9000 CD automaattilaatikko "jurisee"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

9000 CD automaattilaatikko "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Strange »

Missä vika? Kyseessä 9000CD vm-96 2.0t, automaatti. Automaattilaatikosta tulee "jurinaa" joka ei muutu vaihdekepin asennosta. Moottorin kierrosten mukaan ääni voimistuu. Laakeri vika laatikossa???
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ettei olis starttikehä irti, tämä tosin veikkaus, mutta aiheuttaa mielenkiintoisia ääniä irti ollessaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Starttikehän mahdollisuutta voisi tiedustella kuulostelemalla käynnistysääniä. Onko mitään "ylimääräistä" kitinää, vinkunaa, kolinaa?

Toisaalta, jos se on starttikehä, omien kokemusten mukaan ei kauaa tarvitse arpoa onko se viallinen vai ei, vaan se hajoaa lopullisesti.

Tuommoisen "jurinan" vakavuus riippuu aika paljon äänen laadusta. Kuinka pahalta se kuulostaa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Kävin juuri starttaamassa auton käyntiin ja kuullostelin hetken ääniä. Startatessa ei kuulu mitään ylimääräistä. Ääni on matalaa "jurinaa" joka kuuluu kokoajan. "Jurina" tuntuu laatikon öljytikun varressa selkeästi. Ääni hiukan samanlainen kuin laakerivikaisessa vesipumpussa....
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Strange kirjoitti:Kävin juuri starttaamassa auton käyntiin ja kuullostelin hetken ääniä. Startatessa ei kuulu mitään ylimääräistä. Ääni on matalaa "jurinaa" joka kuuluu kokoajan. "Jurina" tuntuu laatikon öljytikun varressa selkeästi. Ääni hiukan samanlainen kuin laakerivikaisessa vesipumpussa....
Okei. Näillä tiedoilla en äänestäisi starttikehän puolesta.


Laatikon öljyn tarkistuksesta ja -vaihdosta kannattaa varmaan aloittaa. Muita päällisin puolin tehtäviä remppoja ovat vielä laatikon kannen ja ohjauspiirin irrotus ja putsaus, jarruvanteen uudelleenkiristys ja keskipakosäätimen (+sen läheisten hilujen) tsekkaus pyöräkotelon päädystä.

Mutta koska ääni kuuluu myös silloin, kun auto ei liiku (?), niin tuon jälkimmäisen voinee jättää pois laskuista.

Muiden remppojen tekeminen vaatii ainakin käytännössä laatikon irrottamisen autosta ja avaamisen.

Sikäli, kun ääntä pystyy paikallistamaan, niin tuossa tikun läheisyydessä momentinmuuntimen jälkeen on laatikon öljypumppu. Käytännössä noita laakeripintoja on laatikossa niin monia, että viallisen paikallistaminen äänen perusteella ulkoa on jokseenkin mahdotonta.

Alkoiko ääni yhtäkkiä?

EDIT: Ja oletettavasti ääni ei ole laatikolle "normaalia jurinaa", joka tuossa omassakin kuuntelutavasta riippuen on olemassa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

:arrow:
Viimeksi muokannut Strange, Ke Joulu 27, 2006 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Tarkkaa ajan kohtaa äänen alkamisesta en tiedä, kun auto ei ole itsellä käytössä, mutta on se kesästä asti kuulunut sieltä. Ääni ei voimistu vaikka nostaa kierroksia tai on vetopäällä, mutta sen resonointi pienenee hiukan kun on enemmän kierroksia moottorissa.

Vaikea tuosta on mitään sanoa? Täytyy vaihtaa uudet öljyt ja suotimet ja kuulostella tapahtuuko mitään muutoksia... Kuinka usein öljyt vaihdetaan automaattilaatikoihin? Oisiko tuo ääni iän tuoma ominaisuus? Autolla on ajettu 180tkm.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Strange kirjoitti:Kuinka usein öljyt vaihdetaan automaattilaatikoihin? Oisiko tuo ääni iän tuoma ominaisuus? Autolla on ajettu 180tkm.
40tkm on maksimivaihtoväli, lyhyessä kaupunkiajossa suositus 20tkm tai kerran vuodessa.

Minulla 87-tontussa mittarissa 456 tkm eikä jurise. Tosin laatikko ilmeisesti täyskunnostettu kertaalleen puolivälissä matkaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Mitä öljyä suositellaan laatikkoon? Ja monta litraa sitä tarvitaan. Kiitos kaikille avusta.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Omaani sain menemään 5 litraa. :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Elikkäs eroaako laatikon öljyn ja suodattimen vaihto juurikaan moottorin öljyn ja suodattimen vaihdosta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Strange kirjoitti:Elikkäs eroaako laatikon öljyn ja suodattimen vaihto juurikaan moottorin öljyn ja suodattimen vaihdosta?
Ei isommin. Suodatin on vaan kannen alla vaihteiston pohjassa, eikä välttämättä tarvitse vaihtaa, voi pestä jos haluaa säästää. Suodattimen kannessa on magneetti, joka pyyhitään puhtaaksi. Vaihteiston öljymäärä tarkistetaan moottorin käydessä. Siinä ne isoimmat erot.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 490#177490
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Miksi vain osa öljystä vaihdetaan? :oops:
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

Okei. Nyt tämäkin selvisi. Kiitoksia.
Strange
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 12:25

Viesti Kirjoittaja Strange »

No nyt öljyt vaihdettu eikä muutoksia havaittavissa. Magneetissa ei juuri ollut mitään isompaa eikä pienempääkään metalli purua. Turha kait lähtee tekemään enempää kuin tarkkailla mitä tuleman pitää. "Jurinaa" kuuluu edelleen...
Vastaa Viestiin