9000 -90 CD-TA (kat) +ACC 2
Nyt olisi kysymys vianetsintää/testausta varten.
Hakujakin on sitten tehty jo ihan "sopivasti" monen päivän aikana, ja tehtänee lisää.
Eli yksi ongelmista on korkealle nouseva kierrosluku tyhjäkäynnillä, koneen ollessa lämmin (ja 1-2 litraa korkeampi polttoaineenkulutuskin koko ajan, sulakkeet 1+4+20 päällä -jos ottaa pois tippuu kulutus)
Millä saan ohitettua / deaktivoitua jäähdytyksen kompuran (hajottamatta sitä:)) aiheuttaman kierrosluvun noston. Tai toisin ilmaistuna - tuntuisi siltä että jokin käskyttää nostamaan kierroksia vaikka kompura ei olisi juuri sillä hetkellä päällä. Luulin jo, tuntui että että sulakkeiden 1+20 irrotus riitti mutta tänään taas alkoi nosto moottorin lämmettyä normaaliksi kun kokeilin. Onhan toki pakkastakin muutama aste pitkästä aikaa
Eli recap: haluaisin kokeilla saada kyseisen käskytyksen pois päältä. ACC2 paneelin poisto ei riittänyt. Signaalin kulkureitti siis hiukan hakusessa.
LH versiosta en ole varma, kiva kiva, mutta bensaboxissa lukee 0 280 000 566, tyhjäkäyntimoottori on (2 vrk uusi) 0 280 140 516 eli 2 napaa ja kaasuläpän asentotunnistin on 0 280 120 300 (tuntuisi toimivan, säädelty on).
Sitten vielä tämmöinen pyyntö/kysymys:
Eihän kukaan voisi "lainata" EPC:tään, tottunut räjäytyskuviin ja muuhun mukavaan joka helpottaisi vianetsintöjä ja komponenttien paikallistamista eripuolilla autoa. Tuttavapiirissä kun ei ole tämän tyyppisten autojen asiantuntioita, lähinnä jenkkipirssien rassaajia jotka eivät oikein osaa auttaa turboruiskuauto vianetsinnässä tai edes kertoa mikä osa kuuluu mihinkin Osat kyllä irtoaa ja saadaan paikalleen tarvittaessa ja muuta mukavaa. Itse olen hiukan "pihalla" vielä tämmöisen vekottimen bugituksessa. Vastaukset liittyen EPC:hen vaikka YV:nä.
Ja kyllä, käytän hakua. Tämä foorumi on kaiken kaikkiaan aivan fantastinen, mutta välillä informaatiota tulee liian hajallaan ja hakutermejä ei saa täysin kohdalleen edes tällainen SQL:kin työn puolesta joskus sorvaamaan joutunut ihminen. Joten täytyy sitten esittää tällaisia hiukan tarkennettuja kysymyksiä.
Muitakin vaivoja metsästettävänä vielä on mutta tämä ylhäällä oleva olisi kiva kokeilla pois alta.
Kiitollinen olisin siis vinkeistä
Ilmastoinnin jäähdytyksen ohitus? Korkeat kierrosluvut
Laskeeko tyhjäkäynti normaaliksi jos painat ACC-panelista ECON tai OFF? Ei varmaan, jos edes ACC-panelin tai sulakkeiden irrottaminen ei vaikuta.
Jos ei, niin vika tuskin on ilmastointiin liittyvä.
Minulla kovaa tyhjäkäyntiä kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella aiheutti viallinen lämpöanturi. Ei säännöllisesti, mutta toisinaan. Kesti tovin ennen kuin vianhaussa päädyin lämpöanturiin. Hakusanaksi lämpöanturi, niin löydät paljon juttua.
Jos ei, niin vika tuskin on ilmastointiin liittyvä.
