatkaa teen juontia. Kipinä eli parikymmentä kilovolttia menee kyllä perille kunhan metallipinnat ovat vastakkain. Sitä paitsi on sama missä kipinä posahtaa, ajoitus on aina sama. Ainoa "rasva" on puolamaljan täyttävä muuntajaöljy. Se estää läpilyönnit kelan eri kerrosten välillä. Öljyä voi taiten lisätä mutta samalla huokehdittava siitä, että tulpppaliitoksen kaulus tiivistyy ja jos on vanha kasetti, laittaa uusi o-rengas kaulaan. Kotipelillä aukasiemalla tosin ei saa muuta kuin koko puolan rikki....
Mimmi kirjoitti:Dielectric grease on sähköä JOHTAMATONTA rasvaa, eli eristeenä käytettävää rasvaa estämään kumikauluksen palaminen kiinni tulppaan.
Tätä hieman jälkikäteen epäilin ja monikohan tuota käyttää sen sijaan että läimäsee vain uuden kasetin paikoilleen? Tietyssä mielessähän tuo parantaa kipinän kulkua tulppaan ja pitää kontaktit puhtaana koska rasva muodostaa suojan myös kosteudelta ja hapettumiselta
Lisäys: itseasiassa nyt muistin että tuli taannoin suojattua jollain vastaavanlaisella rasvalla konehuoneen maadoituskontaktit. Tuubi ei ole tallessa mutta varaosaliikkeestä sen nimenomaan tuota hapettumisen estämistä varten ostin. Eli availin kaikki maadoituspisteet, puhdistin ja kiinnitin uudelleen ja sivelin päälle sellaista rasvaa suojaamaan.
Viimeksi muokannut HM, Ke Joulu 27, 2006 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
10*SAAB kirjoitti:Enganninkielisen jaarittelun perustella ei kannata paljoa tehdä .... ehkä jatkaa teen juontia. Kipinä eli parikymmentä kilovolttia menee kyllä perille kunhan metallipinnat ovat vastakkain. Sitä paitsi on sama missä kipinä posahtaa, ajoitus on aina sama. Ainoa "rasva" on puolamaljan täyttävä muuntajaöljy. Se estää läpilyönnit kelan eri kerrosten välillä. Öljyä voi taiten lisätä mutta samalla huokehdittava siitä, että tulpppaliitoksen kaulus tiivistyy ja jos on vanha kasetti, laittaa uusi o-rengas kaulaan. Kotipelillä aukasiemalla tosin ei saa muuta kuin koko puolan rikki....
Heh joo... ei täällä mutta muualla tullut huomattua se että se englanninkielinen jaarittelu (joskus jopa suomenkielinen) kuitenkin sisältää sen pienen tärkeän tiedon tahi toimenpiteen jolla kasattu laitos saadaan pysymään ehjänä pidempään
HM kirjoitti:Tätä hieman jälkikäteen epäilin ja monikohan tuota käyttää sen sijaan että läimäsee vain uuden kasetin paikoilleen? Tietyssä mielessähän tuo parantaa kipinän kulkua tulppaan ja pitää kontaktit puhtaana koska rasva muodostaa suojan myös kosteudelta ja hapettumiselta