wesku kirjoitti:Onkohan tässäkin kuitenkin öljypumpun ja kampiakselin laakerien vauriot siinä määrin todennäköisiä että kantsii samantien ottaa koko moottori pois ja tarkistaa vauriot ?
On. Tuo ratas ei itsekseen tuollaiseksi mene vaan todennäköisesti tasapainoakseli on leikannut kiinni sieltä lohkon keskivaiheilla olevasta laakerista.
Jos koneen avaat niin veikkaan että myös männistä löytyy leikkaantumisen jälkiä. Samoin runkolaakerien kunto voi olla parempi tarkistaa.
ketju lähti alakautta öljynvaihdon yhteydessä. Alimmainen hammasratas näytti ihmeellisen hyvältä, oiskohan ihan Saksan maalla vaihdettu joskus ammoin. Vuosimalli on -94 ja ajettu 250000, eikä hampaissa kulumia näkynyt. Kolmisen tuhatta olen ajanut jälkeen enkä ole havainnu mitään tärinöitä
Liitytääs tähänkin topicciin,minunkin autosta lähti ketju pois kansipahviremontin yhteydessä,värinää havaittavissa 70km/h vauhdissa mutta eipä tuo haittaa kun ei tärise paljoo sen enempää kuin ennenkään
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Noniin, pitkien tuskallisten tuokioiden jälkeen on öljypohja irti ja ketju näkyvissä, vielä ei keretty katsaisemaan ketjua, homma jatkuu huomenna... Päällisin puolin alaratas näytti jokseenkin kuluneelta, mutta asia varmistunee huomenna...
Mutta mitä tulee sitten itseöljypohjaan niin semmosen nyrkin verran silppuutunutta terästä siellä näytti tyytyväisenä löhisevän
Tero kirjoitti:Noniin, pitkien tuskallisten tuokioiden jälkeen on öljypohja irti ja ketju näkyvissä, vielä ei keretty katsaisemaan ketjua, homma jatkuu huomenna...
Millainen öljypohjan tiiviste on. Meneekö tiivisteliimalla vai pitääkö hommata uusi tiiviste. Motonetissä näyttäs olevan paperi ja metalliversiota??
Tero kirjoitti:Noniin, pitkien tuskallisten tuokioiden jälkeen on öljypohja irti ja ketju näkyvissä, vielä ei keretty katsaisemaan ketjua, homma jatkuu huomenna...
Millainen öljypohjan tiiviste on. Meneekö tiivisteliimalla vai pitääkö hommata uusi tiiviste. Motonetissä näyttäs olevan paperi ja metalliversiota??
Alkuperäisenä on pelkkä tiivisteliima, ja samaa olen suosinut jälkikäteenkin. Esim. Hylomar tai Locktiten tuotteet.
tasapainoketjuista: onko tonnarissa vm. 1987 2 litraisessa turbossa sellainen alkujaan?
äänistä: vanhoissa ysikawoissa ja tonnisissa ja tonnisatkuissa vm.t 1972 - 1985 on vain yksi tasapainoakseli ja niiden ääni onkin siksi sopivan miehekäs ja värisevät jotkut yksilöt hyvin tuntuvasti penkin läpi ja ohjaustankoon, niin ja jalkatapeistansa. hauskoja pelejä ne -kin ovat.
sitten joistakin peleistä kun poistetaan esim. kisakäyttöä varten tasapainotusakseli, niin saadaan tehoa n. 5 hv lisää... ja kestävät hyvin senkin käytön.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
rotisko kirjoitti:tasapainoketjuista: onko tonnarissa vm. 1987 2 litraisessa turbossa sellainen alkujaan?
Ei.
jep.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Nyt on ketju poissa... Siinä huomasimme, että lieköhän tuon alarattaan kuuluu liikkua hirveesti.. Varmaan pari kolme senttiä liikkuu sivusuunnassa mitä se nyt siinä välillä pystyy liikkumaan ku lohkon seinä tulee vastaan.
Juu ja tässä kuvia, öljypohja irti ja siellä se anturin pääkin tyytyväisenä löhisee. Jonkin verran metallisilppua kertynyt tuonne, siivilä puoliksi tukossa...
Tuosta tunkattiin, irroitettiin kone sieltä takaa momenttituesta ja alhaalta edestä(kummatkin siis apparin puolelta).
Viimeksi muokannut j0ne, Ti Marras 18, 2008 16:26. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Ketju irti, tosiaan tuon jakoketjun päällä on suoja(sisempänä) joten sitä ei heti tule katkottua. Sai sitä ketjua ehkä vartin hakata ennen kuin katkesi, tosiaan tuo ratas liikkuu vähän miten haluaa - onko normaalia?
Tuo väliakseli on todella pahasti tuon toisen reunan pulttien tiellä - ei kuitenkaa kehdattu irrottaa kun ei ole ikinä kyseistä hommaa tehnyt ja alfamerin kirjan mukaan vähän hankala rasti. Nitkuttelemalla lenkillä kuitenkin sai nuo auki. Vaihdelaation puolella on myös kaksi pulttia ns. piilossa.
Samalla tiivisteiden, hihnan, hihnapyörien ja kampiakselin asentoanturin vaihtoa. Irroitettu koneen tuki näkyy, samoin moniurahihnan kiristin.
wesku kirjoitti:Onkohan tässäkin kuitenkin öljypumpun ja kampiakselin laakerien vauriot siinä määrin todennäköisiä että kantsii samantien ottaa koko moottori pois ja tarkistaa vauriot ?
On. Tuo ratas ei itsekseen tuollaiseksi mene vaan todennäköisesti tasapainoakseli on leikannut kiinni sieltä lohkon keskivaiheilla olevasta laakerista.
Jos koneen avaat niin veikkaan että myös männistä löytyy leikkaantumisen jälkiä. Samoin runkolaakerien kunto voi olla parempi tarkistaa.
Tuli sitten lopulta tehtyä vain tasapainoketjun poistaminen. Sen jälkeen noin 30000 km eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
Saatiin tuo Teron tonnari taas kasaan ja tällä kertaa ilman kyseistä ketjua, koneen käyntiääni parani todella paljon! Ei vaikuttanut tärisevän auto sen kummemmin ja ylimääräiset rallatukset hävisivät, hyvä homma.
Kuitenkin nyt jonkinlainen tikittävä ääni rupesi kuulumaan siinä moniurahihnan tuntumassa yllättäen, aika hiljainen ja pehmeä.. Välilllä kuuluu välillä ei.. Mikähän lie, pitää tarkkailla tilannetta.
Tero kirjoitti:Kuitenkin nyt jonkinlainen tikittävä ääni rupesi kuulumaan siinä moniurahihnan tuntumassa yllättäen, aika hiljainen ja pehmeä.. Välilllä kuuluu välillä ei.. Mikähän lie, pitää tarkkailla tilannetta.
Kyseessä on aktiivihiilisäiliön toimintaan liittyvä ääni, aivan normaalia siis. Ei nyt muista aivan täsmällistä selitystä asiaan, mutta ei pitäisi olla huolta.