Ei toimi Part III ... ja tutkinta jatkuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Ei toimi Part III ... ja tutkinta jatkuu

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

No niin,

Tässä aikaisemmin laittelin tänne viestiä ja hyviä ohjeita sainkin. Nyt aon autoa käyty läpi. Auto lähtikin toimimaan hienosti, kun laitoin uudet tulpat. Nostajat vain nakuttivat, mutta johtunee puolen vuoden seisomisesta ulkona? vai?

Eli laitoin uudet oikeat tulpat. Ed. omistaja oli laittanut jotkut mielenkiintoiset. Uusilla tulpilla ja täydellä akulla ensimmäisellä käyntiin ja ilo oli suuri. Mutta kun sitten lähdin koeajolle, auto hyytyi 300 metrin ajon jälkeen räntäsateeseen. Ensin mentiin 2:lla pytyllä ja sitten auto hyytyi kokonaan. No, auto takaisin tallin ja huolto jatkui. Hall - anturi vaihdettiin ja uusi bensansuodatin asennettin. Suodattimeen tuli hienosti bensaa. Kipinä tuli tulppiin, mutta auto ei inahtanutkaan.

Ollaan aivan ymmällään??? 8O

Vaihdetut osat:

1. bensapumput + suodatin
2. puola
3. virranjakajan kansi + hall anturi
4. jännitteensäädin
5. tulpat + tulpanjohdot

Yhteen asiaan kiinnitin huomiota. Mulla oli tossa pari vuotta sitten Saab 90:nen, joka ei käynnistynyt. Mä en tiedä osan nimeä, mutta venakoppaan tuli sellainen y haarainen kumitutti, josta lähti kaksi letkua kohti kaasaria / kurkkua. Mitäs ne tekevätkään? Kuitenkin, kun hankin uuden sellaisen vehje toimi kuin kello. Tossa tonnarissa on samanlainen, joka on hieman löysähkö ja lisäksi siinä on jonkunasteisia omia virityksiä. Mikä osa tämä siis on ja mitä se tekee? Kannattanee vaihtaa uuteen?

Neuvokaa, jotta päästään turbon pauloihin...pian... hehe.

KIITOS!

ZF
Viimeksi muokannut ZaappiFantti, Ke Tammi 31, 2007 10:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei toimi Part II

Viesti Kirjoittaja jus »

ZaappiFantti kirjoitti:Mikä osa tämä siis on ja mitä se tekee? Kannattanee vaihtaa uuteen?
Huohotusletkun läpivientikumi venttiilikopassa?

Merkkiliikkeestä uusi viidellä eurolla, niin kestää. Motonetistä saat samanmuotoisen Scantech-kumirimpulan, mutta saattaa pehmetä ja murtua jo vuodessa.

Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, imusarjaan menevä pikkuletku saattaa imeä vähän ylimääräistä ulkoilmaa, mikä voi vaikuttaa käyntiin hieman. Ei kuitenkaan niin rajuja vaikutuksia kuin 90:n huohotusletkun ollessa irti.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 143#392143
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko bensa tuoretta? tahtoo tuo puoli vuotta olla liikaaa ja jos vielä ulkona on ollut niin varmasti kondenssi vettä seassa! sinolia ja uutta bensaa tankkiin!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Bensapumppua voisin melkein ehdottaa, milloin on vaihdettu vai onko koskaan ja paljonko kilometrejä ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

9000cst kirjoitti:Bensapumppua voisin melkein ehdottaa, milloin on vaihdettu vai onko koskaan ja paljonko kilometrejä ?
:? Köhöm..ekassa viestissä ilmoitettiin olevan uudet pumput.. :roll:
Muukkonen

Bmw 523 Touring
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Jep

"Huohotusletkun läpivientikumi venttiilikopassa?"

vanhemmista saabeista kun on k0okemuksia, niin toi jotenkin voisi olla se. Se on meinaan hirvee oma patentti mikä siinä kiinni. Emmä tiiä. Oon menossa tallille laittamaan uudet bensat ja litkut. Tulpat vaihdan taas, jos ne paloivat viime yrityksellä. Voisiko huono akkukin aiheuttaa kaiken pahan?? Kun akun kunnosta ei ole tietoa. Lataus näyttää 13,5 V.