Minulla kovaa tyhjäkäyntiä kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella aiheutti viallinen lämpöanturi. Ei säännöllisesti, mutta toisinaan. Kesti tovin ennen kuin vianhaussa päädyin lämpöanturiin. Hakusanaksi lämpöanturi, niin löydät paljon juttua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juu ei laske.
Jos tarkoitat sitä suuttimien tienoilla olevaa anturia niin olen sen kertaalleen vaihtanut tässä 6 kk sisällä.
Ja totta, kovasti on keskusteltu, kuten tuosta tyhjäkäynnistä muutenkin
Ja jäähdyttimenkin termari vaihdettiin ihan piruuttaan tuossa tiistaina.
Haluaisin silti rastittaa tuon ilmastoinnin pois yhtälöstä, kun tuo kompurakin hyrähtelee päälle innokkaasti vielä 0 asteillakin, edussa lämpömittari kyllä näyttää ihan ok ulkolämpötiloja, noin 0,5 asteen sisällä oman ulkomittarini arvoista, siis ajoviima poislukien.
Jos tarkoitat sitä suuttimien tienoilla olevaa anturia niin olen sen kertaalleen vaihtanut tässä 6 kk sisällä.
Ja totta, kovasti on keskusteltu, kuten tuosta tyhjäkäynnistä muutenkin
Ja jäähdyttimenkin termari vaihdettiin ihan piruuttaan tuossa tiistaina.
Haluaisin silti rastittaa tuon ilmastoinnin pois yhtälöstä, kun tuo kompurakin hyrähtelee päälle innokkaasti vielä 0 asteillakin, edussa lämpömittari kyllä näyttää ihan ok ulkolämpötiloja, noin 0,5 asteen sisällä oman ulkomittarini arvoista, siis ajoviima poislukien.
Ruiskuboksi -566 on saabin numeroltaan 8978355, ja kuuluu vm-89 LH2.4-turbokattiautoon.oldhouse kirjoitti:9000 -90 CD-TA (kat) +ACC 2
LH versiosta en ole varma, kiva kiva, mutta bensaboxissa lukee 0 280 000 566, tyhjäkäyntimoottori on (2 vrk uusi) 0 280 140 516 eli 2 napaa ja kaasuläpän asentotunnistin on 0 280 120 300
Mikä on auton valmistenumeron vuosimallia osoittava kirjain, K vai L? Mikä on ACC-panelin numero?
Ajotietokoneen näyttämä ulkolämpötila ei suoraan vaikuta kompressorin toimintaan, vaan painekytkimen näkemä paine ja pakkaskytkimen (jäätymissuojatermostaatti höyryskotelon päällä) lämpötila.
Tyhjäkäyntikorotus ACC:lta ruiskuboksille toimii niin, että ACC antaa akkujännitteen ruiskuboksin napaan 14 painekytkimen, pakkaskytkimen ja kompressorin aikareleen läpi (asento AUTO, ei ECON tai OFF). Ruiskuboksi korottaa tyhjäkäyntiä ja hetken päästä rele vetää ja kompressori pyörii.
Palautuuko tyhjäkäynti normaaliksi jos irrotat kompressorin releen, reletaulussa paikka E? Olisiko releessä tuo vika?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/9 ... tointi.pdf
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... _docs.html
Saab 900 LH2.4: http://www.townsendimports.com/Web/elec ... ngnfmp.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Siihen ei tainnut sulakkeiden irrottaminen vaikuttaa270/400 kirjoitti:huohotinletkun rikkinäinen kumi tiiviste.
Omaanikin tänään vaihdoin tuon kumin. Muutamaan kertaan kerkisin ihmetellä joulun alla auton sammahtelua kaasun nopeasti päästäessä, eilen tajusin ettei se Scantech-huohotinkumi ollut ainoastaan löysä vaan aikalailla kokonaan rikki. Nyt on Saab-orkkiskumi, pysyy huohotusletku tukevasti paikallaan ja suorassa, eikä varmasti falskaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jahas, tästä tuleekin pitkä postitus Alustetaan lisää kertomalla että oli katsastus nyt 10 päivä ja meinas paskat tulla housuun, kun systeemit ei vaan alkaneet natsata. Aamu seitsemälta lopetetettiin ropaaminen ja yhdeksältä menin konttorille. Joten nämä ongelmien haut ikään kuin tulivat tosi akuuteiksi. Ei ehtinyt käydä auton kimppuun, kun oli taloremppaa (100v hirsitalo) pakko tehdä ennenkuin pakkanen painaa uuden lattian kautta. Ja viemäröinti ja vedet jne.
