1. Ylikoon männät

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

1. Ylikoon männät

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Alustan hieman tätä asiaa niin hahmotatte tilanteen: Kone piti 4. pytyn kohdalta säännöllistä kolinaa (kuin olisi vasaralla lyönyt) tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla ääni hieman tasaantui. Ääni ei tule kannesta vaan alempaa. (eikä myöskään kytkimestä + sen apulaitteista)

Nyt otin kannen pois ja huomasin että männät eivät ole orkkis turbon. Niissä oli merkintä 90,47 sp00,3. Oletan että entinen omistaja on porannut ja vaihtanut isommat männät mutta tuossa 4 pytyn männässä on nuo merkinnät eri tavalla kuin muissa. (ikäänkuin eri valmistajan) Johtuuko kolina siis nelosen männän mahdollisesta eri painosta? Tasapainotuksesta vai mistä? Tarkoituksena on myös avata alakerta ja tarkistaa laakerit. Männän ja sylinterin välinen välys on n. 0.25mm...onko tuo väljä?

Kerkisin jo motonetistä vakio männänrenkaat ostaa mutta vien pois. Siellä ei ylikokoja ole :( Jos joihinkin kysymyksiin voitte vastata niin kiitoksia.

Onko ehdotuksia toimenpiteille?
Saab 9-5 2,0t -1999
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Epäilisin että laakerit menneet. Ei muuta kuin öljypohja auki ja tarkistamaan tilanne.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja en missään tapauksessa motonetin renkaita suosittele, itsellä katkesi vajaan 10 tkm ajon jälkeen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

0.5mm:n ylikoon männänrenkaat olivat niin kalliit että vain muutaman kympin kalliimpaa tilata mäntä + rengaspaketti koneistamon kautta. Omaani tuli Mahlen renkaat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

mikkoimp kirjoitti:ja en missään tapauksessa motonetin renkaita suosittele, itsellä katkesi vajaan 10 tkm ajon jälkeen...
Noin ei voi yleistää. Koska sieltä löytyy ihan laadukastakin rengasta.
Eli samojen valmistajien renkaita jotka tekee ne alkuperäisetkin renkaat.

Tietty ja kohdalle sattuu Cofapit tai SiMrit niin aika huono säkä (ne voi palauttaa ja pyytää erimerkkiset). Mutta nekää ei kyllä poikki mene vaan menettävät tuon elastisuudet/kimmoiduuden aika äkkiä.

Yleinen syy renkaan katkeamiseen tulee tuosta ylimmän männän renkaan tekemästä kynnyksestä jota ei useinkaan koti oloissa poisteta. Eli kun laitetaan kulumaton rengas niin se osuu tuohon kynnyksen reunaan ja aiheuttaa iskun männänrengas uran reunaan joka taasen painaa siihen seuraavan puristus renkaan reunaa vasten ja lämpenee ja saattaa aiheuttaa katkoksen tai tuon yleisen männänrenkaan välien murtumiseen.

Toiseksi yleinen (tai siis yleisin) on asennus virhe.

Jos tekee budjetti rempaa niin tuo kynnys pitää poistaa tai vaihtoehtoisesti viilata se ylemmän renkaan yläreuna viistoksi (huono mutta tyhjää parempi keino) Kynnyksen poistoon on olemassa laite esim. tommosta ite käytän. -> http://hmr.bittikeskus.com/nippelit/vie ... MER&page=1

Myös sylinterin reunaa on hyvä ihan vähän pyöristää ettei männän rengas leikaa kiinni siihen terävään reunaan mäntää paikalleen laitettaessa.

Tää nyt oli hieman OT mutta alkuperäiseen kyssäriin... Miten mittasit tuon 0.25mm välyksen? Männän ylä päässä saattaa tuollainen välys ollakin mutta jos tuo mitta on männän helman ja sylinterin halkaisija välinen niin se on liikaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo männän yläpäästä minä mittasin tuon välyksen. Eilen avasin koneen ja siinä on mahlen männät kaikissa vaikka 4. pytyn männässä koko merkintä on erilainen ku muissa. Silti ihmettelen mistä se kolkutus on tullut...laakerit näytti hyvältä eikä männäntapissa ainakaan käsitestillä tuntunut välystä. Männänrenkaita en vaihda koska ilmeisesti äskettäin porattu ja ajettu alle 100 tkm. Vaihdan ainakin toisen kampuran sellaisesta koneesta mikä ei ääntä pitänyt. Ei tuolle oikein mitään osaa tehdä? 8O
Saab 9-5 2,0t -1999
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin siis tarkennusta tuohon eli olivat juurikin nuo cofabit, oli nimet sekaisin ja muistin että goetset tms olivat huonet ja nuo cofabit hyvät ja ne sitten sinne laitoin...
lohkossa ei kynnystä ollut, alle 200tkm ajettu ja männät siihen laitoin koko merkkien mukaan... viritetystä pelistä kyllä kyse oli...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo kyllähän ne laakerit ovat menneet tuosta koneesta...lisäksi melkein kaikki männäntapit lonksuivat veivissä. Kampiakselissa on uria mutta selviänkö projektista sillä että vaihdan toisesta koneesta kampuran jonka pinnat olivat hyvät. Tarviiko koneistaa vai meneekö uusilla laakereilla? Männän ja sylinterin välys ei helmasta ollutkaan niin iso...mäntinä mahlet.
Saab 9-5 2,0t -1999
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

kopote12 kirjoitti:Joo kyllähän ne laakerit ovat menneet tuosta koneesta...lisäksi melkein kaikki männäntapit lonksuivat veivissä. Kampiakselissa on uria mutta selviänkö projektista sillä että vaihdan toisesta koneesta kampuran jonka pinnat olivat hyvät. Tarviiko koneistaa vai meneekö uusilla laakereilla? Männän ja sylinterin välys ei helmasta ollutkaan niin iso...mäntinä mahlet.
Akselin vaihdolla onnistunee, mutta kankien kanssa joudut jumpaamaan ja ehkä myös tappien. Akselistahan ei voi sanoa mitään ennen kuin mittaa sen mikrometrillä (tai esim. plastigagella ja uudella laakerilla) ja silmämääräisesti onko urilla/naarmuilla/jne... Maku kysymys on käyttääkö akselin koneistamolla kiillotuksessa vaiko ei, sillä saa pienet naarmut ja epä tasaisuudet pois pinnasta muuttamatta kuitenkaan alikoon laakereille.

Kankien kanssa on ehkä helpoin kun vaihtaa suoraan "kolisemattomat" tilalle. Noissa kolisseissa kun saattaa olla se alasilmukka venähtänyt soikeeksi = uuskaan laakeri ei toimi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin