Autoradiosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Et kertonut minkä vuosimallin ja korimallin autosi on.

Auton alkuperäiset kaiuttimille menevät johdot ovat todellakin tosi ohuet, 0,75 mm2. Kaiutinjohtojen numerot ovat 346 - 349.

Jos autossa olisi vahvistin piilossa, signaali sille menisi DIN-liittimellä olevalla johdolla.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... stem91.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Kiitoksia Mimmille ja kumppaneille avusta, mutta eilisen aherruksen jälkeen joutui antamaan periksi. Autossa on vahvistin apparin penkin alla ja orkkisradio ( clarion/saab) syöttää linjatasoista! signaalia normaalien ( 0,35mm2) johtojen kautta ja ylimäärinen keltainen ohjaa vahvistinta. Ihmettelyn aihetta antaa suojaamattomien ohuiden johtojen pitkä veto keskikonsolista -> apurin penkin alle. Miten tuo on saatu häiriöttömäksi?? Tänään vien orkkis cd:n pajalle korjaukseen ja katsotaan tuleeko siitä kalua. Jos jollakin sattuisi löytymään clarionin boksin ja radion välistä 10-napaista johtoa pyöreillä liittimillä niin voisin olla kiinnostunut.

Kuvia:
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab015.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab008.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab002.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab001.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab014.jpg

PS. toivottavasti kaapauksesta vastuussa olevat tahot saadaan kiinni! Meni arvokasta tietoa tämän asennuksen osalta hukkateille...
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Painkiller kirjoitti:Kiitoksia Mimmille ja kumppaneille avusta, mutta eilisen aherruksen jälkeen joutui antamaan periksi. Autossa on vahvistin apparin penkin alla ja orkkisradio ( clarion/saab) syöttää linjatasoista! signaalia normaalien ( 0,35mm2) johtojen kautta ja ylimäärinen keltainen ohjaa vahvistinta. Ihmettelyn aihetta antaa suojaamattomien ohuiden johtojen pitkä veto keskikonsolista -> apurin penkin alle. Miten tuo on saatu häiriöttömäksi?? Tänään vien orkkis cd:n pajalle korjaukseen ja katsotaan tuleeko siitä kalua. Jos jollakin sattuisi löytymään clarionin boksin ja radion välistä 10-napaista johtoa pyöreillä liittimillä niin voisin olla kiinnostunut.

Kuvia:
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab015.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab008.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab002.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab001.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab014.jpg

PS. toivottavasti kaapauksesta vastuussa olevat tahot saadaan kiinni! Meni arvokasta tietoa tämän asennuksen osalta hukkateille...

Hitto samanlainen boksi on penkin alla.

Onko tosiaan tällainen lapsus sauutnut ettei uutta mankaa saa ISO liittimen kytkemällä paikoilleen? Onko tuolla kätköissä jossain toinen liitin johon tulee normi kaiutinkaapelit vai miten tuohon on tarkoitus vaihtomankka saada? Helppiä!!
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ajattelinkin että Saabissa täytyy olla loppuun asti mietitty ratkaisu. Eli kuvan ruskeat liittimet tulee kaiuttimilta ja vahvistimelta. Nyppäämällä irti ja laittamalla mankan taakse kiinni alkoi poppi soimaan.

Kuva
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Liittyy orkkis-grammareihin, mutta kysymys on eri:

Aero VM97:n vahvistin pätkii nyt ilmojen kylmettyä. Eka pimeneminen tuli syksyllä pakkasilla, mutta sen jälkeen on toiminut ilman ongelmia. No, eipä ole ollut pakkasiakaan, mutta nyt kun on muutaman päivän ollut -3-5 astetta, toi ongelma on enemmän sääntö kuin poikkeus.

EDIT: kyseessä siis kuvassa ylinnä näkyvä grammari, joka minun kokoonpanossani ohjaa erillistä vaihtajaa: http://i9.photobucket.com/albums/a68/ha ... aab014.jpg

Radio on siis startin jälkeen mykkä, tai mykistyy poksahtaen. Näytöstä häviää tällöin numerot, mutta nappuloihin jää taustavalot, ja antenni jää ylös. Antenni myös tottelee mykkää radiota, kun sammuttaa radion ja kytkee uudelleen päälle.

Olen "heilutellut" radion, sen takaiset johdotukset, sulakeboksin, sekä vahvarin ja johdotukset penkin alla. Ei mitään rahinaa, pätkäsyjä valvotuissa olosuhteissa. Sulaketaulusta kokeilin sen verran, että radion sulakkeita poistamalla koko raidio pimenee, mutta mulla siis jää tuo taustavalaistus palamaan.

Kun ACC alkaa työntää lämmintä kabiiniin, radio herää henkiin. Jos tällöin on mykästä radiosta ehtinyt ruuvaamaan nupin kovasti kaakkoon, meinaa penkinlämppäri kastua... :oops: Auton lämpeneminen siis auttaa asiaan, mutta koska lämmintä pukkaa sekä kojelaudan sisään että palkurin penkin alle, se ei auta huonon kontaktin paikantamisessa. :?