[Autohan on saksantuonti, ei minun toimesta, ja ollut suomessa yli 4 vuotta seisonnassa kun tuoja kuoli ennenkuin ehti rekisteröidä, sain käsiini maaliskuun alussa-rekisteröitynä.]
ACC paneelissa on seuraavat:
SAAB (jokunumero?)9630195 , perätarra (jotakin)Version 1 , ja muovissa pikkustikkeri jossa 923K
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 827#341827
Tuolta kun rullailee..
Tämä saabin kabiini on lämmin !
Yksi syy miksi tuota jäähdytystä halusin oli se että kesällä tähän vehkeeseen meinasi paistua. Tuntui että sekaan ei tullut yhtään ajoviiman viilennysta, jotakin yli 40-50 astetta tuuppas sisälle. Tuon rempan jälkeen ei muuttunut jääkaapiksi, mutta erittäin siedettäväksi noin 20 asteeseen kovilla helteillä (mittarin anturi keskituuletusreiästä sisälle mitattuna)
Jossain noilla hollilla aloin ihmettelemään voiko tämä tosiaan olla tällainen paistinpannu ilmankin jäähdytystä, noissa vanhemmissa 900/90 saabeissa, joilla olen ennen ajellut sai kyllä tulemaan edes ajoviimaa. Eli jotain mätää oli/on silloinkin. No se kuuluisa läppä levisi purun yhteydessä ja vaihdettiin uuteen. Vanha raato olikin aika pirun jäykkä irtiotettuna, anyway.
Ainiin, jos siitä mittariston lämpötila lukemista olette kiinnostuneet, niin ei mitään hälyttävää siellä, puolivälissä asteikkoa, ja kun kuumeni kunnolla niin flekti piti kyllä hienosti alle punaisen. Se uusi läppä sai ainakin reaktioita aikaan muissakin kuin hi/lo asennoissa ja säätöä siis tapahtuu nyt.
Nyt talvellakin on lämmin, ei voi valittaa. Kone lämpenee suhteellisen nopeasti, ja sisätilat sen myötä. Mutta tosiaan nolla ja pikkupakkasilla ilmeisesti kompura joutuu duunaan että saa pidettyä sisälämmön jossain 21 pintaan.
Tässä kohtaa siitä uudesta termarista joka muutti hiukan kuviota koneen lämmön suhteen:
Vanha olikin sitten ruotoisin paska jonka olen koskaan joutunut näkemään, tiivisteetkin joutui raapimaan ja jämät hiomaan uristaan, joten voidaan olettaa sen olleen jo vaihdon tarpeessa. Kiinnitysruuvit olivat niin neitseelliset etten tiedä onko koskaan vaihdettu
-Yritän hiukan puolustautua hidasteluillani sillä tekosyyllä että mun molemmissa käsissä on hiukan fibaa, nuo voimailulajit tuottavat jumalattomasti tuskaa, menee homma tolkuttoman hitaaksi, yritän siis saada aina kaveria apuun aukomaan paikkoja.
Aikaisemmin mittarin mukaan lämmöt siis puoliväliin ja siitä sitten romautus alaspäin vihreällä alueella jonnekin alakolmannekseen, ja seillä pysyteltiin aina tovi, silti kuuma sisällä. Nyt lämpö nousee puoliväliin, siitä sitten hitaasti jonnekin yläkolmannekseen, tulee alas puoliväliin, alkaa hitaasti kohota, laskee taas hallitusti jne. Eli mittarin mukaan käy nyt lämpöisemmin, muttei mitään hälyttävää. Kabiinin lämpö on oikeasti samankaltainen kuin aikaisemmin, reagoi ehkä hiukan tarkemmin ACC:n lämpösäätöön, jos se nyt on mahdollista.
Mutta, on muutama syy miksi halusin tutkia tältä kantilta; nimittäin sain tuon vehkeen katsastettua tällä sulake operaatiolla. Se oli ikäänkuin viimeinen mitä jaksoi kokeilla oltuaan jo 12 tuntia pressutallissa hiplaamassa autoa kaverin kanssa, eli keskiviikkona, ulkolämpötila jotain +4 sain vihdoin ja viimein tyhjäkäynnin tasaiseen 900 kieppiin kun irrotettiin sulakkeet liittyen ilmastointiin. Kaikki nämä irrottelut tehty auto sammuksissa, ei lennossa siis. Kompura ensin (20), ei vaikutusta pääasiassa tasainen 1300, mutta kun innostuu niin 1500-1800. Sitten (4) -ei vaikutusta, sama paska. Sitten vielä (1) -avot, tasainen 900. Kone lämpöinen ja pysyi siinä kuin tauti. Okei auto pois tallista, jäähtymään siksi aikaa kun syömään, ei ollut yällä aikaa. Safkat nassuun, kone oli jäähtynyt, tyhjäkäynti edelleen bueno, jasso konttuurihan aukeaa ihan pian, sinne voisi vaikka mennä jottei leviä. Matkalla koneen lämmettyä monia parkkeerauksia, joka kerta tyhjäkäynti hyvä. Vein naapurin skidin (joka siis oli "käsinä") suoraan amatsulle ja itse menin konttorille. Edelleenkin tk hyvä, kone lämmin, ei ruuhkaa joten pääsin alle 10 minuutin käsittelyyn. Meni perkele heittämällä läpi, vetarin suojakumi rikki ja repsikan ajovalon suuntaus ripauksen pielessä.
Tippu muutaman tonnin (ehkä 9) kivi syrämmeltä, kun tässä vekottimessa on muutakin "pikku" vikaa.
Eli rajusti valohoitoa, jotakin osui kohdalleen viimeisessä yöfixaus sessiossa ja onnea mukana... nyt on sitten vähemmän stressaavaa tehdä tarpeelliset korjaukset, on niitä nyt muutenkin jouduttu lykkäämään.
Ehkä kannattaa aloittaa uusi threadi kaikesta muusta tai tämä lähtee harhailemaan enemmään ?? Toisaalta en tiedä ovatko jollain tavalla toisiinsa sidoksissa, esim ilman em sulakkeita kulutus keskimäärin 20% pienempi, CE valo käynyt näkyvillä vain kerran kiihdytyksen yhteydessä, yleensä joka saatanan kerta näkynyt kun on motarilla pyöräyttänyt muutaman viimekuukauden aikana, vaikka menisi normaalikiihdytyksellä vain. Ja kyllä, käyty maanantaina metro-autossa techissä, EI vikakoodeja.
Että tämmönen tällä kertaa, kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan
Huh, nyt tarvin kahvia:)
[Autohan on saksantuonti, ei minun toimesta, ja ollut suomessa yli 4 vuotta seisonnassa kun tuoja kuoli ennenkuin ehti rekisteröidä, sain käsiini maaliskuun alussa-rekisteröitynä.]
kirjain on LMikä on auton valmistenumeron vuosimallia osoittava kirjain, K vai L? Mikä on ACC-panelin numero?
ACC paneelissa on seuraavat:
SAAB (jokunumero?)9630195 , perätarra (jotakin)Version 1 , ja muovissa pikkustikkeri jossa 923K
No tämä ruuhi näkee sitten paljon lämpöä koska olen huomannut kompuran pompppaavan päälle vielä jossain pikkupakkasenkin paikkeilla. Tämän vekottimen ilmastointirempastahan kirjoitin aikaisemminpainekytkimen näkemä paine ja pakkaskytkimen (jäätymissuojatermostaatti höyryskotelon päällä) lämpötila.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 827#341827
Tuolta kun rullailee..
Tämä saabin kabiini on lämmin !
Yksi syy miksi tuota jäähdytystä halusin oli se että kesällä tähän vehkeeseen meinasi paistua. Tuntui että sekaan ei tullut yhtään ajoviiman viilennysta, jotakin yli 40-50 astetta tuuppas sisälle. Tuon rempan jälkeen ei muuttunut jääkaapiksi, mutta erittäin siedettäväksi noin 20 asteeseen kovilla helteillä (mittarin anturi keskituuletusreiästä sisälle mitattuna)
Jossain noilla hollilla aloin ihmettelemään voiko tämä tosiaan olla tällainen paistinpannu ilmankin jäähdytystä, noissa vanhemmissa 900/90 saabeissa, joilla olen ennen ajellut sai kyllä tulemaan edes ajoviimaa. Eli jotain mätää oli/on silloinkin. No se kuuluisa läppä levisi purun yhteydessä ja vaihdettiin uuteen. Vanha raato olikin aika pirun jäykkä irtiotettuna, anyway.
Ainiin, jos siitä mittariston lämpötila lukemista olette kiinnostuneet, niin ei mitään hälyttävää siellä, puolivälissä asteikkoa, ja kun kuumeni kunnolla niin flekti piti kyllä hienosti alle punaisen. Se uusi läppä sai ainakin reaktioita aikaan muissakin kuin hi/lo asennoissa ja säätöä siis tapahtuu nyt.
Nyt talvellakin on lämmin, ei voi valittaa. Kone lämpenee suhteellisen nopeasti, ja sisätilat sen myötä. Mutta tosiaan nolla ja pikkupakkasilla ilmeisesti kompura joutuu duunaan että saa pidettyä sisälämmön jossain 21 pintaan.
Tässä kohtaa siitä uudesta termarista joka muutti hiukan kuviota koneen lämmön suhteen:
Vanha olikin sitten ruotoisin paska jonka olen koskaan joutunut näkemään, tiivisteetkin joutui raapimaan ja jämät hiomaan uristaan, joten voidaan olettaa sen olleen jo vaihdon tarpeessa. Kiinnitysruuvit olivat niin neitseelliset etten tiedä onko koskaan vaihdettu
-Yritän hiukan puolustautua hidasteluillani sillä tekosyyllä että mun molemmissa käsissä on hiukan fibaa, nuo voimailulajit tuottavat jumalattomasti tuskaa, menee homma tolkuttoman hitaaksi, yritän siis saada aina kaveria apuun aukomaan paikkoja.
Aikaisemmin mittarin mukaan lämmöt siis puoliväliin ja siitä sitten romautus alaspäin vihreällä alueella jonnekin alakolmannekseen, ja seillä pysyteltiin aina tovi, silti kuuma sisällä. Nyt lämpö nousee puoliväliin, siitä sitten hitaasti jonnekin yläkolmannekseen, tulee alas puoliväliin, alkaa hitaasti kohota, laskee taas hallitusti jne. Eli mittarin mukaan käy nyt lämpöisemmin, muttei mitään hälyttävää. Kabiinin lämpö on oikeasti samankaltainen kuin aikaisemmin, reagoi ehkä hiukan tarkemmin ACC:n lämpösäätöön, jos se nyt on mahdollista.
ECON tiputtaa kompuran pois pelistä, kyllä se osuus toimii siis. Ja ei tule paneelista virhekoodeja, btw Välillä tuo kompensointi kyllä ei oikein ole synkassa kompuran kanssa, koska esim kompura hyrähtää(parkissa siis), kone dippaa kunnolla kiepit jonnekin 500 ja nostaa vasta sitten normaaliksi. Tyhjäkäyntikierrokset ovat kyllä olleet kompuran käydessä mielestäni useimmiten kohdallaan, tässä alkaa jo kohta muisti pätkiä kun menee hommat niin "monipuoliseksi".Tyhjäkäyntikorotus ACC:lta ruiskuboksille toimii niin, että ACC antaa akkujännitteen ruiskuboksin napaan 14 painekytkimen, pakkaskytkimen ja kompressorin aikareleen läpi (asento AUTO, ei ECON tai OFF). Ruiskuboksi korottaa tyhjäkäyntiä ja hetken päästä rele vetää ja kompressori pyörii.
Kävin tuossa pikku koeajossa ja ei laske, taitaa mennä metikköön muutenkin koko tämä arvaus. Koska nyt on taas tyhjäkäynti korkea kone lämpösenä, sulakkeilla tai ilman.Palautuuko tyhjäkäynti normaaliksi jos irrotat kompressorin releen, reletaulussa paikka E? Olisiko releessä tuo vika?
Mutta, on muutama syy miksi halusin tutkia tältä kantilta; nimittäin sain tuon vehkeen katsastettua tällä sulake operaatiolla. Se oli ikäänkuin viimeinen mitä jaksoi kokeilla oltuaan jo 12 tuntia pressutallissa hiplaamassa autoa kaverin kanssa, eli keskiviikkona, ulkolämpötila jotain +4 sain vihdoin ja viimein tyhjäkäynnin tasaiseen 900 kieppiin kun irrotettiin sulakkeet liittyen ilmastointiin. Kaikki nämä irrottelut tehty auto sammuksissa, ei lennossa siis. Kompura ensin (20), ei vaikutusta pääasiassa tasainen 1300, mutta kun innostuu niin 1500-1800. Sitten (4) -ei vaikutusta, sama paska. Sitten vielä (1) -avot, tasainen 900. Kone lämpöinen ja pysyi siinä kuin tauti. Okei auto pois tallista, jäähtymään siksi aikaa kun syömään, ei ollut yällä aikaa. Safkat nassuun, kone oli jäähtynyt, tyhjäkäynti edelleen bueno, jasso konttuurihan aukeaa ihan pian, sinne voisi vaikka mennä jottei leviä. Matkalla koneen lämmettyä monia parkkeerauksia, joka kerta tyhjäkäynti hyvä. Vein naapurin skidin (joka siis oli "käsinä") suoraan amatsulle ja itse menin konttorille. Edelleenkin tk hyvä, kone lämmin, ei ruuhkaa joten pääsin alle 10 minuutin käsittelyyn. Meni perkele heittämällä läpi, vetarin suojakumi rikki ja repsikan ajovalon suuntaus ripauksen pielessä.
Tippu muutaman tonnin (ehkä 9) kivi syrämmeltä, kun tässä vekottimessa on muutakin "pikku" vikaa.
Eli rajusti valohoitoa, jotakin osui kohdalleen viimeisessä yöfixaus sessiossa ja onnea mukana... nyt on sitten vähemmän stressaavaa tehdä tarpeelliset korjaukset, on niitä nyt muutenkin jouduttu lykkäämään.
Ehkä kannattaa aloittaa uusi threadi kaikesta muusta tai tämä lähtee harhailemaan enemmään ?? Toisaalta en tiedä ovatko jollain tavalla toisiinsa sidoksissa, esim ilman em sulakkeita kulutus keskimäärin 20% pienempi, CE valo käynyt näkyvillä vain kerran kiihdytyksen yhteydessä, yleensä joka saatanan kerta näkynyt kun on motarilla pyöräyttänyt muutaman viimekuukauden aikana, vaikka menisi normaalikiihdytyksellä vain. Ja kyllä, käyty maanantaina metro-autossa techissä, EI vikakoodeja.
Että tämmönen tällä kertaa, kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan
Huh, nyt tarvin kahvia:)
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)