kytkimen pääsylinterin vaihto!!!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 23:49
kytkimen pääsylinterin vaihto!!!
AUTTAKAA!!!
Vaihtelin just saabiin kaikki jarrusatulat ja voin kertoa että ei ole mukavaa hommaa 20 asteen pakkasella... No jarrut pelaa kuin unelma, mutta uusi ongelma ilmeni. Kytkimen pääsylinteri "kusee" nestettä pihalle, joten uusi tuli hankittua tilalle. Kysymys kuuluukin että kun vaihdan sylinterin niin pitääkö järjestelmä ilamata ja miten kyseinen ilmaus tapahtuu (onko mahdollista tehdä kotikonstein)? vaikuttaako mitenkään jarrujen toimintaan kun sama nestehän kiertää kummassakin/ilmataanko jarrutkin sylinterin vaihdon jälkeen? Autohan on 9000 CD vm. 90!
P.S. Kertokaa hyviä neuvoja ku ei meikäläinen näitä juttuja tiedä!!
"tekemällä oppi ja oppimalla tekemään"
Vaihtelin just saabiin kaikki jarrusatulat ja voin kertoa että ei ole mukavaa hommaa 20 asteen pakkasella... No jarrut pelaa kuin unelma, mutta uusi ongelma ilmeni. Kytkimen pääsylinteri "kusee" nestettä pihalle, joten uusi tuli hankittua tilalle. Kysymys kuuluukin että kun vaihdan sylinterin niin pitääkö järjestelmä ilamata ja miten kyseinen ilmaus tapahtuu (onko mahdollista tehdä kotikonstein)? vaikuttaako mitenkään jarrujen toimintaan kun sama nestehän kiertää kummassakin/ilmataanko jarrutkin sylinterin vaihdon jälkeen? Autohan on 9000 CD vm. 90!
P.S. Kertokaa hyviä neuvoja ku ei meikäläinen näitä juttuja tiedä!!
"tekemällä oppi ja oppimalla tekemään"
Kytkin on syytä ilmata ja sen saa parhaiten ilmattua työntämällä jollain isolla apteekkiruiskulla jarrunestettä kytkimen työsylinterinpäästä(ilmausruuvista) pääsylinterille. Voit varautua muutamaan yritykseen, ennenkuin kytkin toimii taas moitteettomasti. Ilmauskertojen välissä kannattaa käydä polkaisemassa kytkintä rauhallisesti pari kertaa, jotta ilmakuplat lähtevät liikkeelle. Kannattaa myös pitää jarrunestesäilön kansi auki ja poistaa sieltä ylimääräinen neste aina välillä. Jarruja ei tarvitse ilmata kytkimen ilmauksen yhteydessä, mikäli jarrunestepinta pysyy säiliössä riittävän korkealla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 23:49
Paitsi että usein ovat syöpyneet totaalisen paskaksi(syöpymät niin syviä että ei pysty hoonaamaankaan niin paljoa) eikä toimi välttämättä uusillakaan kumeilla.. ainakaan kauaa.YKÄ kirjoitti: No jos pää syl vuotaa niin siihen auttaa kumejen vaihto.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Pääsylinteri sijaitsee kytkinpolkimen yläpuolella, rintapellissä.
Uusi osa poistaa murheet.
9000 85--8.89 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6784 88.13 ???
9000 8.89--98 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6785 98.00 ???
Uusi osa poistaa murheet.
9000 85--8.89 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6784 88.13 ???
9000 8.89--98 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6785 98.00 ???
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
alfamerin kirjan ohjeilla ei onnistunut ilmaaminen
Tapa, jolla onnistuin homman tekemään oli juuri apteekin ruiskulla painamalla työsylinterin ilmausruuvista nestettä järjestelmään. Pelkillä kumeilla kytkin toimi alle viikon. Uuden sylinterin se vaati.
Ja viimeksi tänään testattua.. syöpynyt mutta melko asiallisen näköiseksi hoonattu sylinteri uusilla kumeilla toimi muutaman polkaisun ajan. Kun ilmasi niin taas toimi muutaman polkaisun kunnes oli imenyt tarpeeksi ilmaa kumien välistä..
Vinkki: Vaihtakaa ne jarrunesteet ajoittain autoonne... ja ilmatkaa kytkintä samalla senverta että ne vesisekaiset nesteet lähtee myös kytkimestä.
Vinkki: Vaihtakaa ne jarrunesteet ajoittain autoonne... ja ilmatkaa kytkintä samalla senverta että ne vesisekaiset nesteet lähtee myös kytkimestä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tosi on, meinas tulla kakit housuun ku kysäsin merkkihuollon jannulta hänen vaihtaessaan jarrunesteitä määräaikaisessa: vaihdetaanko kytkinnesteet samalla. Ei oli vastaus. Olin ylen hämmästynyt priha.Mimmi kirjoitti:Jarrunesteen vaihdossa ei yleensä kukaan muista avata kytkimen ilmausruuvia ja vaihtaa samalla kytkimen nesteet. Minullakin tuli MUSTAA kytkimestä, vaikka jarrunesteet oli vaihdettu säännöllisesti.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Yks syy miksi noi pääsylinterin tiivisteenvaihtosessiot voi mennä usein ketuille on se, että ilmatessa mäntä painetaan ihan pohjaan, missä se normaalisti ei käy ollenkaan. siellä pohjassa voipi olla kaikenlaista huonoa pintaa, joka vammauttaa tiivarit hetsilleen.
Siksi ilmaaminen on herkkä homma ja olisi hyvä tehdä se paineistamalla varsinkin silloin kun sylinteriä ei ole putsattu/ terveeksi havaittu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00