ZF
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Bärkkele,

Ei toimi ei :( Huohotushööpeli vaihdettiin, taas uudet tulpat ( ihan vaan varmuudeksi ), kaikki litkut tankkiin ja uutta bensaa sekä täys akku. Lähti aluksi käyntiin ja kävi ihan kivasti. Sammutettiin ja lisää kakkua tankkiin. Sitten ei enään startannutkaan. hetken kuluttua lähti käyntiin kahdella pytyllä, sen jälkeen ei ollenkaan. :( :( :roll: :x

MUTTA, voisiko tällainen osa olla syyllinen:

Konehuoneen etuosassa on turboon menevä ympyräinen elektroniikkaosa, josta lähtee ainakin yksi letku turboon, 2 muuta letkua sekä 2 liitintä. ( muistikuvaa, ei ollut kameraa ) . Osan numero on: 7517477. Osa allkoi raksuttamaan omiaan ja auto ei edes starttia pyörittänyt. Sitten kohta taas kaikki pyörii hienosti, mutta ei käynnisty. Neuvokaa, pliis :( ?

ZF
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ZaappiFantti kirjoitti:
MUTTA, voisiko tällainen osa olla syyllinen:
...
Ei voisi. Se on ahtopaineen säätöventtiili (=APC:n magneettiventtiili). Aika mystiseltähän tuo vika vaikuttaa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitää varmaan kokeilla putsata akulta runkoon ja moottoriin menevän maadoitusjohdon kosketuspinnat, tarkistaa plusjohtokin, ja kokeilla toisella akulla. Magneettiventtiili ei voi aiheuttaa käynnistymättömyyttä, eikä varsinkaan sitä ettei edes pyöritä.

APC saattaa alkaa naksutella magneettiventtiiliä jos akun jännitetaso laskee kovin alas - ainakin jotain tällaista jänniteriippuvuutta omassani olin joskus havaitsevinani.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Näyttäis vielä sytkän pääteaste puuttuvan vaihdetuista osista. Sitä vaan vaihtamaan ja jus:in mainitsemat toimet riittävän virransaannin takaamiseksi, niin taas ollaan viksumpia. Kannattaa myös varmistella kaikki alipaineletkut useampaan kertaan useamman ihmisen toimesta...sitä on joskus itse niin puusilmä, että jää jotain huomaamatta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

V.J.S kirjoitti:Näyttäis vielä sytkän pääteaste puuttuvan vaihdetuista osista.
KIITOS neuvoista,

onko kyseessä tämä osa? Missä sytkän pääteaste sijaitsee noin niinkuin fyysisesti? Kohta varmaan on manuaalin paikka...

Kuva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ZaappiFantti kirjoitti:onko kyseessä tämä osa? Missä sytkän pääteaste sijaitsee noin niinkuin fyysisesti?
Juu, on se tuo kuvan osa. Kuskin puolen lokasuojassa akun vieressä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/moottori.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 16, 2007 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ZaappiFantti kirjoitti:
onko kyseessä tämä osa? Missä sytkän pääteaste sijaitsee noin niinkuin fyysisesti?
On. Tonnarista en osaa sanoa, kun ei ole jakajallista mallia koskaan ollut, mutta satkussa on kuskinpuolen "sisä"lokarissa kiinni konehuoneessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Samaan aikaan kaksi vastausta :D

Kiitoksia. osa huudettu Ebaylta ja tulossa Suomeen. Hinta huima 10 e :)

ZF
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ZaappiFantti kirjoitti:Samaan aikaan kaksi vastausta :D

Kiitoksia. osa huudettu Ebaylta ja tulossa Suomeen. Hinta huima 10 e :)

ZF
Ja Suomenmaalta Motonetin kylästä olis saanut uuden Bosch-pääteasteen 17,90€ :)

9000 Bosch jos Hall-anturi jakajassa, ei ECU-ohjattu. . . . 10-8002 17.90 ???
2,0/Turbo 85--87 on Hall-anturillisia, ei keskusyksikköä. 10-8002 17.90 ???
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin