tonnariin tehoa ja RUTKASTI

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tonnariCD
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 22:58

tonnariin tehoa ja RUTKASTI

Viesti Kirjoittaja tonnariCD »

Elikkäs omistan turbo tonnarin. Mainio ja hyvä peli, mutta tehoja jään kaipailemaan lisää. Tekniikasta en tiedä itse juurikaan mitään, mutta kova halu kokeilla mihin pystyy...ja jos ei pysty ni viedään ammattilaisille. Olen ajatellut vaihtaan vakiturbon viritysturboon Holset H1E/D 54/55mm. Onko sopiva turbo virityskäyttöön. Tehohaarukka hakusessa 250-320hv. ByPass venttiili by Bosch lisäks ja tilauksesta tehty pakosarja. Ilmanputsariksi Green Air Filteriä ajattelin, putkistoks joku möreä 3" :D. Onko kyseinen kokoonpano teoriassa mahdollinen. Kyseessä kuitenkin suht. hintava projekti.. mutta tulossa myöhemmin mm. maalaus, sisustan uusimista yms. mutta ensiksi saatava tehoa.. Ja voitte (lukekaa: miellellään) antaa ehdotuksia eriviritys mahdollisuuksista (ja hinnoista) ja paljonko lisätehoa saa. Ja kiihtyvyyden arvailutkin olisi mukavia. Noh...toivotaan että saan selvyyttä asiaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Meneppäs katselemaan tuolta styling&tuning-osastolta, tai sitten projekteista, kaikkea on tehty tai ollaan tekemässä, turha aloittaa taas uutta ketjua tästä aiheesta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kannattaa myös turbon lisäksi harkita tuota löpöpuolta niin saat ahtoja nostettua rutkasti!
Saab 9-5 2,0t -1999
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

lähetään nyt ensinnäki siitä liikkeelle että minkä ikäinen ja millä koneella oleva tonnari on kyseessä? Trionic vai LH?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
tonnariCD
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 22:58

Viesti Kirjoittaja tonnariCD »

kyseessä on vm.90 9000CD. Ed. omistaja vaihtanut koneen joten ajettu n.150-250tkm.. Eli ei koneen pitäs olla vielä edes sisäänajettu saabille, eihän?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Et vastannut tärkeään kysymykseen, eli millä koneella autosi on? Jos kone on vaihdettu, niin onko edelleen alkuperäisen kaltainen? 2.0 vai 2.3, mikä ruisku jne. Kun kerrot tarkasti konepuolesta kaiken, niin sinua osataan opastaakin tuon viripuolen kanssa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tonnariCD
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 22:58

Viesti Kirjoittaja tonnariCD »

kone on alkuperäisen kaltainen 2.0. Muuta siittä en osaa kertoa, pitäisi vielä olla saman ikäisestä pelistä otettukin. Mitenkäs ton laatikon kanssa, pitäiskö virittäessä alkaa kattelemaan jo kestävämpää laatikkoa..?? vai kestääköhä alkuperäinen jos ei hirveesti jatkuvasti revittele?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tonnariCD kirjoitti:. Mitenkäs ton laatikon kanssa, pitäiskö virittäessä alkaa kattelemaan jo kestävämpää laatikkoa..?? vai kestääköhä alkuperäinen jos ei hirveesti jatkuvasti revittele?
Kestää varmasti tavoitteen haarukan 250-320hv jos nätisti ajelee. Eli ei sudituksia liikennevaloista / täyskaasuvedätyksiä 1500rpm alkaen. Hajoaa nuo laatikot vakiotehoillakin, päivän kunnosta, käytöstä ja huollosta se on kiinni.

3" putki ja katti (jos on), loppuputki voi olla orkkista. Pottu (Garrett Gt28Rs) turpoksi, jotkut päälle 450cc@3bar suuttimet tai lisäsuutin orkkisten lisäksi ahtorikastimeksi, noille koodattu bensalastu ja DI/APC lastu niin ollaan jo lähellä. Tai sitten Megaa kehiin ja bleederillä painetta. Hinta-arvio itse tehtynä 1500-2000€, teetettynä ihan v***ti enemmän.

Sitten vaan luistavaa kytkintä päivittämään (240mm Sachs 2.3T:n asetelmalla ja vauhtipyörällä riittää noille tehoille). Sen jälkeen tekniikan siirto toiseen koriin, kun savuna ilmaan hävinneet n. 10v sitten viimeksi huolletut jarrut "pääsi yllättämään tehottomuudellaan" :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tonnariCD
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 22:58

Viesti Kirjoittaja tonnariCD »

Mitenkä on kestääkö kone noita tehoja? jarrutkin on kyllä suunnitelmissa vaihtaa tehokkaampiin..Budjetti on vähän nauhabudjetti mutta jos romikselta käytetyt jarrut(HYVÄKUNTOISET) ois varmaan seuraava...vai onkohan tossakaan järkee. Millanen kiihtyvyys noilla tehoilla on?
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

tonnariCD kirjoitti:Mitenkä on kestääkö kone noita tehoja? jarrutkin on kyllä suunnitelmissa vaihtaa tehokkaampiin..Budjetti on vähän nauhabudjetti mutta jos romikselta käytetyt jarrut(HYVÄKUNTOISET) ois varmaan seuraava...vai onkohan tossakaan järkee. Millanen kiihtyvyys noilla tehoilla on?
Pyydän etukäteen anteeksi kaikilta kommenttiani, joka on: Voi itku

Mikäli olet tosissasi, lueskele tätä oivaa foorumia kaikessa rauhassa. Löydät varmasti paljon infoa vastaavista projekteista. Selvitä autosi nykyinen tekniikka ja mitä kaikkea joutuisit hankkimaan lisää. Foorumia selatessa ja esim hakua käyttämällä löydät monta eri yritystä, jotka sitten myyvät viritysosia autoosi. Monella myös hinnat esillä, joten se budjettikin muodotunee sitä myötä. Toivotan sinulle onnea projektiin.

EDIT: Osiosta tapahtumat löytyy infoa ns. renkaan potkijaisista, jossa tapaa muitakin Saabisteja ja samalla tietotaitoa eri malleista ja esim. siitä virittämisestä. Itsekin (totaalisen kädettömänä) sain paljon infoa silloisen Saabin suhteen. Lähes ympäri Suomeahan ko. tapahtumia löytyy, eli mukaan vaan.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Minne asti se 2,5bar pensasäädin riittää ku joissakin saabeissa (turboissa) on 2,5bar ja joissakin 3,0bar. Millainen ero käytännössä?
Saab 9-5 2,0t -1999
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

suuttimista se riippuu kumpi säädin sielä on...
map pitää jossain vaiheessa vaihtaa enemmän paineita ymmärtävään..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eipä ole 80-lukulaisissa mappia..
Foxbody turbo
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oho. jostakin sitten mieleni vaan repäisi että olisi ollut -96 vuotinen....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin