V.J.S kirjoitti:Puhtaassa maantieajossa alle 100km/h nopeuksissa pitäisi alkaa kyllä ainakin seiskalla nuo kulutuslukemat manuaalivaihteisella vekottimella...
Tai allekin tuon seiskan kuten mulla ...kyllä se pelkässä kaupunkipyörityksessä täälläkin nousee 10-11-12 litraan riippuen vähän kuskin innokkuudesta. Noin yheksän litraa pitää aika hyvin seka-ajossa.
Sen keskikulutusta laskevan mittarin saa sitten nollattua kun painaa sitä ajotietokoneen R-namiskaa joku viis sekkaa... jos ei sattunut olemaan tiedossa.
Mulla on ollut tuon 2,3:n keskikulutus hiukan kympin päälle. Moottori on käynyt turhan viileänä kun termari oli jumahtanut hieman auki. Lämpesi kyllä paikallaan käydessä, mutta ajoon lähdettäessä lämpömittari laski kuin lehmän häntä.
Viime viikonloppuna vaihdoin termostaatin, lämpöasia korjaantui ja vähäiset tyhjäkäyntihuoletkin katosivat. Kulutusmittari ei silti mielestäni juuri tapahtumaan reagoinut.
Eilen kävin saabin huollossa laitattamassa ilmastoinnin kuntoon, kun letku vuoti. Liekö Saabivanhus ilostunut rahalla merkkiliikkeestään saamastaan huomiosta niin, että kotiin ajellessa kulutusmittari näyttikin tasaisessa maantieajossa keskimäärin 7l/100km.
Nollasin kulutusmittarin ja mieleenkiinnolla odottelen, mihin keskikulutus nyt asettuu, veikkaan että 9 litran kieppeille.
Moi vielä. Ajattelin käyttää tuon Saabini merkkihuollossa tarkastuksessa tuon tyhjäkäynnin ja bensankulutuksen takia. Kannattaako viedä Länsi-Autoon Herttoniemeen? Kysyn tätä siksi, etten joutuisi samanlaiseen kierteeseen kuin edellisen 9000:n kanssa muutamia vuosia sitten, kun merkkihuolto uusi osia ja minä olin taas hetken päästä hinauksessa. Nämä vaikeasti löydettävät viat olivat ensin virtalukko ja sitten bensapumppu. Siis sellaisia vikoja, jotka olivat tuttuja jo 80-luvun 900:sta.
Kiitos paljon kommenteista. Täytynee tässä kai vähän tiiviimmin liittyä tähän saabistiporukkaan, kun on jo vuodesta 83 kuitenkin tullut ajettua Saabilla eikä näköjään loppua näy. Kai sitä ajetaan Saabilla hautaan saakka, ellei niistä kohta tehdä Opeleita tai Letukoital