Lähinnä kyselisin, onko joku törmännyt samaan ja/tai onko tuosta systeemistä sähkökuvaa. Haynesista ei (yllättäen) löydy radion scheemoja(kaan), eikä sieltä pa-russki-sivuiltakaan, missä M97 muuten on kattavasti edustettuna.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Suomik kirjoitti:Aero VM97:n vahvistin pätkii nyt ilmojen kylmettyä. Eka pimeneminen tuli syksyllä pakkasilla, mutta sen jälkeen on toiminut ilman ongelmia. No, eipä ole ollut pakkasiakaan, mutta nyt kun on muutaman päivän ollut -3-5 astetta, toi ongelma on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Taitaa olla parempi ottaa kolvi kouraan ja käydä läpi kaikki grammarin juotokset.

Itselläni kävi mykistymisongelma sonyn radion kanssa. Kaikki jännitteet oli ok muuten paitsi standby-jännitteen tekevä regulaattorihässäkkä joka ei antanut mitään pihalle. Tökkäsin proben sen trankun emitteriin mistä jännite menee eteenpäin niin heti heräsi henkiin elikkä aika selvä juotosongelma oli kyseessä. Nyt pelaa kun myös kaikki lähiympäristön komponentit on tökitty kolvin kanssa uudestaan kiinni.

Lämpösykli näyttää murtavan noita juotoksia vaikka tässäkin tapauksessa kyseessä oli sentään läpikuparoitu lasikuituinen piirilevy mutta toisaalta pintaliitoskomponentti. Ehkäpä tuo sitten olisi läpilevyn asennettuna komponenttina kestänyt paremmin, ainakin tällaisessa piirilevyssä.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

vtp9k kirjoitti:Taitaa olla parempi ottaa kolvi kouraan ja käydä läpi kaikki grammarin juotokset.
Kiitti kommentista; tähän olen itsekin jo alkanut asennoitua. On vain vähän "irtonainen" olo, kun en ole löytänyt tuon alkuperäisen systeemin kytkistä, josta voisi selvitä vielä joku tarkastamisen arvoinen paikka. Ilmeisesti muilla ei ole juuri samalla tavalla kiukutellut...?

Eihän siinä muu auta kuin käydä piirit läpi. Tuohon on tulossa tilalle toinen, kaukosäädettävä soitin, mutta tarkoitus olisi säilyttää tuo vanha systeemi sellaisenaan (toivottavasti toimivana...)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Viesti Kirjoittaja MHag »

Hyvä vinkki toi radion himmennys, josko sellainen luonnistuisi.
Nyt en yht'äkkiä muista soittimen merkkiä ja mallia :oops: . Muistaakseni joku Plaukkari tai Grundig made for Saab, tuo jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaisi tutummalta. Jos osuin oikeaan, tietääkö joku, onko siihen mahdollista saada tuota himmennystä?. Vehje tullut kaaran mukana, -97 CS.

Toinen kysymys koskee soittimen valaistuksen väriä, onko rukattavissa samaan sävyyn kojelaudan painikkeiden valaistuksen kanssa?
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Uusi autoradio tuli ostettua vanhan asuntovaunukäyttöön siirtyvän Panasonicin tilalle. Sitä ennen kärryssä oli alkuperäinen Blaupunkt Casablanca SQR 49 (joka on palasina epäonnistuneen korjausyrityksen jäljiltä).

Uuden radion perässä on kaksi ISO-liitinpaikkaa (A ja B). Panasoniciin olen joskus kymmenen vuotta sitten ottanut virrat ja kaiutinliitännät jonkinlaisten sovitinkappaleiden avulla ja riviliittimillä (sokeripaloilla).

Parkkihallissa yritin noita liittimiä tiirailla, mutta ovat siellä kojelaudan alla aika piilosilla. Ilmeisesti sinne tulee kaksi johtorypästä jotka päättyvät omiin liittimiinsä.

Onko näiden saabin liitinten ja ISO-järjestelmän liittimien välille valmista johtosarjaa? Motonetissa ja Biltemassa näyttäisi olevan merkkikohtaisia sarjoja, tarkoittaako se juuri tällaista?

Mitähän maksaa merkkiliikkeen liitinsarja - onko joku kysynyt?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

kait tavallaa ot, mut kuitenki. oma pioneerin deh-p8600mp teki jännästi kun kytki tuon valojen säätö homman, kirkkaus toimi päin vastoin :D en sitten viitsinyt tuota alkaa sen enempää tutkimaan, mutta mistähä tuo mahtanee johtua?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Itse itselleni vastaten...

Sieltä se löytyi Motonetista johtosarja autoradiolle hintaan 13 euroa ja risat.

Eli neljä liitintä, kaksi johtonippua. Toiset kaksi ISO-liitintä autoradion taakse ja jäjelle jääneet kaksi suoraan saabin valmiisiin liitinpaikkoihin.

Vähän oli nihkeetä asennustouhu, kun kädet eivätkä sormet meinanneet riittää tuonne keskikonsolin syvyyksiin. Vanhasta radiosta kannattaa muistaa ottaa irti se kulmaliitin antennille!!! Uusissa radioissa on ilmeisesti kaikissa sellainen pienempi antennikolo, johon se pitempi antenniliitin ei mahdu.

Mutta poppi soi!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
grafton
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Maalis 16, 2008 17:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoradiosta

Viesti Kirjoittaja grafton »

Asensin uudet stereot ja piti Saabin ISO-liittimen nastat 4 ja 7 vaihtaa jotta radio ei hukkaisi tallennettuja asetuksia. Osaako joku selittää miksi ihmeessä Saabissa on tuo ISO A-liitin tehty toisin kuin mitä standardi sanoo?
9000 CS 2.0t -97
Vastaa Viestiin