Keskuslukko ei pysy kiinni (SELVITETTY)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MHag kirjoitti:Siis toi kytkimen irrotus sylinterin kupeesta on tarpeen sisuskaluja vaihdettaessa? Lukkosepän päänsärky ? (joka ei tietenkään ota vastuuta epäonnistumisesta?)
Sylinterin sisäosan irrottaminen rikkoo mikrokytkimen, ellei mikrokytkintä ensin irrota. Eiköhän se ole lukkosepän päänsärky ja vastuu jos vie koko kahvan kytkimineen päivineen hoideltavaksi.

93-auton kahvassa ei ollut mitään liimavarmistuksia, kytkin sylinterin kyljessä pelkästään omilla klipseillään kiinni.

Haittojen uusiminen auttaa kyllä hyvin todennäköisesti haittojen kulumisesta johtuvaan takelteluun avaimen kääntymisessä. Väittäisin että lukko päädytään korjaamaan ennen kuin muut osat on kuluneet niin paljon että sillä olisi merkitystä avaimen kääntymisen kannalta. Jos muutkin lukkosylinterin osat on kovin kuluneet, lukosta ei tule uudenveroinen (lähinnä väärien avainten sopivuuden/sopimattomuuden kannalta).

Jos avaimen profiilissa sattuu olemaan paljon jyrkkiä harjanteita, haitat kuluvat erityisen nopeasti.

Tonnarin lukkoon sopivia haittoja myydään motonetissa 7 kpl erissä. Kaupan päälle tulee kaksi avainta ja Vectran ovilukkosylinteri.
Ovilukkosylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-8581 9.75 eur.
Todennäköisesti kokonaishinta tulee halvemmaksi kun vie lukon lukkosepälle saamaan uudet haitat 20 eurolla, koska ei ole kovin todennäköistä että saisit kaksi lukkosylinteriä ostamalla sopivan setin juuri sinun avaimeesi sopivia haittoja :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Hieman päivitystä omaan keskuslukko-ongelmaani.

Keskuslukko ei siis KOSKAAN avaimella lukittuna pysy kiinni, vaan napit pomppaavat samantien ylös. Myöhemmin alkoi myös kuskin oven pictogrammi palaa koko ajan ja silloin ei keskuslukko toimi konsolista ollenkaan.

Kerran ajossa tuo pictogrammi sammui ja keskuslukko toimi konsolista ok ja ovet jäivät lukkoon. Kokeilin sitten vielä niin, että pidin kuskin oven kiinni enkä koskenut siihen ja konsolista jäi joka kerta ovet lukkoon. Sitten kokeilin avaimella kuskin ovea (kuitenkaan en sitä avannut ensin), niin aina pompahti takaisin ylös. Eli vika on kuskin oven reed-releessä ja lisäksi jossain muualla, joka aiheuttaa sen, että ovikatkaisijoista ei keskuslukko jää kiinni.

No nyt on jo muutenkin tullut tarpeeksi ongelmia: Tonnari seisoi viikon parkkiksella kun täällä Helsingissä sillä ei juuri ole käyttöä. Ajattelin sitten kokeilla viikonloppuna käyntiin kun siinä on tuontipelleksi joku vinkuvokki akunpaska. No olipa sitten lukot umpijäässä ja lukkosula autossa, joten eipä sitten päässyt autoon sisään :) Lisäksi vielä vetäisin hantin puolen kahvasta, niin sekin jäi auki-asentoon, onneksi oli ovi lukossa ettei jäänyt auki. Tossa italianihmeessähän nuo lukot on ongelma, pakastuessa lukot jäätyvät niin, että ovi ei pysy kiinni ennenkuin oven sisuskalut lämpenevät. Tämä ongelma on ollut kaikissa tonnareissani kautta aikojen (3kpl), muissa Saabeissa (95, 96, 99, 900) ei koskaan tuota ongelmaa ollut.

No onneksi ei ole nyt suunnitelmissa ainakaan viikkoon lähteä mihinkään lähikauppaa pidemmälle, joten joutaa tuo tuolla parkkiksella maata. Täytyy sitten ennen tarvetta kuumentaa hiustenkuivaajalla ovet auki ja laittaa akku lataukseen :)

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tulipa sitten hiustenkuivaajalla puhallettua lukot suliksi. Mutta hantin puolen etuovi ei aukea, koska kahva on jäätynyt sisuskaluiltaan ns. aukiasentoon. Lisäksi kuskin oven nappi on täysin jumissa, eli ei aukea sekään. Takaovet aukesivat :) Lisäksi joutui takaoven lukkoa kuumentamaan hiustenkuivaajalla, jotta ovi pysyi kiinni.
Nyt vedin roikalla sisälämppärin huutamaan, josko oven sisuskalut sulaisivat.

On kyllä suoraansanottuna täyttä paskaa noi makaroonisuunnittelijoiden Saabien lukot, ei todellakaan satkuissa tai ysiyseissä tarvinnut kertaakaan lukkojen kanssa temppuilla, saati että niitä olis tarvinut puhdistella. Makaroonit tehkööt vaan pitsaa, jättäkööt muut niille jotka osaavat. Fiat- petojen sukuja, susi jo syntyessään.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Lähtipä se tonnari käyntiin kuten Saabin pitääkin, eli laakista, joten se puoli on ihan kunnossa :)

Kiipesin takapenkiltä kuskinpukille ajamaan ja ajelin puolisen tuntia kuumentaen kabiinia, niin jo vain aukesi molemmat etuovet :)

LISÄHUOMIOTA:

Keskikonsolin keskuslukitusnappi toimii AINOASTAAN sytytysvirrat päällä JA pictogrammi ei saa ilmoittaa kuskin ovesta.

Eikös tuon kuuluisi normaalisti toimia myös ilman sytytysvirtojakin jos kuskin ovi on kiinni ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Auto seisoi tunnin tuon lämmittelyajon jälkeen ja tekipä sitten ekan kerran isot tenät:

Starttauksen jälkeen sammui heti, uuden starttauksen jälkeen myös, tyhjäkäynti pois. Kolmannen startin jälkeen kävi tosi vaimeasti tyhjäkäyntiä, kiekkamittari ei näyttänyt mitään, check engine ja tcs ctrl- valot paloivat, kaasupoljin oli älyttömän jäykkä.
P- vaihde päällä otti kierroksia kun polki, yritin sitten laittaa R:n päälle niin sammui siihen. Uuden starttauksen jälkeen moottori toimi kuten ennen vikaa, kaikki pelasi, ainoastaan check engine jäi palamaan, mutta ajossa ei mitään outoa tuntunut.
Ennen tätä siis auto oli seissyt käyttämättä yli puolitoista viikkoa, vesisateesta 15 asteen pakkaseen ja tänään sitten lämmittelin sen henkiin.

Täytyy huomenna soitella Tapanilaan Westerlundille jos saisi jarrut ja nämä sähköviat kuntoon ja check enginen luettua.


TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

No niin, aika Tapanilassa sijaitsevalle Westerlundille varattu 30.1 alkaen, jossa tonnari viettää muutaman päivän vikojen korjailussa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mimmi kirjoitti:Keskikonsolin lock-napista avautuu/sulkeutuu kaikki ovet kaikissa virtalukon asennoissa.
Koskeeko myös kanadan speksein olevaa autoa ??

Minulla kun on sellainen. Vaihteistossakin sähköinen P-lukko, joka aukeaa vasta kun on virta päällä ja painaa jarrua

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Vein äsken tonnarin Tapanilaan Auto-Westerlundille korjaukseen ja korjaaja oli sitä mieltä, että nimenomaan joillain markkinoilla keskikonsolin katkaisin toimii vain virrat päällä. Hän muisteli, että jenkeissä ja mahd. Belgiassa olisi näin.
Mun tuontipellehän on kanadan spekseillä jossain vaiheessa Belgiaan siirtynyt ja Belgiasta Suomeen kait 2005.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Päivitystä tännekin, eli huollossa kuskin oven reed-rele oli rikki ja se ohitettiin, jonka jälkeen keskuslukko alkoi toimia kuten kuuluukin.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Vastaa Viestiin