Peter Finn kirjoitti:Koetin löytää HAULLA joskus aiemmin näkemiäni vinkkejä sähköantennin jäätymisestä, mutten onnistunut. Mitä pitäisi thdä kun on sen ensin saanut sulamaan että taas liikkuisi.
Tähän on useampaa (tai ainakin kahta) eri koulukuntaa: toinen suosittelee antennin huolellista puhdistamista ja sen jälkeen hentoa öljyämistä esim. aseöljyllä. Toimii, mutta öljytty antenni kerää totta kai herkästi likaa pintaansa, vaikka kyseessä olisikin hento öljykalvo. Toisaalta syrjäyttää tietysti kosteutta...
Toinen koulukunta puhdistaa ja kuivaa antennin huolellisesti, eikä laita mitään siihen sen jälkeen. Ajatuksena siis, että puhtaaseen antenniin ei kerry likaa maanteillä ajellessa. Eipä se kyllä puhtaanakaan pysy...
Kannattaa myös kurkata antennin kotelon sisään ja varmistaa että ruodossa on kaikki hampaat tallella ja ehjänä. Myös vanhat, kuivettuneet vaseliinit kannattaa vaihtaa notkeisiin.
Jos hampaita puuttuu, uusia ruotoja saa cc-malliin Motonetistä (käy myös CS:een pienellä askartelulla) ja CS-malliin esim. PCS:ltä. Hinta on parin kympin luokkaa, cc:n piiskassa n15€.
EDIT: niin, sullahan on Griffin. Nyt en tiedä, kumpi em. vaihtoehdoista sopii CD-koriseen, mutta veikkaisin että CS:n piiska sopii. Tämä kannattaa varmistaa jostain!
Itellä huomasin ruodon vaihtamisella olevan suuri vaikutus siinäkin mielessä, että vanha piiskahan on aina kulunut urille, mikä tietysti edesauttaa lian tarttumista ja piiskan takeltelua. Motonet-piiskan vaihdon jälkeen cc:n antenni on toiminut monta talvea ilman mitään ongelmaa (ja ilman huoltoa), koska maalipinta on ehjä ja kiiltävä. Tuossa Airossa onkin sitten ihan eri juttu...
Tarkasta myös että antenni on suora: vähänkin kaarella oleva antenni takkuaa huomattavasti!