MikKap83 kirjoitti:Täytyy uhrata huominen pekkaspäivä tonnarin tutkimiseen ja ainaki vaihtaa ne etupyöränlaakerit. Sit on taas vähä viisaampi.
Oletko sitten jotain vikaa löytänyt laakereista: välyksiä, kolinaa, kahinaa? Ei nyt ihan sokeasti kannata foorumin neuvojen pohjalta ruveta vaihtelemaan osia ja toivoa parasta. Etupyörien laakereiden vaihto on kuitenkin minimissään 180€ pelkkiin osiin (Biltema). Jätetään ne osienvaihtoarpajaiset merkkihuollon asiantuntijoille
Viimeksi muokannut V.J.S, To Tammi 11, 2007 07:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eiköhän tonnarin alustan levottomuuteen yleisin syy ole väärän ET:n vanteet. Ei tarvi olla sen kummempi ero kuin on OG900:n ja tonnarin sunbursteissa, niin jo käy meno horjuvaksi, erityisesti soralla.
Liian leveän ET:n vanteet saa aikaan saman ilmiön, mutta eritoten asvaltin urissa on meno levotonta...
No nii.. kuskinpuoleinen pyörälaakeri paskana.. nykäsin vetarin irti tuli kuulat "syliin".. otin varaosa-autosta etunavan mut se nyt sit tuntuu lämpenevän pitänee varmaa lähtee jostain ettimää uudet laakerit. ajo-ominaisuudet parani taas huomattavasti. taitaa olla kuskinpuolen raidetangonpää myös aavistuksen väljä, mut ei se tuota pitäs aiheuttaa.. on vaa nii kummalista ku tuntuu et peräpää soutaa mut välykset on kuitenki keulassa.
ajn kirjoitti:Eiköhän tonnarin alustan levottomuuteen yleisin syy ole väärän ET:n vanteet. Ei tarvi olla sen kummempi ero kuin on OG900:n ja tonnarin sunbursteissa, niin jo käy meno horjuvaksi, erityisesti soralla.
Liian leveän ET:n vanteet saa aikaan saman ilmiön, mutta eritoten asvaltin urissa on meno levotonta...
Tuota en kyllä itse allekirjoita meinaan on ollu vanhassa CC:ssä ET:tä välillä 15-39 niin ero on ollu tosi vähäistä. Satku on selkeesti herkempi vaikka aika tunnoton sekin on moneen muuhun merkkiin verrattuna.
Lisää tehty taas tutkimuksia. Laakeri ei lämpene enää. Nyt tutkailin asiaa tien päällä reilusti mutkittelemalla. Nyt tuntuu et ainut paikka mikä antaa enää periks on kuskinpuolen takakulma.. Oliskohan kuitenki iskunvaimennin paskana ku niiaa aika reilusti.. Jouset on ehjät ja vasta kesällä laitettu uudet..
Olisko kellään räjäytyskuvia etunavasta ja takatukivarsista?
edit: Takatukivarsien etupuslat eli siis ne millä takatukivarsi on rungossa kiinni on pa**ana eli tais nyt vihdoin löytyä se pahin vian aiheuttaja.
Kiitos merkkiliikkeen avuliaalle asentajalle joka anto hyvän vinkin ja testausmenetelmän.
Eli siis otetaan tunkki, pala vaneria tai kakkosnelosen pätkä ja rautakanki tai joku muu vääntötyökalu + apumies. Auto tunkilla sen verran ylös että rengas on sentin tai pari irti maasta.. lankun pätkä renkaan viereen rautakangen alle ja kangen toinen pää renkaan alle. sen jälkee heiluttelemaan rengasta kangella ja apumies auton alle kattomaan onko väljää sossain nivelessä.
Meillä havaittu samaa voblaamista 9000cd vm 91:ssä. Asfaltilla ihan ok, hiekalla ok mutta sitten hieman jäätä ja muuta epämääräisyyttä ja autosta tuli ihan levoton. Juuri puolituntia sitten sama pätkä lumella ja ei mitään ongelmaa. Alusta on ihan kunnossa joten kyllä taitaa kallistua rengastuksen ja kelin puolelle ilmiö. Voblauskelillä samalla pätkällä on havaittu mm. MB W210, Mazda 626 ja Lexus RX:ssä pientä levottomuutta mutta saba on ainut jolla asia oikeasti häiritsee. Kokeilen viikonloppuna toisilla kumeilla, saa nähdä vaikuttaako.